Unnamanøver i høy hastighet
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Unnamanøver i høy hastighet
Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
Sist redigert av BC45 den 28 mai 2017, 14:04, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Kontrastyring i høy hastighet
Svar rett fra ræva her, men ser for meg så fort du tar litt i forbremsen og mer vekt flyttes på framdekket vil det bli betydelig bedre enn om man bare vrir litt på styret.
Braaaaaap
-
- Innlegg: 41
- Registrert: 25 mai 2015, 11:08
- Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
- Bosted: Ryfylke
Re: Unnamanøver i høy hastighet
Teknikken er den samme i 110 som i 50 km/t, du må bare bruke mer krefter på styre.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Unnamanøver i høy hastighet
I 100km/t gjør du 30 meter på litt over ett sekund, så dersom elgen står foran deg kan du nok drite i å komme fra det med liv og sykkel i behold...BC45 skrev: 28 mai 2017, 13:56 Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
Tilbake til spørsmålet ditt: teknikken er vel den samme, men spørsmålet er vel om dekket klarer å holde igjen kreftene som skal til for å flytte sykkelen i den farten. Du klarer nok garantert ikke å flytte sykkelen like langt til siden på samme strekningen som du gjorde i kjøregården, men med riktig fart og avstand burde du klare å unngå en elg.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Unnamanøver i høy hastighet
30 meter var kanskje litt kort ja. Hvis vi øker til 80-100 meter så blir spørsmålet mer relevant. Jeg skjønner at dersom du har riktig fart og avstand så kan man unngå en elg. Spørsmålet er hvor nærme kan du være et hinder i f. eks. 100 km/t og ha mulighet til å svinge unna med kontrastyring. Dette varierer helt sikkert fra sykkel til sykkel, men er det noen som har trent på unnamanøvre i litt høyere hastighet?LarsE skrev: 28 mai 2017, 14:35I 100km/t gjør du 30 meter på litt over ett sekund, så dersom elgen står foran deg kan du nok drite i å komme fra det med liv og sykkel i behold...BC45 skrev: 28 mai 2017, 13:56 Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
Tilbake til spørsmålet ditt: teknikken er vel den samme, men spørsmålet er vel om dekket klarer å holde igjen kreftene som skal til for å flytte sykkelen i den farten. Du klarer nok garantert ikke å flytte sykkelen like langt til siden på samme strekningen som du gjorde i kjøregården, men med riktig fart og avstand burde du klare å unngå en elg.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Unnamanøver i høy hastighet
Trent og trent..
Det hender rett som det er at detplutselig dukker opp hull i veien, stein, rester av dekk og annet søppel.
Unnamanøvern kommer jo automatisk da, uansett hastighet.
Men det er garantert mere skremmende når et stort dyr, en bil eller annet plutslig kommer foran deg..
Da er sjansen stor for at man stivner, har blikket låst på hindringa, bremser det man kan og kjører rett på elgen eller hva det nå er.
Jo mere du trener på unnamanøver, nødbrems og ellers alle andre teknikker, dess bedre sitter det, og sjansen for å gjøre tingene rett den dagen du har mest bruk for det er større.
Det hender rett som det er at detplutselig dukker opp hull i veien, stein, rester av dekk og annet søppel.
Unnamanøvern kommer jo automatisk da, uansett hastighet.
Men det er garantert mere skremmende når et stort dyr, en bil eller annet plutslig kommer foran deg..
Da er sjansen stor for at man stivner, har blikket låst på hindringa, bremser det man kan og kjører rett på elgen eller hva det nå er.
Jo mere du trener på unnamanøver, nødbrems og ellers alle andre teknikker, dess bedre sitter det, og sjansen for å gjøre tingene rett den dagen du har mest bruk for det er større.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Unnamanøver i høy hastighet
Vil anbefale deg å trene på dette når du har fri sikt og klar bane, du kan f.eks aktivt bruke unnamanøver for å skifte felt på motorvei, det blir now tilsvarende øvelse
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)