Takk for turen :) Håpe det ikke blir for lenge til neste tur!AlleBrukernavnErTatt skrev: 25 jun 2017, 18:56 Takk for idag, gutter! (vet ikke hvordan man tagger) Milk1ing og Royal!
Var veldig hyggelig og regndressen fungerte![]()
Om noen lurer klarte vi unngå regnet hele turen bortsett fra når jeg tok ledelsen på slutten og kjørte oss ut på E18 inn mot Oslo av en eller annen grunn :)
[ABET] Striple RS! - Logg
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Tenkte jeg skulle etterfylle kjølevæske da jeg syntes det synker fortsatt uten at jeg finner noe lekkasje noe sted.
Verksted sier det skal ha blitt sjekket på service for 2uker siden, men skeptisk som jeg er vil jeg etterfylle og fikk beskjed om å bare bruke samme farge.
Sykkelen har grønn i seg, trodde jeg hadde skaffet det, men da jeg dyppet en fille i ekspansjonstanken og sammenlignet på det jeg hadde var en blå og en grønn(selvom det er faen så vanskelig å se forskjell)
Noen som vet hvor jeg kan få tak i GRØNN kjølevæske jeg kan stappe på sykkelen? Det er ikke snakk om å erstatte væsken som er der nå, men bare fylle til midtpunktet i tanken da det nå ligger under ved kald motor, og ca på minimum ved varm.
Verksted sier det skal ha blitt sjekket på service for 2uker siden, men skeptisk som jeg er vil jeg etterfylle og fikk beskjed om å bare bruke samme farge.
Sykkelen har grønn i seg, trodde jeg hadde skaffet det, men da jeg dyppet en fille i ekspansjonstanken og sammenlignet på det jeg hadde var en blå og en grønn(selvom det er faen så vanskelig å se forskjell)
Noen som vet hvor jeg kan få tak i GRØNN kjølevæske jeg kan stappe på sykkelen? Det er ikke snakk om å erstatte væsken som er der nå, men bare fylle til midtpunktet i tanken da det nå ligger under ved kald motor, og ca på minimum ved varm.
Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Ikke la deg lure av kjøleveskenivået. Jeg slet med det samme med min gamle S1000R. Jeg så stadig at nivået var under streken, men hver gang jeg startet den opp og kjørte litt så steg nivået til normalt. Jeg fulgte med på dette en stund og til slutt så glemte jeg hele greia. 10.000km. etterpå så gikk den ennå og kjøleveskenivået var normalt.
Kjøleveske er jo ikke noe som skal forsvinne på en helt ny sykkel. Noe kan kanskje fordampe over tid (uten at jeg vet noe om det) men hvis nivået går fra normalt til under streken så snakker vi vel flere liter og hvis ikke det har lekt ut noe sted (noe jeg tviler på) så vil jeg tippe at vesken ligger i systemet ett sted?
Ved å etterfylle kjøleveske så vil du kanskje i værste fall gjøre ting værre?
Jeg ville latt dem sjekke dette på et verksted.
Kjøleveske er jo ikke noe som skal forsvinne på en helt ny sykkel. Noe kan kanskje fordampe over tid (uten at jeg vet noe om det) men hvis nivået går fra normalt til under streken så snakker vi vel flere liter og hvis ikke det har lekt ut noe sted (noe jeg tviler på) så vil jeg tippe at vesken ligger i systemet ett sted?
Ved å etterfylle kjøleveske så vil du kanskje i værste fall gjøre ting værre?
Jeg ville latt dem sjekke dette på et verksted.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Enig med Bjerknez'en
.
Har registrert at kjølevæskenivået er 'urovekkende' lavt på KTM'en også, men har samtidig erfart at dette ikke er noe problem siden nivået varierer fra om sykkelen har stått en stund og etter at den har vært kjørt, dvs. når den er driftsvarm.

