Uheldige følger av etanol i drivstoff

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.

Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

gsx750_80 skrev:
Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.
Det stemmer nok.
Tenkte på at E10 har vært en stund, og det er på en måte 'godtatt' av produsenter som en grense for etanoinnblandet-drivstoff.
Litt dumt at hvis det nå blir E20 som standard...

Er det sånn at 98 oktan har E0? Eller er den på E5?

Har fylt 95 oktan siden jeg kjøpte min sykkel. Ikke merket noen problemer, men hvordan er det "in the long run"?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Toven skrev:
gsx750_80 skrev:
Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.
Det stemmer nok.
Tenkte på at E10 har vært en stund, og det er på en måte 'godtatt' av produsenter som en grense for etanoinnblandet-drivstoff.
Litt dumt at hvis det nå blir E20 som standard...

Er det sånn at 98 oktan har E0? Eller er den på E5?

Har fylt 95 oktan siden jeg kjøpte min sykkel. Ikke merket noen problemer, men hvordan er det "in the long run"?

Flere leverandører tilbyr fortsatt etanolfri 98 oktan. Mer om akkurat det i en tidligere posting av i dag.
Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før etanolen gjør seg merkbart negativt gjeldende, og har valgt kun å benytte 98 oktan på mc, for egen del.
(Har også en Mitsubishi med GDI motor der jeg benytter 98 når jeg kan, siden disse sies å være relativt lite kompatible med etanolholdig drivstoff).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Det har antakelig ikke vært etanol i drivstoff særlig lenge, såpass langt nord. Den klitoriserte gressmopperen din vil muligens få problemer etter vedvarende, langvarig, misbruk av etanol.
mvh

-gsx750_80

Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

Ah... øynene bommet den setningen der :)
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring da jeg handlet importveteranbil fra Sverige, det tok fire år fra slangene var nye til de sprakk i motorrommet og sprutet vilt rundt seg. Flaks jeg sto stille og tok det hele med stor fatning. Veteranbil i brann er ikke uvanlig i disse tider. Selv må jeg skifte bensinslanger på sykkern, de er helt oppsprukket innvendlig.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

gsx750_80 skrev:
Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
Den første videoen viser vanndråper i tanken eller under påfyllingslokket (?)
Videre, etter 1 min 51 sek korrosjon på utsida av veivhuset samtidig som han prater om forgassere.
Hvorfor viser han ikke en korrodert forgasser da ?
Noe til dokumentajon. :-k

Den andre videoen handler for det meste om bensinslanger, og han viser frem flere.
For alt vi vet kan de være 30 år gamle, det ser i alle fall ut som han hadde flere tiår med deler liggende.

En gang jobbet jeg litt med småmotorer, steinharde bensinslanger og deformerte forgassermembraner var de vanligste feilene på
motorsager og gressklippere med startproblem, i tillegg til feiljusterte forgassere.
Dette var for vel 20 år siden, og da var det vel ikke etanol i bensina her i landet ?
Vi solgte også strømagregater fra Gebe, de kom med ferdig morknede slanger, uten at det hadde vært en dråpe bensin på tanken.

Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:
gsx750_80 skrev:
Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
Den første videoen viser vanndråper i tanken eller under påfyllingslokket (?)
Videre, etter 1 min 51 sek korrosjon på utsida av veivhuset samtidig som han prater om forgassere.
Hvorfor viser han ikke en korrodert forgasser da ?
Noe til dokumentajon. :-k

Den andre videoen handler for det meste om bensinslanger, og han viser frem flere.
For alt vi vet kan de være 30 år gamle, det ser i alle fall ut som han hadde flere tiår med deler liggende.

En gang jobbet jeg litt med småmotorer, steinharde bensinslanger og deformerte forgassermembraner var de vanligste feilene på
motorsager og gressklippere med startproblem, i tillegg til feiljusterte forgassere.
Dette var for vel 20 år siden, og da var det vel ikke etanol i bensina her i landet ?
Vi solgte også strømagregater fra Gebe, de kom med ferdig morknede slanger, uten at det hadde vært en dråpe bensin på tanken.

Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.

Dette var bare to videoer jeg fant i farten. Greit dersom du velger å tro at etanol ikke er noe problem. Du er i selskap med mange, om det er en trøst. Artig at du etterlyser bedre dokumentasjon, men selv bare har noen usammenhengende historier å komme med.

Du har utvilsomt rett på ett punkt. Det var dårlig med etanol i bensin for 20 år siden, i alle fall her til lands.

Dersom du ikke gidder å sette deg inn i saken, eller tror at det er uproblematisk er det greit for meg. Pælm så mye etanol i motorene dine
som du bare orker for min del..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

les gjerne hele innlegget før du svarer, f eks dette:

sitat
Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
sitat slutt

Mulig at jeg skriver litt usammenhengende, men det fantes altså elendige bensinslanger lenge før etanol i bensinen,
og forgassere som var grodd igjen av "sukker".
Har ikke skrevet et eneste ord om at jeg tror etanol er uproblematisk, og når jeg kritiserer "dokumentasjonen" din er det for at jeg
ER interessert i å sette meg inn i sakene.
Kunne sikkert finne en video fra ett eller annet jallaverksted med en som anbefaler ren etanol, hvis jeg var ute etter å finne bevis for at det var uproblematisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:les gjerne hele innlegget før du svarer, f eks dette:

sitat
Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
sitat slutt

Mulig at jeg skriver litt usammenhengende, men det fantes altså elendige bensinslanger lenge før etanol i bensinen,
og forgassere som var grodd igjen av "sukker".
Har ikke skrevet et eneste ord om at jeg tror etanol er uproblematisk, og når jeg kritiserer "dokumentasjonen" din er det for at jeg
ER interessert i å sette meg inn i sakene.
Kunne sikkert finne en video fra ett eller annet jallaverksted med en som anbefaler ren etanol, hvis jeg var ute etter å finne bevis for at det var uproblematisk.
Det finnes massevis av dokumentasjon i denne tråden, og andre steder.

At det har eksistert dårlige bensinslanger før etanol ble innblandet i drivstoff sier absolutt null og niks om etanolens virkninger.

Dersom du er interessert i å sette deg inn i problematikken synes jeg du kan gjøre det innen du kommer med slik støy, ved å lese innlegget slik fanden leser bibelen, nær sagt.

Lykke til med voksenopplæringen. ;-)
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av cannon »

Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

Min forståelse utfra en del innlegg i denne tråden er at kjøretøyer som lagres deler av året (som våre MC'er) tar mer skade av etanolen enn de kjøretøyer som brukes året rundt.

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Zettexx »

....mer skadelig på lagret MC fordi det bygges opp mer kondens.


Rent teoretisk kan dette påvirkes av å sørge for helt tørre lokaler som til enhver tid er godt under duggpunktet.

Spritens etsing på pakninger og gummi, vil ikke endre seg.

Lagt tilbake i hjernebarken husker jeg noen artikler om bruk av silikonsslanger og teflon....

Silikon er vel dårlig ide. men PTFE og teflon tror jeg var beste løsning.

Sikkert noen andre som husker hvordan det ble.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev:Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

Min forståelse utfra en del innlegg i denne tråden er at kjøretøyer som lagres deler av året (som våre MC'er) tar mer skade av etanolen enn de kjøretøyer som brukes året rundt.

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?
Etanol i drivstoff tiltrekker seg vann, i langt større grad enn for drivstoff uten. Jo mer etanol i drivstoffet, jo verre.
Vannet fører til korrosjon i forgassere med deler av zink og aluminium. Som et biprodukt av slikt korrosjon
produseres "guffe" (som noen ganger kan se ut som gråhvitt pulver), som kan tette små kanaler i forgasser(e) og føre
til at disse fungerer suboptimalt. Motoren vil kunne gå dårligere. At vann blandes i bensinen kan forårsake problemer
både i forgassermotorer, men også i innsprøytningssystemer. (Hvordan dette påvirker FI-systemer er jeg ikke sikker på.)

