
Turtallsperra eller traction control?
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Turtallsperra eller traction control?
Opplevde noe merkelig i går og lurer på om noen kan bistå. Lå i 2. gir, hadde ca. 5000 omdr. og ga på. Sykkelen akselererte og alt virket greit en kort stund før motoren plutselig døde. Jeg slapp gassen tvert, men motoren virket død i kanskje to sekunder. Tenkte først at det var turtallsperra, men har aldri opplevd sperra på den måten på andre sykler før, det har vært mer hakking. Tenkte etterpå at det kanskje var traction controlen som slo inn, men det virket også rart når farten var ganske høy. Var en tur innom forhandleren i dag og han sa at det var ikke noe turtallsperre på mt-09. Kan det virkelig stemme? Trodde alle nye mc i dag hadde sperre 

Re: Turtallsperra eller traction control?
Sykkelen din har sikkert en rødlinje der du har en sperre.
Det er jo vanlig på litt eldre bilder at traction control var kutt på tenninga helt til hjulene ikke lenger spant, kan hende sykkelen din har likt setup. Kan være noe dritt som har kommet på sensoren som gjorde det.
Det er jo vanlig på litt eldre bilder at traction control var kutt på tenninga helt til hjulene ikke lenger spant, kan hende sykkelen din har likt setup. Kan være noe dritt som har kommet på sensoren som gjorde det.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Turtallsperra eller traction control?
min sykkel kom ikke med sperre, den må du være selv
Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Turtallsperra eller traction control?
Jøss.... det der hørtes rart ut. Når turtallsperra slår inn så vil den jo bare stoppe og dra. Motoren dør ikke av den grunn. Jeg kan også vanskelig forestille meg at det kan være tractionkontrollen. Du skrev at motoren døde i ca. 2sek, noe jeg annser som veldig mye.
Det mest nærliggende i mine øyne er at det kan ha kommet noe på sensoren kanskje (Som Royal nevner), men hvorfor/hvordan etc. aner jeg ikke.
Tror jeg ville latt verkested kjøre en diagnose her. Høres litt suspekt ut...
Det mest nærliggende i mine øyne er at det kan ha kommet noe på sensoren kanskje (Som Royal nevner), men hvorfor/hvordan etc. aner jeg ikke.
Tror jeg ville latt verkested kjøre en diagnose her. Høres litt suspekt ut...
Re: Turtallsperra eller traction control?
Når du gir på i 5k så dytter man ganske mye moment igjennom bakhjulet. Hvis det lå bittelitt gruss eller bittelitt diesel i asfalten kan jo gjøre at man får litt hjulspinn. Og hvis sykkelen din har et slikt TC oppsett som kutter tenning, så kan det kanskje være nok. Men forhandler burde kunne svare på dette mye bedre
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Turtallsperra eller traction control?
Hos meg så bare blinker det en lampe hvis jeg får hjulspinn. Jeg merker ikke noe spesielt til at TC slår inn. Det blinker en lampe i dashen og jeg merker en vag nykking i sykkelen. Ikke en fullstendig blackout av maskineriet i to sekunder.
Men som nevnt. Forhandler kan sikkert svare bedre på dette. kjellv er kanskje den som har best kunnskap om Yamaha her inne. Om ikke han har så kan han vertfall sikkert fremskaffe svar vil jeg tro.
Men som nevnt. Forhandler kan sikkert svare bedre på dette. kjellv er kanskje den som har best kunnskap om Yamaha her inne. Om ikke han har så kan han vertfall sikkert fremskaffe svar vil jeg tro.
Re: Turtallsperra eller traction control?
Dette gjelder jo 2016, men kan sikkert stemme på 2017 også
"The MT-09A that has an anti-lock braking system (ABS) has adopted a new traction control system (TCS). When detecting the spinning of the rear wheel during departure or acceleration, it controls both the fuel injection quantity and the throttle valve aperture during ignition, supporting a smooth departure and running performance."
Med ettertankte så er det jo egentlig ganske farlig å bare kutte tenningen på en motorsykkel når det er slipp på bakhjulet. Det er veldig uheldig midt i sving.
Men er enig i dette:
"The MT-09A that has an anti-lock braking system (ABS) has adopted a new traction control system (TCS). When detecting the spinning of the rear wheel during departure or acceleration, it controls both the fuel injection quantity and the throttle valve aperture during ignition, supporting a smooth departure and running performance."
Med ettertankte så er det jo egentlig ganske farlig å bare kutte tenningen på en motorsykkel når det er slipp på bakhjulet. Det er veldig uheldig midt i sving.
Men er enig i dette:
Bjerknez skrev: 12 jun 2017, 14:24 Men som nevnt. Forhandler kan sikkert svare bedre på dette. kjellv er kanskje den som har best kunnskap om Yamaha her inne. Om ikke han har så kan han vertfall sikkert fremskaffe svar vil jeg tro.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Turtallsperra eller traction control?
Det var ikke akkurat smooth nei. Gikk fra full aks til motorbrems i 2. gir og den er ganske kraftig. Ikke bra hvis dette skjer i sving. Men det må da være turtallsperre på motoren. Er veldig godt mulig at jeg kjørte maks turtall, da jeg ikke kikket på telleren da det skjedde og jeg hadde rundt 100 km/t vil jeg anta (på vei inn på motorvei med 110 grenseRoyal skrev: 12 jun 2017, 14:31 Dette gjelder jo 2016, men kan sikkert stemme på 2017 også
"The MT-09A that has an anti-lock braking system (ABS) has adopted a new traction control system (TCS). When detecting the spinning of the rear wheel during departure or acceleration, it controls both the fuel injection quantity and the throttle valve aperture during ignition, supporting a smooth departure and running performance."
Med ettertankte så er det jo egentlig ganske farlig å bare kutte tenningen på en motorsykkel når det er slipp på bakhjulet. Det er veldig uheldig midt i sving.


- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Turtallsperra eller traction control?
Jeg tror neppe det du har opplevd kan tilskrives turtellersperren eller TC. Høres rart ut. Få den på verksted. I spesielle omstendigheter kan jo dette være direkte farlig...
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Turtallsperra eller traction control?
Er kanskje lurt det jaBjerknez skrev: 12 jun 2017, 15:31 Jeg tror neppe det du har opplevd kan tilskrives turtellersperren eller TC. Høres rart ut. Få den på verksted. I spesielle omstendigheter kan jo dette være direkte farlig...


-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Turtallsperra eller traction control?
Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Turtallsperra eller traction control?
Interessant :)SverreOlsen skrev: 12 jun 2017, 15:48 Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Turtallsperra eller traction control?
Skal vel ikke være sånn?SverreOlsen skrev: 12 jun 2017, 15:48 Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
Høres bare rart ut...
Re: Turtallsperra eller traction control?
jeg har samme sykkelen BC45(samme farge også,godt valg!
) jeg har aldri opplevd dette, hadde du TC i nr. 2?
i innstillig 2 på TC så skal ikke sykkelen løfte seg etter som jeg skjønner, kan være der det ligger at den kutter da den er på vei til å reise seg!?

i innstillig 2 på TC så skal ikke sykkelen løfte seg etter som jeg skjønner, kan være der det ligger at den kutter da den er på vei til å reise seg!?
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Turtallsperra eller traction control?
Den var innstilt på nr. 2. Farten var rundt 100 km/t da det skjedde, så jeg tror ikke det var forhjulet som ville opp. Jeg tror det må ha vært turtallsperra som slo inn, bare på en litt uvanlig måte. Har sett noen videoer på youtube der turtallsperre slår inn på mt-09 og da er den mer som jeg er vant til fra før med litt "hakking". På min var det jo full tenningskutt virket det som så det er jo litt rart. Sykkelen skal inn på verksted på mandag for å montere noe greier, så skal høre med dem om de har peiling på hva det kan ha vært som skjedde.DirtDiver skrev: 23 jun 2017, 13:20 jeg har samme sykkelen BC45(samme farge også,godt valg!) jeg har aldri opplevd dette, hadde du TC i nr. 2?
i innstillig 2 på TC så skal ikke sykkelen løfte seg etter som jeg skjønner, kan være der det ligger at den kutter da den er på vei til å reise seg!?
Er du forresten fornøyd med akra-anlegget ditt?