K-modellene er litt skrella om dagen, i 2006 var det vel, ble K1200GT fornyet med en tversstilt rekkefirer og våtclutch samt nytt kardangdesign, effekten økte fra 131hk på gamle modellen og opp til hele 160hk på den nye. Av sportsmodellen ble K1200S skapt, samme motor og kardang, bare sportstypen. K1200GT/S var på den tiden fullstendig ny for BMW, helt nydesignet, da motor og drivlinje-designet som sitter i min K1200RS og GT ble introdusert med K100 i 1983. ABS som ekstrautstyr, varmeholker og direkte innsprøytning og kardang var ganske moderne den gang.
K100RS anno 1983

En K100RT er en K100 med litt større kåpe

K100 ble senere oppgradert til K1100, henholdsvis K1100RS og K1100LT. Her var det div forbedringer, men hovedforskjellen er kåpedesign, 16ventilers motor, større bremser og ny paralever kardang. Paralever sørger for at bakenden på sykkelen ikke reiser seg ved pådrag.

Samme kardangen finner man faktisk på min sykkel også, ble også brukt på et lass med R-modeller(boxer).
K1100LT hadde både stereoanlegg med fire høyttalere, og mer komfort

Hestekreftene økte fra 90hk til 100hk ved overgang til 16V motorer.
I 1997 kom K1200RS, nok en motoroppgradering, nå med hele 131hk. Et stort løft hos BMW som tidligere var ganske dølle greier, men svært velfungerende og holdbart

Sammen med K1200RS ble K1200LT lansert, et slags forsøk på å konkurrere mot Goldwing. Bygget på samme lest som K1200RS, men sykkelen er grisetung og bærer preg av dette. Motoren har her 116hk. Her snakker vi stereoanlegg med CD-skifter(!) og mye annet man måtte ha bruk for på tur.

Sykkelen fikk på grunn av vekt elektrisk midtstøtte og revers ved facelift. Vedlikeholdet på disse noe nå tilårskomne K1200LTene bærer stort sett preg av slitasje grunnet vekt.
I 2001 kom K1200RS i en facelift, det er denne jeg har. Ny kåpe og div forbedringer samt servobremser

Siden K1200RS etterhvert ble ganske gammel tok BMW skrittet videre og skapte K1200GT og faset etterhvert ut RS.
Høyere vindskjerm og elektrisk justerbar, bredding av eksisterende kåpe, varme i setet og cruisekontroll som standard(ekstrautstyr på RS), litt mer oppreist sitteposisjon og lakkerte kofferter.
Da er vi i 2005, RS ble faset ut i 2004 og BMW gjorde et stort løft på K-serien.

Her er alt nytt, "Brick" motoren er skiftet ut med en tverstilt illsint sak på 167hk.
For å fortsette K1200GTen ble ny GT designet

K1200LT ble produsert litt til før denne forsvant helt.
K1200R Sport kom ut, en slags RS(RS står i utgangspunkte for "Reise und Sport)

For å mette alle potensielle kjøpere kom de også med den noe spesielle K1200R
Legg merke til at 2. generasjon K1200 ikke bare har ny motor og bakstilling, men også forstillingen er ny og har fått skiftet ut telelever(som man enda finner på GS) med Dual-lever, ser man på "gaffelbeina" er det to helt stive bein, så all demping og fjæring virker på en demper plassert i midten tilsvarende telelever, men med to broer(øvre og nedre) istedefor en(en nedre).
K1200 av 2. generasjon hadde mye barnesykdommer og bør egentlig ikke kjøpes, har vært diverse recall på kardang(ble skiftet med en redesignet) samt en del motortull.
Brytere også kalt "switchgear" ble oppgradert på faceliften i 2008/2009 samt nytt bremsesystem og utbedring av samtlige barnesykdommer, denne serien ble kalt K1300, nå med hele 175hk i K1300S og R, samt 160hk i K1300GT. K1200R Sport ble ikke videreført.
Små synlige forskjeller skiller dem, K1200GT og K1300GT skilles best med nytt luftinntak i sidekåper

K1300S fikk ny grafikk med de tekniske oppgraderingene

Detaljene på K1300R har jeg ikke helt kontroll på annet enn noen utseende-endringer

Med K1300 kom også nye brytere, BMW hadde tidligere kjørt knallhardt på deres noe spesielle blinklysbrytere, som for meg er utrolig behagelig i bruk. Blinklys til høyre aktiveres med et trykk på høyre side, blinklys til venstre aktiveres med en knapp på venstre side. Begge blinklys kanseleres med en knapp på høyre side. Å kjøre med kun høyre-lanke på holka gjennom rundkjøringer går fint, betjener lett høyre blinklys og kan kansellere på vei ut. I tillegg kjører man fint i 30km/t gjennom rundkjøringa på 6. gir og 900-1000rpm og akselererer fint opp i fart uten vibrasjoner.
K1200 switchgear:
Nytt switchgear ser slik ut med K1300
Hva skjer med K-modellene idag? K1300 ble faset ut grunnet vansker med å få motorene til å tilfredstille Euro4(eller var det 5)-kravene. Nå er det kun K1600GT som rår, som tok over for den tidligere K1200LT, et slagskip uten sidestykke med rekkeseks-motor(!).
Motoren i K1200RS kan oppgraderes med turbo og vanninsprøytning og man kan få 275hk på bakhjulet om man ønsker det, men det koster selvsagt en del cash
Min favoritt? Skulle jeg byttet ut K1200RSen måtte det bli med en K1300S, min drømmesykkel! Kardang er mitt største krav.
Ingen tvil om at K-modellene er noe av det mer tekniske fra BMW. K75 var også en modell som fantes samtidig som K100, en avkortet modell med 3-sylindret motor. K1 var også ganske så spesiell med sin kåpe for minimal luftmotstand. Ellers bygget på K1100.

Som man ser på BMW, veldig mye er standardisert rent teknisk, men de har laget fryktelig mange varianter.