Hvordan kan du vite det ? Du så jo ikke hvor han kjørte inn i rundkjøringen. Han kan jo ha kjørt en hel runde og var på vei tilbake der han kom fra for alt du vet. Lite sannsynlig men du vet ikke.
Be careful out there...
Re: Be careful out there...
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Be careful out there...
Poenget her er vel heller hva lærte man i denne situasjonen, uavhengig av hvem som har skylden... Hva er det som EGENTLIG gikk galt. Kan være litt greit å reflektere litt over slikt noen ganger.
Jeg holdt også på og få en motorsyklist rett i siden for ett par år siden og hadde det ikke vært for at motorsyklisten var årvåken og fikk slengt seg unna fronten på bilen der jeg sto halveis ut i venstre kjørefelt så hadde det sett stygt ut.
Jeg hadde vikeplikt så skyldspørsmålet hadde jeg tapt med glans, men hva var det som EGENTLIG gikk galt? Det har jeg fundert en del over i ettertid og det enkle svaret er jo at jeg ikke så han i tide. Men HVORFOR så jeg han ikke i tide?
Jeg har kommet frem til at hovedgrunnen til at det holdt på og gå galt (i tillegg til min uoppmerksomhet) var at motorsyklisten gikk i ett med omgivelsene. Det var en overskyet dag, men det var midt på lyse dagen. Motorsykkelen var grå og det var også hjelmen faktisk. Kontrastene var for dårlige til at jeg klarte og oppfatte han i tide. Dessuten så hold han høyre delen av kjørebanen så han forsvant litt på den måten også.
Hadde kontrastene vært bedre samt plasseringen så hadde jeg nok sett han mye kjappere. Men det fritar jo ikke meg for skyldspørsmålet. Hovedsaken er man lærer av situasjonen. Det gikk tross alt bra og det kan jeg takke motorsyklisten for. Det kom noen biler bak han så jeg fikk ikke tatt han igjen og han forsvant, men jeg skulle gjerne gitt fyren en beklagelse.
Jeg holdt også på og få en motorsyklist rett i siden for ett par år siden og hadde det ikke vært for at motorsyklisten var årvåken og fikk slengt seg unna fronten på bilen der jeg sto halveis ut i venstre kjørefelt så hadde det sett stygt ut.
Jeg hadde vikeplikt så skyldspørsmålet hadde jeg tapt med glans, men hva var det som EGENTLIG gikk galt? Det har jeg fundert en del over i ettertid og det enkle svaret er jo at jeg ikke så han i tide. Men HVORFOR så jeg han ikke i tide?
Jeg har kommet frem til at hovedgrunnen til at det holdt på og gå galt (i tillegg til min uoppmerksomhet) var at motorsyklisten gikk i ett med omgivelsene. Det var en overskyet dag, men det var midt på lyse dagen. Motorsykkelen var grå og det var også hjelmen faktisk. Kontrastene var for dårlige til at jeg klarte og oppfatte han i tide. Dessuten så hold han høyre delen av kjørebanen så han forsvant litt på den måten også.
Hadde kontrastene vært bedre samt plasseringen så hadde jeg nok sett han mye kjappere. Men det fritar jo ikke meg for skyldspørsmålet. Hovedsaken er man lærer av situasjonen. Det gikk tross alt bra og det kan jeg takke motorsyklisten for. Det kom noen biler bak han så jeg fikk ikke tatt han igjen og han forsvant, men jeg skulle gjerne gitt fyren en beklagelse.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Be careful out there...
tenker poenget til wiking her var å dele erfaring fra en ekkel situasjon og en lite "husk på folkens". Er vel ikke noe poeng i å diskutere skyld i det hele tatt siden situasjonen allerede har skjedd og er over uten skader. Går utifra at alle involverte parter har tenkt over situasjonen :)
Braaaaaap
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Be careful out there...
Ja lykke til med den, det er den som har brutt vikeplikten som ikke har handlet aktsomt og kan kysse førerkortet adjø. Er heller ikke ulovlig å bytte felt i rundkjøring.Stian87 skrev: 02 jun 2017, 11:30Bare fordi man har forkjørsrett kan man ikke kjøre som man vil. Det eneste som betyr noe i en erstatningssak er om du har handlet aktsomt, brudd på vikeplikt er kun en av momentene i den vurderingen. Krysser du flere felter og kjører uforsvarlig fort gjennom en rundkjøring opptrer du heller ikke aktsomt og spørsmålet om mopedisten får beholde førerkortet er således minst like relevant.WikingTnT skrev: 02 jun 2017, 10:45He..he - forventet meg den ja - spørsmålet er hvem var først inn i rundkjøringen - noe jeg mener jeg var iom at han kjørte rett gjennom og krysset to felt. Om han hadde truffet meg midtskips var vel en betrakning/uttrykk men du har vel misset hele poenget - skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Be careful out there...
Dersom alle hadde overholdt vikeplikten, kjørt aktosmt osv. så hadde vi ikke trengt forsikringsselkap. Kjør defensivt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Be careful out there...
Nei men med feltbytte har du vikeplikt for de som befinner seg i feltet. Er helt uenig med deg der, om den man har vikeplikt for kjører uaktsomt fort så har vedkommende en dårlig sak. Ta f.eks en motorvei der man har vikeplikt ved bytte av felt. Vedkommende som skal bytte gjør alt vedkommende kan for å markere at han skal bytte og at det er klart, blinker og sjekker speil i god tid. Om da en person kommer farende i feltet ut av det blå har den som befinner seg i feltet minst like mye skyld som han som byttetsupersic skrev: 02 jun 2017, 16:45Ja lykke til med den, det er den som har brutt vikeplikten som ikke har handlet aktsomt og kan kysse førerkortet adjø. Er heller ikke ulovlig å bytte felt i rundkjøring.Stian87 skrev: 02 jun 2017, 11:30Bare fordi man har forkjørsrett kan man ikke kjøre som man vil. Det eneste som betyr noe i en erstatningssak er om du har handlet aktsomt, brudd på vikeplikt er kun en av momentene i den vurderingen. Krysser du flere felter og kjører uforsvarlig fort gjennom en rundkjøring opptrer du heller ikke aktsomt og spørsmålet om mopedisten får beholde førerkortet er således minst like relevant.WikingTnT skrev: 02 jun 2017, 10:45He..he - forventet meg den ja - spørsmålet er hvem var først inn i rundkjøringen - noe jeg mener jeg var iom at han kjørte rett gjennom og krysset to felt. Om han hadde truffet meg midtskips var vel en betrakning/uttrykk men du har vel misset hele poenget - skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)