Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm må prøves :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Ser ut som garasjene til dere "detajister" ser ut som dusj-hylla til en middels svensk Hollywood-frue :crazy:
Hva med såpe, vann og et par meter hageslange? Tørking gjøres best med en kjapp kjøretur.
Resten av penga kan brukes på bensin og dekk ;-)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

cannon skrev: 22 jun 2017, 23:13 Ser ut som garasjene til dere "detajister" ser ut som dusj-hylla til en middels svensk Hollywood-frue :crazy:
Hva med såpe, vann og et par meter hageslange? Tørking gjøres best med en kjapp kjøretur.
Resten av penga kan brukes på bensin og dekk ;-)


Tror jeg har mer i hylla enn de har :lol
Tjah, mange grunner. Grundig forvask minimerer sjansen for å skape riper under vask. Det er gøy (synes hvertfall jeg). Beskytter man sykkelen sin er den mer lett-stelt som igjen minimerer sjansen for riper. Om den er beskyttet kan man ofte tørke med vann, altså at alt vannet renner av i flak.

Litt investering og elbow-grease vil da holde sykkelen og/eller bilen bedre, noe som vil synes om man skal selge den. Pluss at den ser bedre ut mens vi eier den :)

My two cents :p

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Jompa »

Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Vil tro vi har mer en det som er på hylla til en Hollywood frue:) i bunn og grunn er det jo bare såpe,vann og noen meter med hageslange som brukes for det meste:) men når en skal tilbringe kvalitets tid ned sykkelen bruker en jo og shine det meste med litt forskjellige produkter...

Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Reodor skrev: 22 jun 2017, 20:39 Pleier å skumlegge og spyle før vask med vaskehanske, men synes skummet forsvinner veldig fort. Bruker Karcher skumkanon og Bilt Hamber Autofoam som har mange anbefalinger på detailersclub.no.
Er det noen som har erfaring med denne såpen på en bedre skumkanon?
Bør kjøpe ny skumkanon eller er det andre såper som henger bedre før skummet oppløses?
Bilt Hamber Autofoam er ikke kjent for å skumme så mye, men renser veldig bra. Det er ikke slik at mer skum betyr mer renseeffekt. Bilt Hamber Autofoam skal blandes 1:100 - 5:100, men det er blandingen den skal ha når den treffer lakken. Husk at høytrykkspyleren også vanner ut enda mer da det også kommer vann derfra. Så og blande 1:100 etc. i kanonen vil gi en langt lavere renseeffekt på lakken.

For å finne ut hvor mye vann høytrykkspyleren din bruker så følg denne guiden:
https://www.detailersclub.no/forums/top ... ent-544956

Da kommer du frem til hvor mye produkt du faktisk bør ha i skumkanon for å få riktig mende produkt som treffer lakken. :thumleft

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.

Skulle tro denne skulle ta resten :)

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/an ... 2__3677412
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
Hva du bør bruke kommer litt an på hva slags skitt det er snakk om. Men vil tippe du får av dette med en sterk effektiv aavfetting som Prickbort eller en sterk blanding med Surfex HD. La stå så lenge som mulig uten at det tørker inn. Men ALDRI når motoren er varm! Vær forsiktig med evt. plastdeler da disse kan bli missfargede av sterke saker som dette.

Men du kommer nok uansett ikke unna en berøringsvask. Trafikkfilm klarer man ikke fjerne helt uten berøring. Så sant man da ikke har en god voks/sealer i bunn, noe man neppe har på motordeler.

Neste gang du vasker sykkelen og den er HELT ren, så spray på Scholl Neo mens den er våt etter siste avspyling og spyl av. Den vil legge igjen en beskyttende hinne og du ser selv resultatet med en gang når du spyler det av. Vannet preller av sykkelen med en gang. Men igjen...vent til sykkelen er kald.

