Låst Fn-tast på bærbar PC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Låst Fn-tast på bærbar PC

Legg inn av Baron von Waffel »

Av og til er det en straff å ha foreldre. Omsider hadde jeg fått opphavet til å få seg PC. Men nå har han trykket på noen taster og skaffet seg et problem jeg ikke aner hvordan jeg skal løse. Manualen for maskinen var ikke mulig å finne.

Han har altså en bærbar Fujitsu-Siemens. Og det virker som Fn-tasten er konstant innkoblet. Det er svært ugreit, siden det er Fn-funksjoner på halve tastaturet. Får jo for så vidt brukt den, for ved å trykke ned Fn-tasten skriver den normalt. Men jeg finner ikke ut hvordan jeg får reversert dette tullet. Jeg trodde det ville holde å holde nede Fn-tasten i noen sekunder, så ville den låse seg opp. Men sånn var det ikke.

Denne Fn-tasten gir blant annet mulighet til å bruke bokstavtastaturet som tall-tastatur, og kan for så vidt anses som en grei mulighet. Men da må vi vite hvordan det kobles ut og inn. Noen som vet?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Låst Fn-tast på bærbar PC

Legg inn av AJ »

Har ikke så mye peiling på denne Fn funksjonen, men et eller annet sted har jeg hørt, lest eller sett at å holde nede "CapsLock" og "Fn" tasten samtidig hhv. iverksetter og opphever funskjonen som gir bl.a. mulighet til å bruke det såkalte 'embedded' talltasturet.

Ingen skade å prøve denne kombinasjonen, om du ikke har gjort det allerede...

Brukeravatar
Baron von Waffel

Det skal jeg få prøvd ut. Eller rettere sagt ringe min far og be ham sjekke. Men akkurat i dag kommer flyttefolk for å få ham og modern inn i et litt mindre hus på et plan. Så han har dagen fylt opp.

Takk for tipset. :notworthy:

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Om tastaturet er låst til TALL, kan dette løses slik:
Bilde

Om det er slik at ALLE funksjonen som Fn-tasten gir er på...så er det nok noe som "kortslutter" tasten....Knepp den opp med et dertil egnet verktøy, rengjør under den, sjekk at det er "fjæring" under tasten. Det hender at taster kan sette seg fast. Det kan være støv og skitt som forårsaker dette, eller annet "kliss" :-)

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Kanskje noen her kan svare meg på en ting?. Jeg har en bærbar maskin som stoppet opp i sept. 08. Når jeg prøver å starte den skjer ingenting bortsett fra at vifta virker.

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Ikke en gang et "lysglimt" på skjermen ved oppstart?

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Ittno.

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Hmmmm...om det hadde vært harddisken som var gåen, så skulle den fortsatt vist oppstartsglimt av BIOS...før den selv begynner å lete etter oppstart på hardisk.

I og med at vifta går, regner jeg med at den reagerer på "ON-knappen"...prøv å åpne CD/DVD-skuffa, sett inn en CD/DVD. Om du har en CD med operativsystemet ditt så er det det beste, disse kan fungere som "oppstartsmedie". Om du ikke har det, spiller det ingen rolle, testen får du tatt uannsett...hør etter om maksina forsøker å starte opp via cd/DVD. Du vil høre at den begynner å lete på cd/dvd. Om den ikke "napper" på cd/dvd heller, er jeg redd det er noe galt på hovedkortet ditt, ihvertfall noe galt med BIOS.

"Napper" den i CD/DVD?....maskina altså :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

AJ skrev:Har ikke så mye peiling på denne Fn funksjonen, men et eller annet sted har jeg hørt, lest eller sett at å holde nede "CapsLock" og "Fn" tasten samtidig hhv. iverksetter og opphever funskjonen som gir bl.a. mulighet til å bruke det såkalte 'embedded' talltasturet.

Ingen skade å prøve denne kombinasjonen, om du ikke har gjort det allerede...
Tror jeg må korrigere meg selv litt her... :-k
"CapsLock" påslått + trykke på "Fn" og "F11" er vel det som skal til for å bruke det integrerte numeriske tastaturet. Og koble det ut igjen, så klart, slik at tastaturet funker 'normalt' igjen...
Men folk som Onsløv og Globe med fl. har mer peil på dette enn det jeg har... :redface

Brukeravatar
Baron von Waffel

Her har jeg i hvert fall fått en del tips til ting jeg kan prøve. Så får vi se om opphavet kan låses opp.

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Jeg henger meg på Globe sin forklaring jeg.. at det er numlock som lager litt krøll?
Har en lenovo PC her på jobb der numlock slåes av med shift+"tasten det står nmlk". Alle de andre lenovoene bruker FN+"tasten det står nmlk på"

Skapte litt hodebry når jeg ikke klarte å logge meg på den ja.... :mk
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Ja, her kan det være litt ulikt hva som gjelder. Fn-knappen har en fargekode, og virker i bruk sammen med taster som har samme fargekode på tastaturet forøvrig. Fn-knapp med f.eks. grønn tekst, vil aktivere andre tastfunksjoner med samme fargekode. Har NumLock hvit tekst og står øverst på teksten, kombineres denne med f.eks. Shift-tasten.

:spgl :spgl :spgl

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Men om det faktisk ER numlock, så hadde det vel lyst en lampe med et 1-tall i?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
cheron
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel

Legg inn av cheron »

Onsløv skrev:Men om det faktisk ER numlock, så hadde det vel lyst en lampe med et 1-tall i?
Fjernhjelp er tingen! Takk for all hjelp på min pc Onsløv :notworthy:
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Onsløv skrev:Men om det faktisk ER numlock, så hadde det vel lyst en lampe med et 1-tall i?
Ja det er nok sant det...har ikke helt fått med meg om det bare gjadt numlock eller om det er Fn-knappen som står som nedtrykket hele tida.

NumLock ON vil jo fremkomme som noe slikt:

Bilde

Svar