
lar sykkelen svive noen sekunder før kjøring,når jeg kan slå av "fast idle" etter 2-3 km kjøring,regner jeg motorolja som varm nok til å smøre ordentlig.
Driftstemp på olja er det ikke alltid jeg oppnår idet heletatt.(60 grader og oppover)

Tja, jeg pleier å holde meg sånn ca iht til det Kawasaki sier: variert turtall og gir, og ikke press motoren, feks med mye gass på lave turtall. En kjenning som driver med vedlikehold av Leopardtanks, sier at motorbrems er bra, for det presser ringene ut, (mao gir nok "sliasje" til å bli innkjørt). Har lest at endel sliter med skyhøyt oljeforbruk på de nyere K-serie motorene fra BMW. Dette vistnok pga dau innkjøring og feil olje de første intervallene etter innkjøring. Hvis man skal begynne å gi full gass ved enhver anledning og kjøre som en idiot for å få motoren innkjørt, synes jeg produsenten bør finne en løsning på det!AJ skrev:Jeg husker at at jeg kom over denne siden etter at jeg hadde kjørt inn den splitter nye TDM'en jeg kjøpte i sept .2006.
Fant den igjen idag og har ikke lest gjennom den på nytt, men innholdet er vel rimelig uforandret, sku' jeg mene...
Det de som har laget denne siden gjør seg til talsmenn for, er å behandle nye sykler med 'fullt øs' fra første km. Ingen grunn til å følge fabrikantens anbefalinger om pyntelig og pen innkjøring under et visst turtall osv. de første sånn ca. 1600 km.
Vet ikke hvor aktuelt dette er for folk her på Forumet; gjelder vel mest de som har tenkt å skaffe seg nye sykler til våren, antar jeg...?
Men vi andre har sikkert meninger om meningene til de som står bak utsagn som dette: "There are a lot of myths about engines... easy break-in is one of the biggest".
Noen med erfaringer?
Skal man være forsiktig med en ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?
BC45 skrev: 27 mai 2017, 17:05 Hentet ny MT-09 i går og forhandleren sa at jeg skulle ikke tenke spesielt på innkjøring, men bare kjøre som vanlig. Dro rett fra butikken på 20 mils tur og ble fort god venn med sykkelen. Den var særdeles lettkjørt og kvikk og "som vanlig" når jeg er ute på lengre turer, så kjørte jeg for det meste pent og pyntlig, men med noen gasspådrag når anledningen bød seg. Da jeg kom hjem leste jeg gjennom brukermanualen og i følge den har jeg kanskje kjørt litt for hardt. Står at jeg ikke skal over 5600 rpm over lengre tid de første 100 milene og jeg var nok et godt stykke over flere ganger, om enn ikke så lenge av gangen. En god stunt siden jeg har kjøpt ny sykkel så stolte på forhandleren og var kanskje litt for ivrig.
Kan motoren ha tatt noen skade av at det ikke bare ble søndagstur![]()
Mange myter om innkjøring, og et klassisk diskusjonstema. Tror ikke på at motorer generelt tar skade av innkjøring i henhold til manual, snarere tvert i mot. Kjørte selv inn en, dengang, ny Ninja 250R i henhold til manual. Den trenger ikke etterfylling av olje mellom skiftene i henhold til servicemanualen, og har passert 41000 km uten noen problemer. Naturligvis kan jeg ikke generalisere ut fra et enkeltstående tilfelle, men at manualen er foreldet tror jeg ikke på. Vil tvert om tro at produsentene gir råd som er bra for forbrukerne å følge mtp innkjøring.Rune75 skrev: 27 mai 2017, 17:23BC45 skrev: 27 mai 2017, 17:05 Hentet ny MT-09 i går og forhandleren sa at jeg skulle ikke tenke spesielt på innkjøring, men bare kjøre som vanlig. Dro rett fra butikken på 20 mils tur og ble fort god venn med sykkelen. Den var særdeles lettkjørt og kvikk og "som vanlig" når jeg er ute på lengre turer, så kjørte jeg for det meste pent og pyntlig, men med noen gasspådrag når anledningen bød seg. Da jeg kom hjem leste jeg gjennom brukermanualen og i følge den har jeg kanskje kjørt litt for hardt. Står at jeg ikke skal over 5600 rpm over lengre tid de første 100 milene og jeg var nok et godt stykke over flere ganger, om enn ikke så lenge av gangen. En god stunt siden jeg har kjøpt ny sykkel så stolte på forhandleren og var kanskje litt for ivrig.
Kan motoren ha tatt noen skade av at det ikke bare ble søndagstur![]()
På ingen måte. Du kunne sikkert ha flere av di litt harde pådragene, det hjelper stempelringene å tilpasse seg sylinderveggene før di blir glaserte. Viktigste er at motoren er varm når du gir ekstra gass. Men det gjelder jo en gammel motor også.
Manualen er foreldet.
Fant ikkegsx750_80 skrev: 27 mai 2017, 19:48 Artikkelen "Break-in: it's new, it's pristine - how long do you have to baby it?" av K. Cameron kan finnes online. Den forklarer en god del omkring innkjøring.
Fant det faktisk i annen tråd, med tittel innkjøring, her på mcsiden, fra 15. august i fjor. Sitter og knoter med mobilen, til havs uten internet. Får derfor ikke lagt lenken til den nevnte tråden her.AlleBrukernavnErTatt skrev: 27 mai 2017, 20:33gsx750_80 skrev: 27 mai 2017, 19:48 Artikkelen "Break-in: it's new, it's pristine - how long do you have to baby it?" av K. Cameron kan finnes online. Den forklarer en god del omkring innkjøring.
IMG_1696.PNG
Fant ikke![]()
Tror det blir bra jeg.BC45 skrev: 27 mai 2017, 20:56 Ikke helt lett å bli klok på dette her. Tror jeg satser på å kjøre med variert turtall og litt skikkelig gasspådrag en gang innimellom.