Mapping og garanti
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Mapping og garanti
Kunne tenke meg å mappe motoren hos Klev tuning for å få en litt jevnere gassrespons. Slik den er i dag må jeg være ganske fintfølende på gassen. Snakket med Klev tuning og han var sikker på at de kunne gjøre sykkelen mye bedre. Han visste ikke hvordan leverandøren stilte seg til dette mht garanti osv.
Vil en eventuell mapping være synlig når man kjører en diagnose ved service? Tar motoren skade av en slik mapping, fordeler/ulemper?
Vil en eventuell mapping være synlig når man kjører en diagnose ved service? Tar motoren skade av en slik mapping, fordeler/ulemper?
- Bjerknez
- Innlegg: 24580
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mapping og garanti
Send mail til din forhandler og spør. Ved positivt svar så har du det svart på hvitt :)
Re: Mapping og garanti
Hvis du ikke vil mappe, så har jeg god erfaring med boosterplug. Noen ser på dette som "okkult tuning", men det fungerer helt fin til den prisen. Definitivt billigere enn et custom map, men du får ikke like stor effektøkning i motor som ved mappingBC45 skrev: 14 jun 2017, 11:12 Kunne tenke meg å mappe motoren hos Klev tuning for å få en litt jevnere gassrespons. Slik den er i dag må jeg være ganske fintfølende på gassen. Snakket med Klev tuning og han var sikker på at de kunne gjøre sykkelen mye bedre. Han visste ikke hvordan leverandøren stilte seg til dette mht garanti osv.
Vil en eventuell mapping være synlig når man kjører en diagnose ved service? Tar motoren skade av en slik mapping, fordeler/ulemper?
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mapping og garanti
Min erfaring med boosterplug er heller dårlig. Det som skjer at det gis mer bensin generelt og motoren soter igjen.
Re: Mapping og garanti
Med den eksterne sensoren så varieres bensintilførselen med temperaturen ute. Men det ligger vanligvis på 6% ved pådrag da dette er nok til å endre bensin-luft forholdet til å gjøre sykkelen litt mer lettkjørelig.FredrikE24 skrev: 14 jun 2017, 11:36 Min erfaring med boosterplug er heller dårlig. Det som skjer at det gis mer bensin generelt og motoren soter igjen.
Kommer ann på sykkel man har da. Triumph Street triple og Bonneville eiere har ofte ikke behovet,samme med Ducati. Men andre merker som nyere BMW (soom boosterplug ble originalt designet for) rapporterer at det ofte nesten er nødvendig med en slik plugg.
Hvis du opplever at sykkelen ikke blir bedre, så er det bare å sende den tilbake.
Men skal man ha effekt, så er det airflow+eksos og dynomapping det som er optimalt. Det er ingenting som slår en god custom fuel map.
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mapping og garanti
Virkemåten er jeg veldig klar over, du manipulerer temperatur på inntakslufta til motoren og får motorstyringen til å tro at det er kaldere ute enn det egentlig er. Kjører derfor, og har lettere for å kjøre på open-loop(mer bensin).
Jeg har brukt den på BMW, og med massiv nedsoting som resultat. Om man over tid har lyst til å la motoren sote igjen er det en sikker metode. Selv har jeg nå skiftet Eeprom på min sykkel med nye verdier fra en dude i Hellas. Det var veldig mye bedre på alle måter. Han har benkkjørt og laget maps utifra hva man har av performancedeler på sykkern.
Jeg har brukt den på BMW, og med massiv nedsoting som resultat. Om man over tid har lyst til å la motoren sote igjen er det en sikker metode. Selv har jeg nå skiftet Eeprom på min sykkel med nye verdier fra en dude i Hellas. Det var veldig mye bedre på alle måter. Han har benkkjørt og laget maps utifra hva man har av performancedeler på sykkern.
Re: Mapping og garanti
Jeg vil anta at en ny motorsykkel med euro 3 eller euro 4-krav går betydelig mye tynnere fra fabrikk enn en sykkel fra 2001 og har godt av litt ekstra bensin.
Nå det er sagt, så skal jeg ut med pluggene om 500 km for å inspisere det selv. Det kan hende jeg får samme resultat. Hvis det soter for mye, så blir det å sende den tilbake.
Ellers for å faktisk svare trådstarter, så tror jeg du får et klart nei fra forhandler på dette. Hvis du må flashe ECU'en eller installere en powercommander, så vil jeg tippe at garantien bortfaller på sekundet. Diagnoseverktøy kan avsløre om sykkelen har blitt fiklet med
Nå det er sagt, så skal jeg ut med pluggene om 500 km for å inspisere det selv. Det kan hende jeg får samme resultat. Hvis det soter for mye, så blir det å sende den tilbake.
Ellers for å faktisk svare trådstarter, så tror jeg du får et klart nei fra forhandler på dette. Hvis du må flashe ECU'en eller installere en powercommander, så vil jeg tippe at garantien bortfaller på sekundet. Diagnoseverktøy kan avsløre om sykkelen har blitt fiklet med
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Mapping og garanti
Er egentlig rimelig sikker på at garantien bortfaller ja, selv om motoren kanskje får bedre arbeidsbetingelser. Hvis det kan avsløres på service er det jo ikke noe poeng, kan ikke risikere å miste garantien. Har tunet alle bilene mine de siste 15 årene og aldri hatt noe problem på service, men har forsåvidt ikke hatt noen garantisaker på motor heller da.Royal skrev: 14 jun 2017, 12:36 Ellers for å faktisk svare trådstarter, så tror jeg du får et klart nei fra forhandler på dette. Hvis du må flashe ECU'en eller installere en powercommander, så vil jeg tippe at garantien bortfaller på sekundet. Diagnoseverktøy kan avsløre om sykkelen har blitt fiklet med
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Mapping og garanti
Er boosterplug noe jeg kan motere på/av på egenhånd eller er dette også en mer permanent løsning? Hvis det siste er tilfelle vil jo garantiproblemet være det samme som ved mapping.Royal skrev: 14 jun 2017, 11:29 Hvis du ikke vil mappe, så har jeg god erfaring med boosterplug. Noen ser på dette som "okkult tuning", men det fungerer helt fin til den prisen. Definitivt billigere enn et custom map, men du får ikke like stor effektøkning i motor som ved mapping
Re: Mapping og garanti
Plug and play, tok meg 3 min å installere. Det er egentlig bare en motstand + en ekstern sensor som du må trekke til et sted der den får kald luft. Du kan plukke den av på under minuttet.BC45 skrev: 14 jun 2017, 12:55Er boosterplug noe jeg kan motere på/av på egenhånd eller er dette også en mer permanent løsning? Hvis det siste er tilfelle vil jo garantiproblemet være det samme som ved mapping.Royal skrev: 14 jun 2017, 11:29 Hvis du ikke vil mappe, så har jeg god erfaring med boosterplug. Noen ser på dette som "okkult tuning", men det fungerer helt fin til den prisen. Definitivt billigere enn et custom map, men du får ikke like stor effektøkning i motor som ved mapping
Merk da at jeg kjører Supermoto og har luftfilter og sensor rett under salen. På din sykkel så vet jeg ikke prosessen, men de har instruksjoner på hjemmesidene sine
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Mapping og garanti
Høres jo ikke akkurat bra utFredrikE24 skrev: 14 jun 2017, 12:12 Virkemåten er jeg veldig klar over, du manipulerer temperatur på inntakslufta til motoren og får motorstyringen til å tro at det er kaldere ute enn det egentlig er. Kjører derfor, og har lettere for å kjøre på open-loop(mer bensin).
Jeg har brukt den på BMW, og med massiv nedsoting som resultat. Om man over tid har lyst til å la motoren sote igjen er det en sikker metode. Selv har jeg nå skiftet Eeprom på min sykkel med nye verdier fra en dude i Hellas. Det var veldig mye bedre på alle måter. Han har benkkjørt og laget maps utifra hva man har av performancedeler på sykkern.