Etanol i drivstoff vil kunne føre til at motoren går med høyere driftstemperatur enn ellers, med bla økt slitasje som resultat.

Vann tiltrukket av etanolholdig drivstoff kan under lengre tids lagring i noen tilfeller blande seg med motoroljen, slik at de
smørende egenskapene hos oljen reduseres. --> Økt slitasje.

For 2-taks motorer vil etanol i bensinen også kunne redusere smøreevne hos oljen som blandes med bensinen. --> Økt slitasje.

Etanolholdig bensin som har tiltrukket seg vann vil kunne forårsake startproblemer, dårligere motorgange og redusert effekt,
i alle fall inntil drivstoffet er forbrukt og uttynnet med nyere bensin.

Problemer som følge av at etanolholdig drivstoff tiltrekker seg vann kan reduseres ved hyppig bruk. Dermed kan kjøretøy
som benyttes jevnlig, året rundt, bli mindre skadelidende enn de som benyttes mer sjeldent, dvs de med et bruksmønster
som mange har for små motorer i gressklippere, motorsager og påhengsmotorer feks.

Her er et ferskt tillegg, der det bla sies noe om problemer som følge av etanol i drivstoff knyttet til innsprøytningssystem, blant annet:
http://www.cycleworld.com/real-world-lo ... -your-tank
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3529
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har vel sagt det før I denne eller en annen tråd, men jeg har en vedmaskin med bensinmotor. Her har jeg hatt mye problemer med at forgasseren er full av ei seig rustfarget, gele aktig guffe, hvis den har stått med bensin I tanken. Vedmaskinen er skjeldent I bruk mer enn 2-3 måneder I året. Håper jeg husket å tappe den sist gang.
På veteranbilen min fra 1942 har jeg ingen slike problemer enda jeg bruker same bensinen. Tydelig så er det et eller annet I vedmaskinen som ikke tåler etanolen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Gsx750_80:

Jeg har kritisert dokumentasjonen du la frem i tidligere innlegg.
Da er det bare rett og rimelig å applaudere det siste du kom med, fra Cycle World.

Så et spørsmål.
Kondensfjerner inneholder isopropanol som gjør at vann løses opp og binder seg til bensin,
hvordan virker kondensfjerner sammen med etanol?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 24 jan 2017, 08:19 Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

...

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?
Det er flere årsaker til dette, og flere er berørt i denne tråden tidligere.
Siden jeg sitter med April-nummeret av Classic Motorcycle Mechanics" foran meg, henviser jeg til en artikkel der;
"Phut-phut bang! Old Forsooth is fettling his firing on his 888 and getting frustrated".

Det skrives om langvarige forsøk på å starte en Ducati med fuel injection, som antakelig har stått en god stund.
Av ulike årsaker går ikke dette, og artikkelforfatteren refererer til en konsultasjon med sykkelen hos Mick Bosman,
som er ekspert på fuel injection, og driver firmaet "Bike Sport Developments" ( http://www.bikesportdevelopments.co.uk/ ).
Sykkelen hadde fått skader på drivstoffsystemet, og etanol får skylda.

Artikkelen ender med "...The moral of this story is that not using your fuel injected bike frequently is very, very bad for it's health -
possibly terminal. I was lucky but having listened to Mr Injector's horrifying tales of modern ethanol rich petrol's effect on old
injectors, my 888 will be treated to nothing but the finest, lead-rich Avgas from here in. Thankfully my local airfield willingly sells me it.
You have been warned."

Mark Forsyth, som skriver for "CMM", er så heldig at han får tak i etanolfritt drivstoff på den lokale flyplassen.
De fleste av oss er antakelig ikke i en slik situasjon.