Hvis det er motordeler det er snakk om så prøv også å dynk en fille i parafin og gnikk litt. Det pleier å ta det meste etter min erfaring.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

:twothumbs: Bruker god gammeldags skinn fille:) da får en ikke vannmerker og en slipper at støvet fester seg til sykkelen når man tørker den med kjøretur:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Stell av mc/bil til tider båt er terapi ja:) en kald en og stillhet:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 23 jun 2017, 00:47
KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)
Problemet er at i "fartsvinden" så finnes også pollen, støv, innsekter etc. Som treffer sykkelen. Skitt blandet med vann binder seg. Det skjer ikke i den grad når sykkelen er helt tørr (blåst tørr med "hårføner")

Men jeg ser jeg fleipen din og jeg skjønner også at noen synes dette sikkert ser rart ut. Men hva andre mener om tingene jeg gjør bryr jeg meg ikke så mye om :)

Når det er sagt så er "detailing" noe helt annet enn "vask" av sykkelen. Å vaske klarer de fleste. Det er MYE jobb og litt kunnskap som skal til for å få en sykkel til å bli kategorisert som ren av naboen til perfekt fra en detailer.

Når faren min står og vasker bil og ser seg ferdig etter en drøy time så er han meget tilfreds med resultatet. Naboene som går forbi kommenterer den blanke bilen og alle er fornøyde, bortsett fra meg. Alt jeg ser er helligdager, sliten lakk etter vaskeautomater, grå plastdetaljet og all skitten i hjulbuene etc. For meg er ikke bilen en gang halvferdig.

Så vi har nok alle sammen egne oppfatninger av hva som er "rent" når det kommer til dette. Alle klarer å spyle av en sykkel, vaske med svamp og kjøre den tørr. For meg så er ikke det å vaske. Det er noe jeg gjør når jeg er ute på langtur og skal spyle av den værste møkka. :)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av WikingTnT »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
Da har jeg ville sjekket luft-filteret i samme slengen. Var på service i Nürnberg for et par-tre år siden og Tyskern lurte på om jeg bodde i et sandtak v siden av en sement-fabrikk :lol
Han hadde aldri sett noe lignende - det satt som et hæl.....

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 23 jun 2017, 05:58
cannon skrev: 23 jun 2017, 00:47
KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)
Problemet er at i "fartsvinden" så finnes også pollen, støv, innsekter etc. Som treffer sykkelen. Skitt blandet med vann binder seg. Det skjer ikke i den grad når sykkelen er helt tørr (blåst tørr med "hårføner")

Men jeg ser jeg fleipen din og jeg skjønner også at noen synes dette sikkert ser rart ut. Men hva andre mener om tingene jeg gjør bryr jeg meg ikke så mye om :)

Når det er sagt så er "detailing" noe helt annet enn "vask" av sykkelen. Å vaske klarer de fleste. Det er MYE jobb og litt kunnskap som skal til for å få en sykkel til å bli kategorisert som ren av naboen til perfekt fra en detailer.

Når faren min står og vasker bil og ser seg ferdig etter en drøy time så er han meget tilfreds med resultatet. Naboene som går forbi kommenterer den blanke bilen og alle er fornøyde, bortsett fra meg. Alt jeg ser er helligdager, sliten lakk etter vaskeautomater, grå plastdetaljet og all skitten i hjulbuene etc. For meg er ikke bilen en gang halvferdig.

Så vi har nok alle sammen egne oppfatninger av hva som er "rent" når det kommer til dette. Alle klarer å spyle av en sykkel, vaske med svamp og kjøre den tørr. For meg så er ikke det å vaske. Det er noe jeg gjør når jeg er ute på langtur og skal spyle av den værste møkka. :)
Helt enig. Når målet er en utseendemessig ren sykkel på detaljnivå så må du nok gå grundig til verks.
Min versjon av "Detailing"er av mer teknisk art. Hensikten er todelt; gjennomgang som avslører løse/defekte deler, samt å oppnå en teknisk velfungerende sykkel som er enkel å vedlikeholde fordi den er ren innenfra og ut.
Dette betyr av med kåper, deksler, tank, hjul og bremsekalippere. Skift av alle væsker, oljeskift, nøye rengjøring og smøring av alle bevegelige utenpåliggende deler (hendler, wirer, giroverføring, støtte, bremsepedal, kalippere etc). Hvert 2./3. år smøring av baksving-lager og styrelager. Innvendig rengjøring og oljeskift på gaffelben hvert andre år. Sjekk av alle slanger og koblinger. Tømming av tank og rengjøring av bensinfilter/bensinpumpe.
Til all vask/rengjøring bruker jeg Turtle Nanotech Prewash(tror jeg det heter). Den er effektiv, biologisk nedbrytbar og nærmes luktfri. Koster litt, men varer lenge og utgjør en mikroskopisk andel av MC-kostnadene :)
På RR-syklene brukes en noe utvidet variant av dette opplegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

