Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
jeg har bestilt ny eksos til min 2017 MT-09, anlegget er bygget spesifikt til denne sykkelen og kjøpt gjennom Yamaha forhandler, forhandleren sier at motoren ikke trenger ny mapping men andre jeg snakker med påstår at det er å anbefale siden det blir mest sannsynlig mye ettertenning og stikkflammer, tanker?
noen som har erfaring med tilsvarende sykkel og eksos anlegg?
og bør jeg vente med å montere det før etter innkjøringen er ferdig og første service er tatt, forhandler sier at dette ikke er noe problem?
noen som har erfaring med tilsvarende sykkel og eksos anlegg?
og bør jeg vente med å montere det før etter innkjøringen er ferdig og første service er tatt, forhandler sier at dette ikke er noe problem?
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Tror ikke det er nødvendig med mapping. Har selv en mt07 med effektanlegg... ikke noe ettertenning eller flammer her.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
nei okey, hvilket anlegg har du? fullt eller slip on?
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Fullanlegg = ny map
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Siden det er motstridene svar her, ville hørt direkte med Yamaha :)
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Nye FI motorer kjører allerede en for tynn blanding, bytter man slip-on og luftfilter så må blandingen justeres om. Så er enig her om at ny map må til.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Anbefaler mapping uansett. Tror ikke det trrngs grunnet nytt anlegg. Men en tur til Klev Tuning vil gi deg en ny opplevelse 
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Mapping er ikke nødvendig, i hvert fall ikke for akraanlegget med cat.converter som Yamaha selv selger. Jeg har solgt flere MT-07 og MT-09 med akra, ingen av disse har blitt mappet om. Skal ikke være nødvendig har vi fått beskjed om fra Yamaha.
Det kommer opp motorfeilkode i displayet dersom sykkelen selv ikke klarer å justere innenfor grenseverdiene. Dette har ikke skjedd med noen av de jeg ha solgt i hvert fall.
Tut og kjør
Det kommer opp motorfeilkode i displayet dersom sykkelen selv ikke klarer å justere innenfor grenseverdiene. Dette har ikke skjedd med noen av de jeg ha solgt i hvert fall.
Tut og kjør

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Jeg har Leovince fullanlegg
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Trenger strengt tatt ingen mapping. Moderne EFI er smarte. Fabrikken har stilt inn blandingen slik for å følge kravet. Motoren går sikkert bedre med mapping, det gjelder også stock motorer.
Har hatt mt09 med full akra, smeller ganske mye uten dbkiller
Har hatt mt09 med full akra, smeller ganske mye uten dbkiller
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 20 jan 2015, 07:56
- Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Nå er vel jeg ganske inhabil når det gjelder dette, men jeg har hvertfall mye erfaring med temaet. Når du spør om du trenger mapping er svaret både ja og nei i min verden. Sykkelen vil sannsynligvis ikke havarere noen gang på grunn av feil mapping, men eksosanlegget vil stort sett være bare til pynt. Noen refererer her til at sykkelen skal justere dette selv, men det er meget delvis riktig. Original lambdasensor fungerer kun på cruising opp til ca 12-15% gasspådrag og da på en verdi som er der pga miljøkrav ikke kjørbarhet. Etter dette er det TPS fuelmap som gjelder. Dette vil ikke ecu endre på selv om du bytter eksos. De fleste nye sykler går alt for magert fra fabrikk også pga strenge miljøkrav. Yamaha sier at mapping ikke er nødvendig fordi de ikke kan levere dette selv, og det vil bli vanskeligere å selge eksosanlegget til deg pga økt pris, og de vet at det ikke vil ødelegge motoren. Men om du velger å mappe sykkelen så vil du få en sykkel som går med riktig bensinblanding uansett turtall og gasspådrag. Da får du en mer levende sykkel med bedret gassrespons og sterkere motor. Gjør du dette hos oss får du også vekk tenningssperrer på de laveste gira, slått av toppfartssperre, samt slått av fuel cut som er en irriterende miljøfunksjon som kun oppnår at sykkelen blir veldig rykkete når du er av gassen og skal så vidt på igjen som f.eks i en sving. Viftetemperatur kan settes lavere og det finnes også muligheter for å få quickshift med autoblipper samt launch Control samtidig. Alt justert i std ecu. Det siste krever noe ekstra hardware. Er du interessert så ring 33 33 35 56 eller send mld til klev tuning på facebook.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Jeg kjører med full Arrow på min MT-09. Beholder lyddemper i slik at motor får litt motstand. Og jeg blokkerte AIS. Selvfølgelig er det best med mapping og benkekjøring. Men jeg tror ikke Yamahas garantisystem er så happy med programmering av styreenheten :-) Så bare la Acra få beholde lyddemper og behold originalt luftfilter så går det sikkert bra med motor.
