Kjøpte ifjor en Honda VFR 750 -94 mod. Hadde den på vinter lagring og fikk satt på nye dekk og bremser foran. Byttet olje og filter. Var litt i tvil om jeg skulle beholde sykkelen da jeg hadde lyst på en chopper men nå er jeg blitt så glad i den at jeg gjerne skulle ha gjort noe mer på den.
Merkeverksted blir litt dyrt for min lommebok og ettersom jeg bor i blokk uten særlig mulighet til å mekke selv så lurer jeg på om noen kjente noen som kunne tatt en titt på sykkelen for meg :) :) utført en service på den og sett etter at alt er sånn som det skal være og kanskje gått litt over sykkelen da det tydeligvis har samlet seg mye skit i og rundt forskjellige deler... Jeg hjelper gjerne til selv men kan ikke så forferdelig mye.
På forhånd takk for eventuelle svar :)
Trenger en ordentlig fix
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Trenger en ordentlig fix
Hva er det konkret du trenger hjelp til? Å "gå over" sykkelen kan bety veldig mye egentlig. Hvis nye dekk er på plass, service tatt inkludert oljeskift og filter etc. så er det vel bare å ta seg en tur å se om det funker?
Vask og renhold krever jo ikke stort annet enn tolmodighet og riktige proodukter. Ett sett med pensler, litt parafin og en bøtte med såpevann og en svamp så er du langt på vei der også. :)
Vask og renhold krever jo ikke stort annet enn tolmodighet og riktige proodukter. Ett sett med pensler, litt parafin og en bøtte med såpevann og en svamp så er du langt på vei der også. :)
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Trenger en ordentlig fix
Sinbad skrev: 23 jun 2017, 09:59 Kjøpte ifjor en Honda VFR 750 -94 mod. Hadde den på vinter lagring og fikk satt på nye dekk og bremser foran. Byttet olje og filter. Var litt i tvil om jeg skulle beholde sykkelen da jeg hadde lyst på en chopper men nå er jeg blitt så glad i den at jeg gjerne skulle ha gjort noe mer på den.
Merkeverksted blir litt dyrt for min lommebok og ettersom jeg bor i blokk uten særlig mulighet til å mekke selv så lurer jeg på om noen kjente noen som kunne tatt en titt på sykkelen for meg :) :) utført en service på den og sett etter at alt er sånn som det skal være og kanskje gått litt over sykkelen da det tydeligvis har samlet seg mye skit i og rundt forskjellige deler... Jeg hjelper gjerne til selv men kan ikke så forferdelig mye.
På forhånd takk for eventuelle svar :)
Hvor holder du til?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Trenger en ordentlig fix
Ja men det er akkurat det jeg er veldig usikker på hva som må gjøres... Spurte på mc Oslo og der sa de en full service kan komme opp i 10-12000,- og for den prisen kan jeg jo ta opp lån og betale ned på en nyere og kanskje bedre sykkel 

så derfor er jeg interessert i å høre om noen har peiling, se over sykkelen og eventuelt bytte ut det som må byttes for føler det er fortsatt mye sykkel i den til tross for alderen... Går som ei kule 


Re: Trenger en ordentlig fix
Holder til i OsloHvor holder du til?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Trenger en ordentlig fix
Med "full service" så mener dem nok ventilsjekk/ventiljustering vil jeg tro. Er vel stort sett det og oljeskift samt sjekk av bremseveske, kontroll av bremseslanger etc. som blir gjort vil jeg tro.Sinbad skrev: 23 jun 2017, 15:41 Ja men det er akkurat det jeg er veldig usikker på hva som må gjøres... Spurte på mc Oslo og der sa de en full service kan komme opp i 10-12000,- og for den prisen kan jeg jo ta opp lån og betale ned på en nyere og kanskje bedre sykkelså derfor er jeg interessert i å høre om noen har peiling, se over sykkelen og eventuelt bytte ut det som må byttes for føler det er fortsatt mye sykkel i den til tross for alderen... Går som ei kule
![]()
Hvor mye har sykkelen gått da?
Re: Trenger en ordentlig fix
Hmm... Da føler jeg det ikke er verdt den prisen hvis det er bare det... Olje og filter byttet jeg nå nylig....
Den har gått 130k...
Den har gått 130k...
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Trenger en ordentlig fix
Uansett så er jeg på tynn is her. Er nok andre her med langt mer mekanisk erfaring enn meg her :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trenger en ordentlig fix
10-12K for full service på en '94 VFR Honda!?
Jeg betaler jo ikke det på min 2015 KTM 1290 Super Adventure engang!
Er ganske sikker på at du kommer langt billigere unna ved å ta kontakt med et mindre verksted utenbys og be om å få sjekket og utbedret/oppgradert det aller viktigste på sykkelen.
Hva med å høre med Skoglund MC i Fetsund?
https://www.gulesider.no/f/skoglund-mc: ... ed+fetsund