De som ønsker å se skikkelig detailing kan sjekke MotoGP sine FB-sider. Se filmen fra 22/6 med tittel (lik slagordet) "Perfect Preparation Prevents Poor Performance".
GP-syklene får slik behandling etter hver løpshelg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Detailing graden øker også hvis man besitter mekaniske kunnskaper (Noe ikke jeg gjør) Da kan man demontere mer av sykkelen for å rengjøre. Å her er dte vel nesten bare fantasien som etter grensen hvor langt man vil gå. Men da må nok den mekaniske kunnskapen overgå detail delen.

Detailing er egentlig mye vanskeligere på en bil med store flater hvor skavanker i lakken synes mye bedre enn på en motorsykkel. Men artig er det uansett.

Her er foresten gamlebilen min etter to dager med detailing hjemme på gårdsplassen:

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Men hva med Rapid Detailer?
Er ikke det bare å spraye på våt sykkel og spyle av?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 23 jun 2017, 13:21 Men hva med Rapid Detailer?
Er ikke det bare å spraye på våt sykkel og spyle av?
Rapid er mer en avfetting. Altså noe man bruker først i prosessen. Scholl Neo er en slags sprayvoks som legger igjen en beskyttende hinne og får regnvann etc. til å prelle av sykkelen. Så dem befinner seg i hver sin ende av skalaen :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Nå har BMW`en fått vask, polering og voks.
Trodde sykkelen var strøken når jeg fikk den, men det ble virkelig stor forbedring.
Brukte også Polytrol på plasten, men har noen prøvd dette på lakkert stål som svingarm, nav og kanskje eiker?
Polytrol funker, men litt tungvint å påføre mener jeg.
Bjerknez, hva med å vaske med parafin for å fjerne gammel kjedespray osv og så påføre Polytrol?
Samme på motor?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

En sykkel, bil etc. som er "klargjort" fra forhandler har i beste fall fått se en svamp med såpe og vann. Stort sett snakker vi om støvtørk og en kjapp "finish". Man legger merke til det når man feks. henter en klin ny bil. Man finner fingermerker over alt og man finner også ofte små lakkriper. Ikke dype, men dem er der. En kjapp tur med en en-stegs polering med maskin øker glansen betraktelig.

Mange forhandlere tilbyr "polering" av bil for en tusenlapp eller to før levering. Min mening er glem det. Dem drar over bilen med et poleringsmiddel dem fant i skuffen og ofte har jeg sett kjørespor etter maskinen også. Ikke har dem noe forutsetning for å klare en slik jobb skikkelig heller.

Når det kommer til Polytrol så er denne kun beregnet på plast så vidt jeg vet. (Les på embalasjen). Denne ville jeg holdt langt unna andre materialer. Den er designet for å trekke inn samt feste seg til plast. Metall har ingen porer og den vil nok heller ikke binde seg til metall overflater så det eneste du får da er nok bare en seig overflate som tiltrekker seg skitt.

Polytrolen er som jeg nevnte tidligere ikke like enkel og påføre som andre midler i samme sjanger, men den er mer holdbar. Det finnes produkter som er mye lettere og bruke, men som ikke gir et like varig resultat. Som feks. Scholl Neo som er uhyre aallsidig!