Har registrert at kjølevæskenivået er 'urovekkende' lavt på KTM'en også, men har samtidig erfart at dette ikke er noe problem siden nivået varierer fra om sykkelen har stått en stund og etter at den har vært kjørt, dvs. når den er driftsvarm.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Har ligget ved minimum merket siden jeg plukket opp sykkel og nå mener jeg at det er ganske greit under, men jeg skjønner ikke hvor det kan ha tatt veien. Men dere har nok rett ja
Verksted sa det bare er å bruke samme farge og fylle til midt mellom min&max- grense på tanken, men sålenge det er noe der så burde det ikke være noe problem. Uansett litt lyst til å fylle for å se om det forsvinner igjen. Ser Biltema har grønn i konsentrat så må kanske få blanda ut det
Verksted sa det bare er å bruke samme farge og fylle til midt mellom min&max- grense på tanken, men sålenge det er noe der så burde det ikke være noe problem. Uansett litt lyst til å fylle for å se om det forsvinner igjen. Ser Biltema har grønn i konsentrat så må kanske få blanda ut det

Braaaaaap
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Kjølevæske, også kalt frostvæske, er tilgjengelig i en rekke farger, inkludert grønt og oransje. Mens grønn kjølevæske er ofte tenkt på som tradisjonell eller konvensjonell og fargen oransje er forbundet med nyere produkter med lang levetid, er det ingen hard-og-rask farge regler når det kommer til motor kjølevæske. Alle vil bidra til å holde kjølesystemet fra både overoppheting og frysing. Den forskjell finnes i teknologien hver og en benytter for å beskytte den kjølende systemets komponenter mot korrosjon. Uorganisk Additive Technology
Denne teknologien brukes i konvensjonell grønn kjølevæske. Silikater og fosfater tilsatt til en base av etylenglykol beskytte metallene i kjølesystemene mot korrosjon. Denne type kjølevæske brukes hovedsakelig i biler bygget før 2000 med stål og kobber komponenter. Noen IAT kjølevæske formuleringer bruke propylenglykol i stedet for etylenglykol fordi, selv om den er lik kjemisk, er det mindre giftig for mennesker, kjæledyr og miljø. Hver to til tre år eller 30.000 miles, er anti-korrosjon tilsetningsstoffer i grønn kjølevæske utarmet og kjølevæsken må skiftes ut.
Organic Acid Technologies
På 1990-tallet, kjøling systemkomponenter skiftet til mer aluminium og nylon, slik at kjølevæske ble omformulert til å beskytte disse nye materialer. Denne type kjølevæske bruker organiske syrer for å forhindre korrosjon og er vanligvis oransje i fargen. En tredje type kjølevæske benytter Hybrid Organic Acid Technology som kombinerer fordelene ved IAT og OAT i ett produkt. Hoat kjølevæske er ofte gul eller oransje, men kan også være blå, rød eller rosa. Begge disse typene er lang levetid kjølevæske og kan vare opp til fem år eller 150 000 kilometer før de må byttes.
Kjølevæske vs vann
Selv vann kan fungere som en effektiv kjølevæske helt av seg selv, den har noen begrensninger, blant annet et frysepunkt på 32 grader og et kokepunkt på 212. Men kjølevæsker vanligvis inneholde en blanding som er halvparten vann og halvparten enten etylenglykol eller propylenglykol, som strekker seg den funksjonelle temperaturområde av kjølesystemet ytterligere, fra et sted rundt minus 30 grader til så høyt som 265.
Blanding Kjølevæske
blande to typer kjølevæske er ikke farlig - forårsaker eksplosjoner eller andre pyroteknikk - men en blanding kan skade kjølesystemet systemets komponenter fordi havre kjølevæske er utformet for å beskytte ulike materialer enn IAT kjølevæske. En ytterligere betraktning ved bruk av to typer kjølevæske er at den resulterende blandingen vil vare bare så lenge som den kjølevæske med kortest levetid. Så en blanding av en lang levetid HOAT produkt med en konvensjonell grønn kjølevæske vil fortsatt være oppbrukt etter tre år eller 30.000 miles.
Postet denne tidligere også......
Denne teknologien brukes i konvensjonell grønn kjølevæske. Silikater og fosfater tilsatt til en base av etylenglykol beskytte metallene i kjølesystemene mot korrosjon. Denne type kjølevæske brukes hovedsakelig i biler bygget før 2000 med stål og kobber komponenter. Noen IAT kjølevæske formuleringer bruke propylenglykol i stedet for etylenglykol fordi, selv om den er lik kjemisk, er det mindre giftig for mennesker, kjæledyr og miljø. Hver to til tre år eller 30.000 miles, er anti-korrosjon tilsetningsstoffer i grønn kjølevæske utarmet og kjølevæsken må skiftes ut.
Organic Acid Technologies
På 1990-tallet, kjøling systemkomponenter skiftet til mer aluminium og nylon, slik at kjølevæske ble omformulert til å beskytte disse nye materialer. Denne type kjølevæske bruker organiske syrer for å forhindre korrosjon og er vanligvis oransje i fargen. En tredje type kjølevæske benytter Hybrid Organic Acid Technology som kombinerer fordelene ved IAT og OAT i ett produkt. Hoat kjølevæske er ofte gul eller oransje, men kan også være blå, rød eller rosa. Begge disse typene er lang levetid kjølevæske og kan vare opp til fem år eller 150 000 kilometer før de må byttes.
