Å la denne stå i vanlig "Drive" mode er jo helt håpløst. Det funker ikke. Den girer jo så fort turtelleren beveger seg. Men i Sport mode fungerte den langt bedre. Men igjen... litt rykk og napp i sagtegående kjøring.
På landeveien så fungerer jo denne automaten meget bedre. Men jeg liker ikke å overlate kontrollen til sykkelen når det kommer til dette. Jeg kjørte forbi en blå Avensis i går og akkurat i det jeg skulle gi gass og kjøre forbi så bestemte den seg for å gire ned et hakk til, noe den brukte noen nanosekunder på. Jeg følte sykkelen bestemte forbikjøringen og ikke jeg.
Motoren er jo en 1000ccm Twin og den fungerer veldig bra. Ikke mye rystelser og det lille som er der bør være der mener jeg. Jeg har jo kjørt en 1300 ccm cruiser tidligere selv, men motoren i Honda Africa Twin tror jeg nok er mer sofistikert.
Motoren ellers har krefter nok til å ha det gøy på landeveien, men skremt blir man ikke. Jeg følte motoren passet sykkelen.
Det jeg derimot IKKE likte i det hele tatt var bremsene. Eller riktignok frembremsen. (brukte ikke bakbremsen). Den var jo helt håpløst dårlig. Følte jeg satt på den gamle cruiseren min igjen. Når jeg klemte inn frambremsen litt brått og bestemt så følte jeg at jeg mistet balansen. Vanskelig å beskrive, men først så dykket den og så kom vekten på en måte. Var liksom to nykk. Så den biten likte jeg ikke i det hele tatt.
Dette er jo en adventure sykkel som har fått veldig mye skryt rundt om, men personlig så befinner jeg meg rett under middels. Automat er ikke meg og jeg synes ikke det har noe å gjøre i en motorsykkel, så sant man ikke sitter på en scooter eller en moped. Jeg liker å ha kontrollen selv over giringen.
Når det gjelder det estetiske så ser den faktisk hakket bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg må faktisk inrømme at den i noen vinkler ser LITT småtøff ut. Men det kribler ikke akkurat i pungbrasken. Det sto på en gigantisk sort toppboks på sykkelen og det første jeg sa at "den der kjører jeg IKKE med!" Snill som han var på Leeres så tok han den av for meg, å takk for det...

Jeg letet litt etter varmeholkene og disse fant jeg ikke. Vertfall ikke ved hjelp av knapp på styret eller noe. Mulig det fantes i menyen, men der inne var jeg ikke å rotet.
Så til slutt, og nok en gang... Vindskjermen. Sorry... nok en gang så kjører jeg en sykkel med vindskjerm som ikke funker. Heldigvis så satt jeg såpass høyt at jeg så over den. Jeg hater og se gjennom et ekstra lag med glass, spesielt når det regner. Da mister jeg mye av sikten. Under 80km/t fungerte den greit, men jeg kjente en ubehagelig turbulens så fort jeg beveget meg over den hastigheten. På motorveien så er den helt håpløs. Vinden river og sliter i hjelmen i hastigheter over 100km/t og i 130km/t var det bare ille. Slikt kunne jeg ikke kjørt lenge.
Ellers så synes jeg den ser litt påkostet ut når jeg går den nærmere i sømmene. Jeg kikker litt rundt på motoren og litt rundt ellers og synes den ser bra ut.
Men kommer det til å stå en slik i garasjen min en dag registrert på meg? Overhodet ikke! I den sjangeren så er det mye annet som frister mer og jeg ville ikke hatt den med automat og heller ikke med vindskjerm. Men vindskjerm har jo de fleste syklene i den kategorien og uten så ser dem jo ikke ut...
Men det var en artig og HELT ny opplevelse og kjøre denne. Trass i mye av det jeg skriver så koste jeg meg på sykkelen. Man blir jo vant til det meste på godt og vondt og den største overraskelsen i negativ grad var frembremsen og at man nærmest mistet balansen når man bremset litt brått. Den fløt liksom rundt som en eldre Citroen med slitte fjører.
Men det skal sies at jeg tross alt går rett fra en BMW S1000R og over til denne sykkelen og da kan det bli litt vanskelig å være objektiv. Men jeg har kjørt både Triumph Explorer 1200 og BMW 1200 GS og begge disse syklene er i mine øyne et bedre valg. Nå skal det vel sies at man får denne Hondaen fra rundt 180-190.000 og de ter jo latterlig billig. Så sant man da ikke MÅ betale for ekstrapakker for å få noe som en slik sykkel bør ha så får man mye sykkel for pengene tror jeg. Selv om jeg ikke ville ha valgt den selv.
Å det var vel det jeg hadde å si om den saken, så langt