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Hei Dirtdriver. Er du fornøyd med den nye anlegget ditt? Vurderer et sånt selv, men kvier meg litt for å bruke såpass mye penger uten å ha hørt om det blir noe særlig bedre enn originalanlegget.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
det blir MYE bedre en orginalt , hvis du fjerner DB killeren, jeg kjører med katt og uten DB!
med DB og KAT blir det LITT fetere en det som er på orginalt, er ikke noe å stusse på for min del, jobbe litt overtid så er det vell verdt det! :)
med DB og KAT blir det LITT fetere en det som er på orginalt, er ikke noe å stusse på for min del, jobbe litt overtid så er det vell verdt det! :)
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.
Er det værre for motor å ta ut db-killer?
Er det værre for motor å ta ut db-killer?
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Har du fått tuna sykkelen? Uten db-killer må den gå litt fetere for å gå optimalt. Som regel tjener man en hk eller 2 uten db-killerBazey skrev:Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.
Er det værre for motor å ta ut db-killer?
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.
Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute
Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Hei Bazey. Lurer på om det var deg jeg traff i Asker for et par dager sidenBazey skrev: 19 jul 2017, 23:37 Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.
Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute

Du kan bruke Klev tuning for å få vekk ettertenningen, men Yamaha-forhandlerne mener du mister garantien hvis du gjør det.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Mer "ettertenning" skyldes nok i hovedsak at med fullt anlegg er katalysatoren din borte.Bazey skrev: 13 jul 2017, 23:42 Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.
Er det værre for motor å ta ut db-killer?
Når du slipper gassen vil det blandes uforbrent bensin sammen med eksosen. De fleste nyere sykler har et system som pumper luft fra luftfilterboksen inn i eksosen ved gitte forutsetninger. Sammen med en glodvarm katalysator jobber dette systemet med å forbrenne denne tidligere uforbrente bensinen og gi bedre utslippsverdier. Når du fjerner katalysatoren vil istedet bensindampen antenne et annet sted i det varme eksosanlegget. Derav smellene.
Dersom man fjerner eller deaktiverer dette systemet blir man sannsynligvis kvitt mesteparten av smellingen da den uforbrente bensindampen ikke så lett antennes uten ekstra o2. Istedet forsvinner den gjennom og ut av anlegget. Ikke helt positivt for miljøet.

Tuning kan i noen tilfeller gjøre problemet mindre, men skal du bli kvitt det bør systemet deaktiveres.
På en del sykler kan dette gjøres i ECU evnt. sammen med tuning. Kanskje på din også.
Ved tuning deaktiveres ofte systemet, ihvertfall midlertidig, da luften som pumpes inn i eksosen kan gi et for magert utslag på o2 sensoren som benyttes under tuningen. Ihvertfall om man skal bygge et skikkelig map, ikke bare på full gass.
Jeg har plugget systemet på min og smellene var borte. Men, jeg måtte gjøre det fordi jeg kjører permanent med egen bredbånds o2 sensor for tuning/logging.
Tar du ut db-killer vil motoren sannynligvis gå noe magrere i de områdene som ikke styres av standard o2 sensor. Generelt sett er dette høyere og varierende turtalls/gass områder. Akkurat hvilke som gjelder på din sykkel vet jeg ikke. (Og områdene som styres av o2 sensor har en blanding som er bra for katalysatorfunksjon og miljø, men ikke for ytelse.)
For min sykkel var området som styres av standard o2 sensor stabil gass i ca 0-7000 og < 10% gass samt ca 4000-7000 og 10%-20%.
Du har sannsynligvis steder som er både for fete og for magre i turtalls/gass registeret. Det er nok ikke vanlig å få motorskade som følge av kun fullt anlegg uten tuning. Men sykkelen går uansett ikke optimalt. Se forøvrig Espen sitt innlegg om emnet.
Puh, dette ble visst en fryktelig lang post :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Det gikk greit å få ut db-killer, men det var litt jobb. På 2017-modeller er den punktsveiset fast. Bakpotta må demonteres for å få borret ut denne. Prøvde å dra den ut med tang, men det satt litt for godt. Kjøpte en glidehammer på Biltema, og da løsnet den med en gang. Du klarer det fint på en time med riktig verktøy.BC45 skrev: 19 jul 2017, 23:51Hei Bazey. Lurer på om det var deg jeg traff i Asker for et par dager sidenBazey skrev: 19 jul 2017, 23:37 Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.
Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer uteVar det enkelt å få ut db-killern forresten, blir det så mye bråk at det blir slitsomt eller er det bare gromt?
Du kan bruke Klev tuning for å få vekk ettertenningen, men Yamaha-forhandlerne mener du mister garantien hvis du gjør det.
Syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Bare gromt:)
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
jeg har fått et lite case med sykkelen min med det nye anlegget.
motorlyset kommer på og det er fordi at sykkelen går for magert (uten DBk med kat)
Yamaha har nullstilt 2 ganger og de mener at grunnen kan være at Yamaha har bygget sykkelen etter Euro4 og da har tatt med i beregningen at man ikke skal ta ut DB siden den er sveist fast, altså at sykkelen har for lite baktrykk når den er fjernet og da går for magert.
de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?
det rare er at jeg har kjørt 6000 før detter plutselig ble et problem! :)
motorlyset kommer på og det er fordi at sykkelen går for magert (uten DBk med kat)
Yamaha har nullstilt 2 ganger og de mener at grunnen kan være at Yamaha har bygget sykkelen etter Euro4 og da har tatt med i beregningen at man ikke skal ta ut DB siden den er sveist fast, altså at sykkelen har for lite baktrykk når den er fjernet og da går for magert.
de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?
det rare er at jeg har kjørt 6000 før detter plutselig ble et problem! :)
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Vil gjerne høre hva løsningen blirDirtDiver skrev: 15 aug 2017, 08:51 de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
DET min gode man er ikke et alternativ! :)
det spiller forsåvidt ikke noen rolle for meg om motorlyset lyser og at sykkelen går magert, det eneste er at vis det lyser hele tiden så vil andre feil ikke bli oppdaget, det rare er at jeg kjenner en med identisk sykkel, eksos og km. stand og han har ikke dette problemet.
Yamaha er på saken så jeg skal holde dere oppdatert...
det spiller forsåvidt ikke noen rolle for meg om motorlyset lyser og at sykkelen går magert, det eneste er at vis det lyser hele tiden så vil andre feil ikke bli oppdaget, det rare er at jeg kjenner en med identisk sykkel, eksos og km. stand og han har ikke dette problemet.
Yamaha er på saken så jeg skal holde dere oppdatert...
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Det kan jo også være at du har fått en liten lekkasje i anlegget oppstrøms for lambdasensor(er) eller i området rundt selve pluggen. Det er veldig lite hull som skal til før det dras inn luft, og sensor leser feilaktig at blandingen er for mager. (og når ecu`ens forsøk på å justere blandingen ikke hjelper nok, kommer gjerne feilkoden). Men i dette tilfellet vil sykkelen i praksis gå litt fetere og bensinforbruket går nok litt opp. Vet ikke om du evnt. har lagt merke til det.DirtDiver skrev: 15 aug 2017, 08:51 jeg har fått et lite case med sykkelen min med det nye anlegget.
motorlyset kommer på og det er fordi at sykkelen går for magert (uten DBk med kat)
Yamaha har nullstilt 2 ganger og de mener at grunnen kan være at Yamaha har bygget sykkelen etter Euro4 og da har tatt med i beregningen at man ikke skal ta ut DB siden den er sveist fast, altså at sykkelen har for lite baktrykk når den er fjernet og da går for magert.
de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?
det rare er at jeg har kjørt 6000 før detter plutselig ble et problem! :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
ja det er mye mulig, men i følge Yamaha leser de av at den går for magert.
har nå snakker med Yamaha Bergen som har hørt med andre i systemet å de sier at det eneste muligheten er å justere blandingen(eller noe i den duren) hvis feilen kommer tilbake
har nå snakker med Yamaha Bergen som har hørt med andre i systemet å de sier at det eneste muligheten er å justere blandingen(eller noe i den duren) hvis feilen kommer tilbake