Dette er utrolig sørgelig ettersom sykkelen er så ny. Er det noen andre her som har opplevd det samme med denne sykkelen?

Sykkelen har stått tørt hele vinteren på vinterlagring. Får reise en tur til forhandler å høre hva de sier om dette.Toven skrev: 21 mai 2017, 09:24 Litt tidlig kanskje.. best å kontakte forhandler å høre :)
men hvis sykkelen har stått veldig fuktig gjennom vinteren kan det tære på skruer med lite korrosjons beskyttelse.
På styret så er det inni sporet. Og det er nok fordi rattlåsen er på en side. Som gjør at hendelen peker noe oppover, da legger det seg vann inni skruen desverre.
Jeg har ikke brukt noe verktøy på disse skruene, så da må det isåfall vært Yamaha verksted som har gjort dette da det ble tatt 1. gang service i fjord, men det tvilier jeg på.olela skrev: 21 mai 2017, 12:34 Kan det være at det er brukt verktøy på den som tidligere har blitt brukt på "sorte" skruer? Dvs skruer som ikke er rustfrie?
Slik at det har kommet små partikler med vanlig stål som nå ruster?
Har opplevd noe lignende tidligere..
Spyl godt etter bruk selv på tørr vei så har det ikke så mye å sei, samt gå over det med stoff beregnet for å beskytte lakk etter du har fjerna oveeflaterustet så burde det se pent ut igjen :)xj6 skrev: 21 mai 2017, 18:12 Vet ikke når du startet sesongen, men hvis du har kjørt på saltet vei eller tørr vei før det har regnet, så har siste salting tørket til støv på veien og legger seg typisk på slike steder som du viser under kjøring. Når det da kommer fuktighet til, korroderer det.
For meg ser dette ut som korrosjon etter veisalt eller saltstøv, og elforsinkede bolter som de fleste boltene på MC er, tåler ikke salt.
Man kan og bli lurt på høsten ved at de har saltet uten at man er klar over det, og at det da er saltrester tilstede under vinterlagring.
Jeg husker spesielt i fjor jeg så en sykkel kjøre på tørre veier og hvor en støvsky virvlet opp etter han, og det var salt. Det var noen dager etter siste salting og saltet hadde tørket til et fint nesten usynlig støvlag på veien. Da bestemte jeg meg at jeg heretter venter til etter første skikkelig regnskyll før jeg starter sesongen.
Mange anbefaler å gi sykkelen en let dusj med ACF-50 når sykkelen vinterlagres. Spray på og tørk av overskytende olje.jokkedump4pp skrev: 21 mai 2017, 20:06 Så noen tidligere i tråden nevne acf-50. Hvordan er denne? Må det påføres flere ganger i sesongen, evt. etter hver vask?
Skal uansett ta meg en tur på Yamaha å høre med de om de har noe å si om dette.
Nice, da skal jeg prøve en boks med detteAJ skrev: 21 mai 2017, 20:48Mange anbefaler å gi sykkelen en let dusj med ACF-50 når sykkelen vinterlagres. Spray på og tørk av overskytende olje.jokkedump4pp skrev: 21 mai 2017, 20:06 Så noen tidligere i tråden nevne acf-50. Hvordan er denne? Må det påføres flere ganger i sesongen, evt. etter hver vask?
Skal uansett ta meg en tur på Yamaha å høre med de om de har noe å si om dette.
I løpet av sesongen anbefaler jeg, basert på egen erfaring, å pensle på en dråpe ACF-5 olje på skrueholder og andre metalldeler som kan være utsatt for rustmisfarging. Gjør dette gjerne et pa-tre ganger i løpet av sesongen.
Rustangrep av noe omfang å snakke om skjer nok ikke på våre moderne motorsykler. Men overflaterustmisfargingen er skjemmende nok i seg selv.