Re: Mapping og garanti
https://www.boosterplug.com/shop/cms-testimonials.htmlBC45 skrev: 14 jun 2017, 13:14Høres jo ikke akkurat bra utFredrikE24 skrev: 14 jun 2017, 12:12 Virkemåten er jeg veldig klar over, du manipulerer temperatur på inntakslufta til motoren og får motorstyringen til å tro at det er kaldere ute enn det egentlig er. Kjører derfor, og har lettere for å kjøre på open-loop(mer bensin).
Jeg har brukt den på BMW, og med massiv nedsoting som resultat. Om man over tid har lyst til å la motoren sote igjen er det en sikker metode. Selv har jeg nå skiftet Eeprom på min sykkel med nye verdier fra en dude i Hellas. Det var veldig mye bedre på alle måter. Han har benkkjørt og laget maps utifra hva man har av performancedeler på sykkern.Noen flere her inne som har erfaringer med boosterplug?
Nå er dette jo fra Boosterplug selv da, så det er lov til å ta det med "grain of salt"

Er du heldig så er det en av de som har lik sykkel som deg.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Mapping og garanti
Sjekket opp på siden til boosterplug og det ser ikke ut som det er kommet ut noen plug som passer til 2017-modellen enda. Det er kommet til mt-09 tracer, så det er vel like rundt hjørnet. Tror kanskje jeg må skur av tanken for å komme til de riktige kontaktene 

Re: Mapping og garanti
Kjøp en brukt ECU på eks ebay, mappe denne og behold den andre i tilfelle problemer med sykkel under garantitiden.
Re: Mapping og garanti
Er det en MT-09 du har? Har ikke Yamaha egne alternative mapper som dekker dine behov? Jeg mappet om min Duke når jeg fjernet katalysator, men dette var da med en original KTM-mapp som ikke påvirket garantien.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk