Denne gangen ventet jeg ut et par biler som kom fra venstre og hadde solen litt imot da jeg la meg ut og datra ropte Pappa ! fra baksetet - da var det en mopedist med talglys som lyskilde som sto på forhjulet - jeg hogg i bremsen og han fikk klarering til å kjøre foran bilen , hvorpå han sakket farten , fektet med hånden med voksenfingeren før han sakte demonstrativt ruslet hoderystende foran bilen.
Jeg hadde skjønt poenget ( for en god stund siden ) og fulgte etter i neste rundkjøring hvor han blåste rett gjennom og la seg en halv meter bak bilen foran..
Jeg/vi var litt sjokka , mest hvordan det kunne gått med mopedisten hvis han hadde truffet bilen midtskips men også litt forbanna.., føler enkelte seg så usårbar på sykkel at de kan ta springfart gjennom rundkjøringa og håpe på at alle ser dem/har øya i nakken ?
Pr definisjon var jeg før han i rundkjøringen og et ev skyldspørsmål kunne blitt heftig diskutert - men det aller viktigste iom at jeg er MC-fører selv er jo at vi må være ekstra defensive og definitivt ikke blåse gjennom doble felt i rundkjøringer og i trafikken generelt , fikk også en vekker på hvor lite synlige vi kan være spesielt i litt uvant terreng/situasjoner for bilistene som ikke har kjørt sykkel selv.
Tenkte mye på den den situasjonen i etterkant og kunne godt tenkt og tatt en prat med mopedisten hvordan han opplevde situasjonen og kanskje prøvd å lært ham/gjort ham oppmerksom på en par ting..han var såpass ung at han har vel ikke tatt i et ratt enda.
Håper tross alt at han fikk en støkk og ikke anser seg som usårbar og tar unødvendige sjanser men håpet er ikke stort da jeg så ham blåse rett gjennom den neste rundkjøringen...