Etanol-relaterte problemer for en relativt ny BMW, her, fra en annen artikkel; http://www.cycleworld.com/real-world-lo ... -your-tank .

Andre land har hatt etanol i større mengder enn her på berget, over lengre tid, og der er folk antakelig mer kjente med problemene.
Jeg har lest omtrent samtlige utgaver av Cycle World, Motorcyclist, Classic Motorcycle Mechanics og Classic Bike de siste årene.
Problemer knyttet til etanol i drivstoff dukker opp hele tiden i disse magasinene. Pussig nok bagatelliseres problemene her på berget
ofte, og enkelte politikere ønsker sogar etanolinnhold langt over det bil- og mc-fabrikanter tolererer for opprettholdelse av garantier feks.
Olje- og gass-relatert virksomhet samt produksjon av etanol er viktige næringer her til lands, så det er kanskje noe av grunnen til
at det ikke er særlig kritikk i toneangivende media.
(Minner litt om den søplete, miljøskadelige og forurensende oppdrettsnæringen vi har her til lands, men det er forsåvidt en helt annen diskusjon. Jeg kan heldigvis velge å la være å spise oppdrettslaks, men kanskje ikke velge bort etanolholdig drivstoff for kjøretøyene..)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 27 feb 2011, 00:34 Ja, i følge http://www.fuel-testers.com/list_e10_engine_damage.html" onclick="window.open(this.href);return false; er det svært mange uheldige følger av etanol
i drivstoff. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
- dårligere drivstofføkonomi pga levere energimengde per vekt (eller volum) i etanol kontra tradisjonelt drivstoff uten etanol.
- kortere holdbarhet hos drivstoff med etanol, som gjør at kvaliteten forringes signifikant ved lagring (eks vinterlagring av MC).
- lettere å få kondens i drivstofftank.
- mindre effekt / trekkraft hos motor.
- redusert startvillighet hos motor.
- redusert akselerasjon.
- redusert levetid hos en lang rekke motordeler.
- tetting av dyser og kanaler tilknyttet drivstoffsystemet.
- skader på metall-, gummi-, og plastdeler i tilknytning til drivstoffsystem.
- skader på stempler og stempelringer.
Listen det refereres til over nevner i tillegg mange andre problemer.
Det sies på samme side at flymotorer ikke får benytte drivstoff med etanol,
og at mange eldre motorer, utenbordsmotorer, motorer i gressklippere etc ikke bør
ha drivstoff med etanol. Enkelte "precautions" her:
http://www.fuel-testers.com/ethanol_eng ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
relativt fersk artikkel om motorskader som følge av etanol i bensin, denne gang med fokus på båtmotorer; Ny bensin kan skape trøbbel for båteierne: http://www.aftenposten.no/norge/Ny-bens ... 8162b.html

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Thunderace »

Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Thunderace skrev: 09 mai 2017, 19:57 Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch
Usikkert 98 oktan vil være etanolfri, dessverre: "Men i motsetning til land som Finland, har ikke norske myndigheter så langt presentert noen planer for såkalt «sikringsstandard» ved siden av den nye etanolbensinen. " sies det i http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 533482.ece fra 31. mars 2017.
Håper politikerne (majoriteten av de) blir presset til å opprettholde E0, dvs etanolfritt tilbud.
mvh

-gsx750_80

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Thunderace »

Ja, vi får bare krysse fingrene

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 09 mai 2017, 21:22
Thunderace skrev: 09 mai 2017, 19:57 Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch
Usikkert 98 oktan vil være etanolfri, dessverre: "Men i motsetning til land som Finland, har ikke norske myndigheter så langt presentert noen planer for såkalt «sikringsstandard» ved siden av den nye etanolbensinen. " sies det i http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 533482.ece fra 31. mars 2017.
Håper politikerne (majoriteten av de) blir presset til å opprettholde E0, dvs etanolfritt tilbud.

