Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Fra 1. juli i år vil de nye vedtatte avgiftsreglene for MC tre i kraft .
Dette betyr at enkelte modeller fra flere produsenter blir tildels betydelig dyrere.
Noen kanskje såpass kostbare for oss forbrukere at de i verste fall forsvinner fra det norske markedet.
Hva tenker brukerne her inne på MCsiden om denne endringen?
Eller er dette et politisk vedtak som ikke vekker den store interessen – eller irritasjonen, blant oss...?
NMCU har uansett tatt tak i problematikken og kontaktet de MC-produsentene som ser ut til å bli mest berørt at de nye (sær...)norske avgiftreglene:
http://nmcu.org/files/NMCU_letters%20to ... turers.pdf
Dette betyr at enkelte modeller fra flere produsenter blir tildels betydelig dyrere.
Noen kanskje såpass kostbare for oss forbrukere at de i verste fall forsvinner fra det norske markedet.
Hva tenker brukerne her inne på MCsiden om denne endringen?
Eller er dette et politisk vedtak som ikke vekker den store interessen – eller irritasjonen, blant oss...?
NMCU har uansett tatt tak i problematikken og kontaktet de MC-produsentene som ser ut til å bli mest berørt at de nye (sær...)norske avgiftreglene:
http://nmcu.org/files/NMCU_letters%20to ... turers.pdf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Typisk Norge å avgiftsbelegge og forby alt som er gøy så er vel ingen sjokk at denne kom.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Det går på forbruk..og utslipp. Ktm blir billigere... Det er et tankekors for andre produsenter, det er den veien det går uansett. Vinn eller forsvinn. 1300 motoren til ktm går fælt, kanskje det råeste draget i markedet. Når de greier det bør andre få det til. Min zzr1400 bruker på pen langkjøring 1dl mer en BMW k1600. Handler om å utvikle og forbedre. Regelen er riktignok særnorskt nå, men ikke lenge ville jeg tro. Uansett ser vi at det går mot mindre og gjerrige sykler for fullt i Europa og vi henger litt etter her hjemme.
Memento mori
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Man får jo følelsen av at dette er vedtak som er bestemt for å tjene penger og ikke for å redde miljøet. Jeg tenker det at det kommer egentlig ikke til å gjøre at folk slår fra seg ideen om "drømmesykkelen" fordi de må punge ut med 20-30k mer.
Da igjen, jeg ønsker jo såklart at produsentene gjør syklene sine mer effektive og mer miljøvennlige som bonus. Synd slike miljøkrav fra EU har hittil medført at produsentene har lagt inn veldig tynne blandinger på syklene sine og strupet ned eksosen til å høres ut som symaskiner. Mange vil da argumentere for at syklene produseres med problemer som ingeniørene ikke får lov til å løse og forbrukerene må da inn å "fikle" selv. Man kan også lure på om det også er tatt i litt for hardt på eksosdelen slik at man får pushet ettermarkedseksos også
Jeg forstår tankegangen og jeg er fullt klar over at fremtiden til kjøretøy er elektrisk. Men jeg får en følelse av at det finnes kanskje bedre områder der man kan sette regler for å redde miljøet.
Da igjen, jeg ønsker jo såklart at produsentene gjør syklene sine mer effektive og mer miljøvennlige som bonus. Synd slike miljøkrav fra EU har hittil medført at produsentene har lagt inn veldig tynne blandinger på syklene sine og strupet ned eksosen til å høres ut som symaskiner. Mange vil da argumentere for at syklene produseres med problemer som ingeniørene ikke får lov til å løse og forbrukerene må da inn å "fikle" selv. Man kan også lure på om det også er tatt i litt for hardt på eksosdelen slik at man får pushet ettermarkedseksos også

Jeg forstår tankegangen og jeg er fullt klar over at fremtiden til kjøretøy er elektrisk. Men jeg får en følelse av at det finnes kanskje bedre områder der man kan sette regler for å redde miljøet.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Nåvel...Milk1ng skrev: 24 jun 2017, 22:17 Typisk Norge å avgiftsbelegge og forby alt som er gøy så er vel ingen sjokk at denne kom.
det er nok mer nyansert enn som så, vil jeg mene...
Noen modeller, uten at jeg er sikker på hvilke utover denne, Honda NC750, blir billigere etter de nye avgiftreglene:

... som neppe er den mest spennende motorsykkelen der ute...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Jeg er bare lei meg fordi Tuono blir dyrereAJ skrev: 24 jun 2017, 22:27Nåvel...Milk1ng skrev: 24 jun 2017, 22:17 Typisk Norge å avgiftsbelegge og forby alt som er gøy så er vel ingen sjokk at denne kom.
det er nok mer nyansert enn som så, vil jeg mene...
Noen modeller, uten at jeg er sikker på hvilke utover denne, Honda NC750, blir billigere etter de nye avgiftreglene:
... som neppe er den mest spennende motorsykkelen der ute....

- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Bryr meg egentlig ikke så mye. Sykkelen min stiger jo 15.000 i verdi :)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Jeg har alltid vært den som argumentert for ting som er bra for miljøet, og jeg synes det er godt at det pushes for at også motorsykler skal overholde miljøkravene. Men ettersom jeg samtidig er motorsyklist, så gjør det litt vondt når noen modeller går opp i pris grunnet akkurat disse kravene... Prisene i Norge er jo stive nok som det er, synes jeg.
Hvis dette medfører at produsenter jobber hardere for å oppnå kravene er det godt. Hvis det resulterer i at noen modeller vil forsvinne fra den norske markedet hadde det vært kjedelig.
Hvis dette medfører at produsenter jobber hardere for å oppnå kravene er det godt. Hvis det resulterer i at noen modeller vil forsvinne fra den norske markedet hadde det vært kjedelig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
For Yamaha ser det ut som man kan ha en tommelfingerregel at grensen går ca ved 7-800 CC. Alt som er større stiger i pris, mindre blir rimeligere. MT-07 motoren blir ca 5000 rimeligere, MT-09 motoren stiger med ca 6000. MT-10 stiger nær 40 000. De som ønsker seg denne må være veldig rask å bestemme seg. Det finnes ennå en mulighet til å få den reg før 1.Juli
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
MT-10 40.000?????kjellv skrev: 25 jun 2017, 00:09 For Yamaha ser det ut som man kan ha en tommelfingerregel at grensen går ca ved 7-800 CC. Alt som er større stiger i pris, mindre blir rimeligere. MT-07 motoren blir ca 5000 rimeligere, MT-09 motoren stiger med ca 6000. MT-10 stiger nær 40 000. De som ønsker seg denne må være veldig rask å bestemme seg. Det finnes ennå en mulighet til å få den reg før 1.Juli
Sent fra min C6603 via Tapatalk

S1000R går opp 15.000,- Det vil jo si at MT10 i beste fall blir vanskelig å selge...?
De som har en MT10 i dag vil vertfall gjøre et kupp :)
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Mens Superduken blir litt over 16k billigere. Tror ikke eiere av MT10/S1000R stiller sterkt når de skal selge syklene sine akkurat.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 00:36MT-10 40.000?????kjellv skrev: 25 jun 2017, 00:09 For Yamaha ser det ut som man kan ha en tommelfingerregel at grensen går ca ved 7-800 CC. Alt som er større stiger i pris, mindre blir rimeligere. MT-07 motoren blir ca 5000 rimeligere, MT-09 motoren stiger med ca 6000. MT-10 stiger nær 40 000. De som ønsker seg denne må være veldig rask å bestemme seg. Det finnes ennå en mulighet til å få den reg før 1.Juli
Sent fra min C6603 via Tapatalk![]()
S1000R går opp 15.000,- Det vil jo si at MT10 i beste fall blir vanskelig å selge...?
De som har en MT10 i dag vil vertfall gjøre et kupp :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Superduken kommer ned på S1000R sitt nivå når det kommer til pris og strengt tatt tror jeg ikke det er prisen som bestemmer hvilken av disse syklene som blir valgt da disse er ganske forskjellige. Selv om det kan haa LITT å si i noen tillfeller så klart.
Men MT10 er jo helt ute å kjøre i så tillfelle. Mens MT07 nok vil fortsette å selge bra til de som skal ha sin førstesykkel der ute.
Men MT10 er jo helt ute å kjøre i så tillfelle. Mens MT07 nok vil fortsette å selge bra til de som skal ha sin førstesykkel der ute.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Jeg syntes det er dumt at leketøyene mine blir dyrere (noen av dem), men syntes det er bra at man faktisk jobber for et bedre miljø. Lett å bry seg om miljøet når det ikke går utover en selv.
Tror jeg skal bestemme meg for at jeg syntes det er bra! Jeg kommer nok aldri til og forandre meg nok til at miljøet tjener på det, så da er det like greit at styreformen gjør det for meg
Tror jeg skal bestemme meg for at jeg syntes det er bra! Jeg kommer nok aldri til og forandre meg nok til at miljøet tjener på det, så da er det like greit at styreformen gjør det for meg

Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Jeg er vertfall fornøyd. Verditapet på sykkelen min det første året er lik null etter 1.juli. Men man skal jo ha en sykkel igjen også så klart...
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: Nye avgiftsregler, dyrere MC'er. Ikke lenger liv laga for enkelte modeller i Norge...?
Kan forsåvidt si meg enig i at de tiltrekker litt forskjellige typer kunder, men for den som vil ha det beste i klassen så blir Superduken et veldig bra kjøp.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 01:08 Superduken kommer ned på S1000R sitt nivå når det kommer til pris og strengt tatt tror jeg ikke det er prisen som bestemmer hvilken av disse syklene som blir valgt da disse er ganske forskjellige. Selv om det kan haa LITT å si i noen tillfeller så klart.
Men MT10 er jo helt ute å kjøre i så tillfelle. Mens MT07 nok vil fortsette å selge bra til de som skal ha sin førstesykkel der ute.
Vi får se hvordan bruktprisene endrer seg etter skiftet.