Parafin er fin til å fjerne gammel kjedespray, men hold Polytrol unna alt som ikke har med plast å gjøre :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Føler at Poytrol er nesten som WD40, kan brukes på alt.
Klippet dette fra deres hjemmeside.

Gjenoppliver den opprinnelige fargen og utseendet på flekket og matt plast og glassfiber (GRP) - støtfangere, båtskrog, hagemøbler, skodder.
Gjenoppretter farge og utseende på marmor, fliser, gravsteiner, skifer og terrakottafliser der utseendet har falmet.
Fornyer og gjenoppretter flat og kalkholdig maling og lakk som har mistet glansen grunnet vær og vind.
Gjenoppretter glans og beskytter krom eller polerte metaller ; aluminium, krom, messing, bronse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Det står i hovedsak at den gjenoppretter og beskytter. For å gjenopprette lakk og forbedre tilstanden så må det slipes/rubbes. Man kan ikke bare smøre på og tørke av. Hinnen som ligger igjen som beskyttelse må også være helt transparent.

Sikert fin og bruke på gressklipperen, aluminiumsfasader til butikker etc, men til billakk og til motorsykler finnes det nok mer egnede produkter.

Det beste allround middelet jeg har testet i nyere tid som faktisk funker bra på flere steder er Scholl Nano. Det du trenger for å få en sykkel helt rent samt beskyttet er parafin, et par børster, høytrykkspyler, bøtte med såpavann, svamp, Scholl Nano og et tørkehåndkle eller en luftavblåser. :)
Sist redigert av Bjerknez den 24 jun 2017, 10:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Ja det er sjelden det er noen snarvei til fint resultat, som regel kreves det en betydelig innsats.
Men det er en tilfredsstillende følelse når du er ferdig og sykkelen er finere enn når du hentet den.
Er det Rupes Nano ibird du har?
Er på jakt etter en liten maskin som kommer til på sykkelen.
Har en Rupes Bigfoot med 125 mm bakplate til bil/båt, men blir for stor til sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Rupes Ibrid Nano er det jeg har. Kjøp den med "long neck". Den er bittelitt dyrere, men er kjekk og ha når du skal polere felger og komme til på trange plasser.

I kofferten følger alt du trenger med, men jeg ville i tillegg kjøpt den grønne flasken til Rupes med polish samt et sett med grønne tilhørende puter. Dette er en medium polish som kan brukes som ett steg. Bruker du den blå så anbefales det at du også bør gå over med gul etterpå.

En genial maskin som også kan brukes til andre ting en polering. Det følger med mye rart i den kofferten :)

Den er batteridreven og batteriet skal holde til 30 minutters bruk. Det følger med ett batteri til og det tar kun 30 minutter og lade dem opp også, så i praksis har du batteridrift hele tiden når du holder på. Det følger også med et adapter så du kan koble den til nettstrøm.

Du kan også velge om du vil bruke den som roterende eller oscillerende ved å bytte ut en del i fronten. Våtslipepapir og børster samt bakplater i to forskjellige størrelser følger med samt tilhørende puter.

Men som nevnt, jeg anbefaler deg å kjøpe en flaske med grønn polish og grønne puter i tillegg. Disse små putene er svindyre desverre, men så en video på Youtube at det ikke bare er snakk om et stykke skumgummi her. Mye er tatt hensyn til med tanke på kjøling og stivhet i puten som skal takle varme og belastning over tid. Men ja...dem er dyre. 59 kroner stykket mener jeg det var. Men en pakke med fem puter har du jo veldig lenge.

Ett lite tips til slutt:
Registrerer du deg på Detailersclub.no og betaler for et VIP medlamsskap som koster 300,- pr. år så får du 10-15% rabatt hos alle saamarbeidspartnerene dems som er de fleste norske nettbutikker som selger bilpleieprodukter. De 300 kronene sparer du inn og vel så det på første kjøp av en Rupes Nano. :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Bosted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel! :D

Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.

Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin :p )
Braaaaaap

Svar