Som nevnt tidligere skal jeg på en skikkelig langtur i juli. 3000km opp og ned Norge. Det blir garantert masse regn og ganske kaldt på en del fjelloverganger.
Nå har jeg et sett med ganske nye Michelin Pilot Power stående på. Jeg er veldig fornøyd med grepet jeg har på tørr vei. I fjor kjørte jeg med Pilot Road 3 på min Hornet, og der var jeg ikke like fornøyd med hvordan jeg satt i svingene.

Men, disse dekkene er jo ikke noe særlig på vått føre. Ikke at jeg har kjent at det har sluppet i det lille regnværet jeg har kjørt i, men man ser jo selv at det ikke er like mye drenering som på touring-dekk.
Spørsmålet er da om jeg bør bytte dekk før jeg legger ut på langtur? Hvor mye grep på tørt føre vil jeg miste ved å gå over på et sport-touring-dekk? Jeg tenker å få kjørt litt på bane denne sesongen, men utover det ligger jeg ikke med fullt nedlegg i alle svinger.
Jeg vurderer Metzeler Roadtec 01. Dekkene kommer overlegent ut i alle tester jeg har lest, men jeg har fått inntrykk av at disse passer pest på tyngre sykler. Stemmer det?

Så vi jo Pirelli Angel GT. Ikke like bra på vått føre som Roadtec'ene, men kanskje bedre grep på tørr vei?