Noe relatert til AMA's stadig pågående kamp for etanolfri bensin i USA:


Federal agency seeks comments on ethanol-blended fuel
Submit today!
Take Action by Aug. 31


The Renewable Fuel Standard proposal announced July 5 by the U.S. Environmental Protection Agency shows a slight reduction from the 2017 obligations but does not reflect the agency's promise to listen to motorcyclists, who have registered a low demand for higher ethanol blends.

The EPA should lower the 2018 volumes even further than proposed when the final rule is issued this year. The current proposed volumes, even though they are 1 percent lower than the 2017 volumes, would still greatly increase the risk of inadvertent misfueling for motorcyclists and all-terrain vehicle owners by continuing the increased availability of higher-ethanol fuel blends that are unsafe for these vehicles, such as E15 (15 percent ethanol by volume).

Act now by submitting comments to voice your concern. The deadline is Aug. 31.

The EPA's proposed Renewable Volume Obligations call for 19.24 billion gallons of biofuel for 2018, down from 19.28 billion gallons this year.

Of the 19.24 billion gallons of biofuels proposed for 2018, 15 billion gallons would be conventional renewables, primarily corn ethanol, with lesser amounts of conventional biodiesel and renewable diesel.

What is jeopardized by the proposed rule is consumer choice at the fuel pump. Pressure from the ethanol industry to distribute more high-ethanol fuels, like E15, endangers the ready availability of E10 and threatens to eliminate E0 altogether, the only fuel recommended for older and vintage motorcycles.

Per the proposed rule, "When estimating per gallon costs, we consider the costs of ethanol on an energy equivalent basis to gasoline (i.e., per energy equivalent gallon), since more ethanol gallons must be consumed to go the same distance as gasoline due to the ethanol's lower energy content."

Many consumers want E0 for their motorcycles, ATVs, boats, lawn mowers and other equipment, because it does not pose the risk of alcohol-related engine and fuel system damage. The proposed rule does not mention these types of vehicles or small engines whatsoever. It mentions only marine recreationists as users of E0. Yet, the renewable fuels requirements have marginalized E0 in favor of E10 or higher blends.

Moreover, the EPA acknowledges the amount of E0 sales originally was estimated to be about 200 million gallons. The revised numbers place the figure at about 500 million gallons.

Also important, the proposed rule mentions the likelihood of misfueling with higher ethanol blends only once. In the 2017 rule, it was never mentioned. This is the same misfueling mitigation plan that initially mandated an ill-conceived four-gallon minimum fuel purchase to address the concerns raised by the AMA. It is still easily misunderstood, misapplied or ignored by state governments and retail operators.

Fuels with higher ethanol content must adhere to federal labeling rules. Pump labeling is confusing at best, yet extremely important to protect against inadvertent misfueling. Some retailers conflate the EPA-approved E15 label with the Federal Trade Commission-approved label. (There is only one approved label for E15.) One unapproved label being used incorrectly refers to E15 as a "Flex Fuel." This label circumvents the Reid Vapor Pressure restrictions that prohibit the sale of E15 fuel in certain parts of the country during the summer months.

The draft proposal fails to mention the Misfueling Mitigation Plan or problems with blender pump labeling.

The EPA opened a comment period to allow the public to voice its opinion on the proposed rule. And the AMA has the tools to make it easy for you to submit comments.

There is nothing more powerful than tens of thousands of riders joining together to express their concern with unsafe fuel for their machines.

Now more than ever, it is crucial that you and your riding friends become members of the AMA to help protect our riding freedoms. More members mean more clout against the opponents of motorcycling. That support will help fight for your rights - on the road, trail, racetrack, and in the halls of government. If you are a motorcycle rider, join the AMA at www.americanmotorcyclist.com/membership/join.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Legger merke til at bilen har fått noe tenningsbank ved bruk av 95oktan....greit at den har bankesensor men den greier ikke kompensere nok...selv om bilen er oppgitt til å kunne bruke 95oktan-dette var ikke problem før i våres.

Så bensina er "dårligere" enn den var.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar