Du har selvfølgelig helt rett, men den ser ganske strøken ut og selger sier den bærer preg av å være godt vedlikeholdt. Ofte kommer disse syklene fra Tyskland på bestilling, og man tar ikke inn sykler i dårlig stand. CBR 600 F4i er etter hva jeg har lest noe av det mest driftssikre man får tak i. Disse går lett 100.000KM med riktig vedlikehold. Jeg har også lest at kamkjedestrammeren er et svakt punkt på disse syklene og den er bytta her.Royal skrev: 10 mai 2017, 15:28Kan ingen verdens ting om CBR 600, men jeg vet det å kjøpe en brukt importsykkel fra 2003 uten verkstedhistorikk kan bli et dyrt eventyrDansekris skrev: 10 mai 2017, 15:03 Hei!
En liten oppdatering fra denne kanten. Jeg har nå endelig bestemt meg for hvilken sykkel jeg skal kjøpe. Jeg har ombestemt meg omtrent hver uke, men etter en grundig vurdering av bruksområder og hvor mye penger jeg kan tillate meg å bruke har valget falt ned på en Honda CBR 600 F4i. Jeg har vært innom denne tidligere, men nå skal jeg prøve å gjøre det til en realitet.
Jeg planlegger også å kjøpe den nye TomTom'en og en Kriega US30.
Grunnen til at jeg har vært så usikker på hva det er jeg vil ha er fordi jeg vil ha en sykkel som både fungerer til bykjøring, aktiv kjøring og ikke minst på langtur. Jeg har også innsett at jeg må være realistisk når det kommer til økonomi.
Jeg ser på denne nå og vurderer å legge inn et bud.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=94858684
Det som trekker ned på denne er følgende:
- 33 500 km er langt uten noen servicehistorikk.
- 2003 begynner å bli lenge siden.
- Eier har ikke noe dokumentasjon på det som er gjort (alt som er listet opp i annonsen er gjort privat), og han vet heller ikke hvor den kommer fra. Leste på SVV sine nettsider av den var tatt inn fra utlandet.
- Det er ikke tatt ventiljustering etter hva eier vet.
- Jeg trenger sport-touringdekk og ikke rene sportsdekk som denne her.
Ettersom jeg planlegger en tur på 3000km i sommer må jeg ha en sykkel i topp stand. Jeg trenger derfor å legge inn et bud vesentlig lavere enn det selger ønsker og bruke de "sparte" penga på en service og dekkbytte.
Noen som har tips til hva jeg burde sjekke (utover de vanlige sjekkpunktene) hvis/når jeg drar for å se på sykkelen?
Horneten blir lagt ut for salg etter at ny sykkel er i boks.
Også et godt tips er å se på kjedet. Er kjedet slitt, møkkete og i dårlig stand, så er det sjanse for at eieren ikke har tatt så veldig godt vare på sykkelen. Hvis man ikke har tatt tid til å sørge for at kjedet er i orden ved salg, hva er sjansen for at eieren har passet på resten av sykkelen?
Selger oppgir å ha byttet kjede + drev nylig, så regner med det skal være i god stand.
Det er også blitt bytta styrelager og gafflene har fått ny olje + simringer.