Kjølevæske vs vann
Selv vann kan fungere som en effektiv kjølevæske helt av seg selv, den har noen begrensninger, blant annet et frysepunkt på 32 grader og et kokepunkt på 212. Men kjølevæsker vanligvis inneholde en blanding som er halvparten vann og halvparten enten etylenglykol eller propylenglykol, som strekker seg den funksjonelle temperaturområde av kjølesystemet ytterligere, fra et sted rundt minus 30 grader til så høyt som 265.
Blanding Kjølevæske
blande to typer kjølevæske er ikke farlig - forårsaker eksplosjoner eller andre pyroteknikk - men en blanding kan skade kjølesystemet systemets komponenter fordi havre kjølevæske er utformet for å beskytte ulike materialer enn IAT kjølevæske. En ytterligere betraktning ved bruk av to typer kjølevæske er at den resulterende blandingen vil vare bare så lenge som den kjølevæske med kortest levetid. Så en blanding av en lang levetid HOAT produkt med en konvensjonell grønn kjølevæske vil fortsatt være oppbrukt etter tre år eller 30.000 miles.
Postet denne tidligere også......
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Når jeg dro på Leeres for å kjøpe kjøleveske til Bimmern så insisterte han på at han ville se sykkelen først. Han mente ganske hardnakket at hvis det var kjøleveske borte så må det ha kommet av lekasje. Men det hadde jeg ikke merket. Jeg droppet derfor å kjøpe kjøleveske og 10.000km. etterpå så var fortsatt alt som det skulle.
Men en tur på verksted kan nok lønne seg for å få ro i sjela. Dette sjekker dem jo gratis, siden dette er noe du tror er feil på en helt ny sykkel.
Å begynne å etterfylle og knote selv ville jeg ikke gjort. Kan fort bli brukt i mot deg senere.
Men en tur på verksted kan nok lønne seg for å få ro i sjela. Dette sjekker dem jo gratis, siden dette er noe du tror er feil på en helt ny sykkel.
Å begynne å etterfylle og knote selv ville jeg ikke gjort. Kan fort bli brukt i mot deg senere.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
På en varm sommerdag da tempen på motor gjerne kommer opp i 110 grader før viften slår inn vil det fordampe litt og litt :) så og etterfylle litt med vann burde ikke gjøre noe... men om en fyller feil frostvæske så kan jo verre ting skje... og muligens miste garanti osv.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Mye gode poenger her!
Ro i sjela og frykt for å miste garantien er det som veier tyngst er merker jeg så får kanskje bli en kosetur ned til Sarpsborg iløpet av uken da :)
Ro i sjela og frykt for å miste garantien er det som veier tyngst er merker jeg så får kanskje bli en kosetur ned til Sarpsborg iløpet av uken da :)
Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Eller så kan du jo bare ta en telefon da?AlleBrukernavnErTatt skrev: 26 jun 2017, 23:45 Mye gode poenger her!
Ro i sjela og frykt for å miste garantien er det som veier tyngst er merker jeg så får kanskje bli en kosetur ned til Sarpsborg iløpet av uken da :)
Kan være at flere har kontaktet dem om dette og aat dem kan berolige deg såpass at du slipper turen :)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Ja, har jo sendt mail med verksted og han skrev at det skal ha blitt sjekket ved service (sendte såklart mail før servicen også), og sålenge det er noe kjøle/frostvæske der vil det gå bra så sant det ikke er en lekkasje, og det er det absolutt ikke. Fordamping er vel svaret er som kevinR1 nevner :)Bjerknez skrev: 26 jun 2017, 23:46Eller så kan du jo bare ta en telefon da?AlleBrukernavnErTatt skrev: 26 jun 2017, 23:45 Mye gode poenger her!
Ro i sjela og frykt for å miste garantien er det som veier tyngst er merker jeg så får kanskje bli en kosetur ned til Sarpsborg iløpet av uken da :)
Kan være at flere har kontaktet dem om dette og aat dem kan berolige deg såpass at du slipper turen :)
Er litt stickler på at alt av ting jeg bryr meg om vil jeg ha skriftlig, om kjipe ting evt skulle skje så står ihvertfall jeg på solid grunn
Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Det du sier med skriftlig er jeg enig med deg iAlleBrukernavnErTatt skrev: 26 jun 2017, 23:51Ja, har jo sendt mail med verksted og han skrev at det skal ha blitt sjekket ved service (sendte såklart mail før servicen også), og sålenge det er noe kjøle/frostvæske der vil det gå bra så sant det ikke er en lekkasje, og det er det absolutt ikke. Fordamping er vel svaret er som kevinR1 nevner :)Bjerknez skrev: 26 jun 2017, 23:46Eller så kan du jo bare ta en telefon da?AlleBrukernavnErTatt skrev: 26 jun 2017, 23:45 Mye gode poenger her!
