Tenningscoil

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Tenningscoil

Legg inn av FJZZR »

Coiler for CDI anlegg har mye mindre induktivitet enn for konventionell elektronisk tenning eller stifter. (Disse bruker like coiler!)
"Utgangstransistoren" på elektronikk modulen har tatt stiftens plass! Altså mellom - på coilens primærvikling og jord.
I tilleg kan en elektronisk tenning regulere tenningstidspunkt mere nøyaktig, og stifter får vel gjern problemer på 16000 rpm.

CDI (Condenser Discharge Ignintion) virker litt anderledes. Her lades en kondensator opp til ca 400v, og dretter "tømmes" dette gjennom coilen v.h.a. (ofte) en tyristor.

Ble veldig teknisk dette, men summan av kardemomman er at CDI coilen er mye mindre, så hvis den coilen du har fått er av noenlunde samme størrelse som den du har fra før, så er det nok riktig.

Det vanlige ved elektronisk tenning (ikke CDI) er at primærviklinga er for 12 v, og derfor går de om hverandre. Jeg bestilte en coil hos Kolbotm MC service, og fikk en Honda coil, fordi de elektrsk er så og si like (Kostet halvparten av suzuki sin, og var mye bedre isolert)

Har hatt en Yamaha påhengsmotor med CDI tenning, og coilene var 1/4 av størrelsen på Yamaha FJ 1100 ("Standard elektronisk batteri tenning)

For ordens skyld:
Jeg kunne koble coiler begge veier

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Høres betryggende ut!Har idag fått monter den nye coilen, men får ikke startet opp, da jeg har plukka av eksosen...:)
Bilde

Kommer tilbake hit og kjefter litt om hun ikke starter....:)
Neida, tusen takk for gode, lærerike og informative svar :thumleft

Pollti

Re: Tenningscoil

Legg inn av Pollti »

Trenger du eksosanlegg for å starte den da ? Jeg har alltid vært litt fasinert av lyden av en motor på fri eksos og fargespillet på hva som kommer ut av manifoildene. For mange år siden hadde jeg en NSU 350 og den gikk veldig bra uten eksosanlegg og bremser. Men kontoen for tresko var svær. Helt til vi fant på det smarte i å skru stålplater i tresko bånnene . Det var fremdeles en liten prøvelse å bremse. men Sjefsbremse Fuhreren han glemte å nesten løse ut fallskjermen under en fly oppvisning og gikk 3 cm ned i torva. Og overlevde. Det var rimelig mye benbrudd men vi hadde gjort vårt for å herde ham :notlistening
Jeg tror helt sikkert Bimma og Sjefsbremse Fuhreren vil få et nært og uvarig forhold neste gang hun vil føle seg klar for å hive seg ut av velfungerende flyvemaskiner med en råne fra i nærheten av Jarlsberg flyplass. :lol Hengende under magen på Arild.... Stygge bilder i hodet er sensurert !

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Jeg fortrekker eksosanlegget på ja....syns det blir VEL mye lyd uten. :notlistening
I min ungdom...hmm d er da ikke SÅ længe siden....brukte vi åsså å skru skruer under treskoa. Drev å kjørte på en gammel Tempo 150:) Gøy å sette hælene ned i ottadekket i 100-120 når det var mørt ute...gnistregnet var stas:):)

Pollti

Re: Tenningscoil

Legg inn av Pollti »

Å sånn ja . Er i grunnen enig med deg i det. Jeg er ikke glad i mye lyd fra hverken mc,båt eller bil jeg heller.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Tenningscoil

Legg inn av FJZZR »

Starter den ikke, så var det vel noe annet.

Alt er riktig koblet, og fargene på eldningen stemmer oveens med den ene FJ coilen.

Vi venter spent :thumleft

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Testet gnisten idag...gnistrer som bare det:) Bare eksosen som mangler så blir det oppstart:) Takk for go hjælp:)

Svar