Jeg betaler jo ikke det på min 2015 KTM 1290 Super Adventure engang!
Er ganske sikker på at du kommer langt billigere unna ved å ta kontakt med et mindre verksted utenbys og be om å få sjekket og utbedret/oppgradert det aller viktigste på sykkelen.
Hva med å høre med Skoglund MC i Fetsund?
https://www.gulesider.no/f/skoglund-mc: ... ed+fetsund
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Trenger en ordentlig fix
Hva hvis du finner en klubb i nærheten som har verksted?
Der kan du begynne "forsiktig" selv med de enklere oppgavene, og kanskje oppdage at det å mekke på egen sykkel er "en hobby i hobbyen"? Jeg har gjennom årene lært meg det jeg trenger om olje- og oljefilterskift, dekkomlegging og balansering, bremse- og kjøleveske, bremseklosser og overhaling av kalipere og stempel - ja til og med framgafler og clutchbytte har jeg vært innom
Selv er jeg medlem av en klubb med verksted, og bruker mye tid der. Jeg mekker ikke for andre, men mekker veldig gjerne sammen med andre. Hvem vet, kanskje jeg lærer meg det elektriske også en (vakker) dag
Sosialt og innsiktsfullt
Der kan du begynne "forsiktig" selv med de enklere oppgavene, og kanskje oppdage at det å mekke på egen sykkel er "en hobby i hobbyen"? Jeg har gjennom årene lært meg det jeg trenger om olje- og oljefilterskift, dekkomlegging og balansering, bremse- og kjøleveske, bremseklosser og overhaling av kalipere og stempel - ja til og med framgafler og clutchbytte har jeg vært innom

Selv er jeg medlem av en klubb med verksted, og bruker mye tid der. Jeg mekker ikke for andre, men mekker veldig gjerne sammen med andre. Hvem vet, kanskje jeg lærer meg det elektriske også en (vakker) dag

Sosialt og innsiktsfullt

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Trenger en ordentlig fix
Motoren på VFR'en er kjent for sin holdbarhet.
[url]http://www.motorcyclenews.com/news/2013 ... a-vfr//url]
Hvis du ikke kjenner service historien, bør følgende gjøres:
- Bytte clutch og bremseveske
- Bytte kjøleveske
- Smøre der det er fettnipler
- Sjekke luftfilter
- Sjekke og event. synkronisere forgassere (siden den går som en kule, trenger den ingen rens
, men en synkronisering gjør at den kanskje går enda bedre/jevnere ). Tank, sete og midtkåpe må av.
- Sjekke ventilklarering og eventuelt bytte ut shims for å få riktig klarering. Tank, sete og midtkåpe må av.
- Når tank allikevel er av, kan man også bytte tennplugger.
-Sjekke hjullagre
-Sjekke styrelagre
-Sjekke slitasje på frem/bakdrev og kjede, event. stramme kjede eller bytte ut alt.
Da er det aller viktigste tatt.
Men en 94 modell som har gått over 130000km, har kanskje slitne dempere. Det er noe som man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, og det er litt jobb og koster litt.
[url]http://www.motorcyclenews.com/news/2013 ... a-vfr//url]
Hvis du ikke kjenner service historien, bør følgende gjøres:
- Bytte clutch og bremseveske
- Bytte kjøleveske
- Smøre der det er fettnipler
- Sjekke luftfilter
- Sjekke og event. synkronisere forgassere (siden den går som en kule, trenger den ingen rens

- Sjekke ventilklarering og eventuelt bytte ut shims for å få riktig klarering. Tank, sete og midtkåpe må av.
- Når tank allikevel er av, kan man også bytte tennplugger.
-Sjekke hjullagre
-Sjekke styrelagre
-Sjekke slitasje på frem/bakdrev og kjede, event. stramme kjede eller bytte ut alt.
Da er det aller viktigste tatt.
Men en 94 modell som har gått over 130000km, har kanskje slitne dempere. Det er noe som man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, og det er litt jobb og koster litt.
Re: Trenger en ordentlig fix
Ja det var en fin sjekk liste av ting som er kanskje lurt å få sett på :) det var akkurat noe sånt jeg var ute etter :) :) tror jeg kanskje skal sende en mail til det verkested nevnt tidligere i denne tråden og høre eventuelt for mulighet til å utføre en sånn sjekk som du foreslår her :) :) Tusen takk.haakeik skrev: 25 jun 2017, 23:39 Motoren på VFR'en er kjent for sin holdbarhet.
[url]http://www.motorcyclenews.com/news/2013 ... a-vfr//url]
Hvis du ikke kjenner service historien, bør følgende gjøres:
- Bytte clutch og bremseveske
- Bytte kjøleveske
- Smøre der det er fettnipler
- Sjekke luftfilter
- Sjekke og event. synkronisere forgassere (siden den går som en kule, trenger den ingen rens, men en synkronisering gjør at den kanskje går enda bedre/jevnere ). Tank, sete og midtkåpe må av.
- Sjekke ventilklarering og eventuelt bytte ut shims for å få riktig klarering. Tank, sete og midtkåpe må av.
- Når tank allikevel er av, kan man også bytte tennplugger.
-Sjekke hjullagre
-Sjekke styrelagre
-Sjekke slitasje på frem/bakdrev og kjede, event. stramme kjede eller bytte ut alt.
Da er det aller viktigste tatt.
Men en 94 modell som har gått over 130000km, har kanskje slitne dempere. Det er noe som man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, og det er litt jobb og koster litt.