Ro i sjela og frykt for å miste garantien er det som veier tyngst er merker jeg så får kanskje bli en kosetur ned til Sarpsborg iløpet av uken da :)
Kan være at flere har kontaktet dem om dette og aat dem kan berolige deg såpass at du slipper turen :)
Er litt stickler på at alt av ting jeg bryr meg om vil jeg ha skriftlig, om kjipe ting evt skulle skje så står ihvertfall jeg på solid grunn

Men jeg ville ikke fylt på noe som helst av kjøleveske selv. Følger du med på temperaturen så vil jo dette gå bra uansett

-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Må bare oppdatere at jeg hadde rett! Tjoohoo :/
Idag tok jeg en tur for å plukke opp formstøpte ørepropper (tjohei!) og sette på spindler hos min far, han har garasje med masse verktøy:)
Mens jeg skrudde på spindel så jeg kjølevæske på undersiden av bellypan (tjonei...) og der skal det jo ikke være. Lekkasjen hadde altså blitt såpass stor iløpet av dagens tur at jeg klarte se ca hvor det var.
Kontaktet verksted, smalt oppi med noe vann og skal til forhandler med den imorgen tidlig.
Eier ikke ro i sjela så nå utpå kvelden fant jeg ut (etter å ha sjekket og strammet alle overganger i rør) at en liten "boks" mellom to rør var helt latterlig dårlig skrudd fast. Etter å ha strammet den, fyllt på litt mer vann og kjørt en runde ser jeg ikke noe mer lekkasje.
Tenker jeg drar til forhandler imorgen uansett, om ikke bare for å etterfylle med konsentrat eller noe, og for å se på forbrems (piper noe jævlig selv etter bremserens). Blir litt flaut å si at den ikke lekker lenger, menmen
Idag tok jeg en tur for å plukke opp formstøpte ørepropper (tjohei!) og sette på spindler hos min far, han har garasje med masse verktøy:)
Mens jeg skrudde på spindel så jeg kjølevæske på undersiden av bellypan (tjonei...) og der skal det jo ikke være. Lekkasjen hadde altså blitt såpass stor iløpet av dagens tur at jeg klarte se ca hvor det var.
Kontaktet verksted, smalt oppi med noe vann og skal til forhandler med den imorgen tidlig.
Eier ikke ro i sjela så nå utpå kvelden fant jeg ut (etter å ha sjekket og strammet alle overganger i rør) at en liten "boks" mellom to rør var helt latterlig dårlig skrudd fast. Etter å ha strammet den, fyllt på litt mer vann og kjørt en runde ser jeg ikke noe mer lekkasje.
Tenker jeg drar til forhandler imorgen uansett, om ikke bare for å etterfylle med konsentrat eller noe, og for å se på forbrems (piper noe jævlig selv etter bremserens). Blir litt flaut å si at den ikke lekker lenger, menmen
Braaaaaap
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
AlleBrukernavnErTatt skrev: 27 jun 2017, 20:50 Må bare oppdatere at jeg hadde rett! Tjoohoo :/
Idag tok jeg en tur for å plukke opp formstøpte ørepropper (tjohei!) og sette på spindler hos min far, han har garasje med masse verktøy:)
Mens jeg skrudde på spindel så jeg kjølevæske på undersiden av bellypan (tjonei...) og der skal det jo ikke være. Lekkasjen hadde altså blitt såpass stor iløpet av dagens tur at jeg klarte se ca hvor det var.
Kontaktet verksted, smalt oppi med noe vann og skal til forhandler med den imorgen tidlig.
Eier ikke ro i sjela så nå utpå kvelden fant jeg ut (etter å ha sjekket og strammet alle overganger i rør) at en liten "boks" mellom to rør var helt latterlig dårlig skrudd fast. Etter å ha strammet den, fyllt på litt mer vann og kjørt en runde ser jeg ikke noe mer lekkasje.
Tenker jeg drar til forhandler imorgen uansett, om ikke bare for å etterfylle med konsentrat eller noe, og for å se på forbrems (piper noe jævlig selv etter bremserens). Blir litt flaut å si at den ikke lekker lenger, menmen
Deilig å finne ut av slikt. Man blir slått noe jævlig til ro når man finner feilen som har plaget deg så lenge

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: [ABET] Striple RS! - Logg
Vi hadde vel egentlig litt rett alle sammen. :)