Alle gode råd om tips mottas som vanlig med stor takk

Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Jeg ser at dekselet over clutchen med pakning koster litt over 3000 kroner, og som du sier er denne sykkelen nå utenfor garanti.Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd![]()
Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd![]()
Takk for raske svar her. Skal vurdere nytt deksel, ser Mekkern linker til et brukt på e-bay, men med mulighet for at den også kan ha mikroskopisk sprekk er jeg skeptisk. Så alternativene er vel å rive ut et nytt eller å forsøke å reparere det jeg har. Det jeg lurer da på er om fugen med kjemisk metall skal legges på innsiden eller på yttersiden av dekslet? Tenker hvis noe av fugen skulle løsne på innsiden så vil jo dette gå inn i motoren, men det er jo ikke mye stoff som skal til for å tette dette, så eventuelle løs fugemasse vil nok ikke gjøre stor skade.kjellv skrev: 13 jun 2017, 22:44Jeg ser at dekselet over clutchen med pakning koster litt over 3000 kroner, og som du sier er denne sykkelen nå utenfor garanti.Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd![]()
Det eneste jeg kan komme på som du kan prøve er kjemisk metall, altså et to-komponentprodukt. Jeg vil tro det blir best om du tar av dekselet og får vasket det gullende reint først, og setter det på igjen med ny pakning.
Takk for raskt svar her! Skal vurdere en slik reperasjon, var det et spesielt type produkt du brukte? Ser etter litt googling at en del nevner Biltema sitt kjemiske metall, men er det godt nok tro? Vil ikke Tec7 smelte av varmen?Rune75 skrev: 13 jun 2017, 22:49Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd![]()
Er alltid en mulighet for at sprekken vil utvide seg, men den kan stoppe også. Jeg tettet en sprekk i clutchdekselet på en gammel Vespa en gang med kjemisk metall. jeg la scooteren over på siden for å få oljen til å renne bort fra dekselet, gjorde grundig rent med aceton eller tynner og mattet ned området rundt sprekken med sandpapir. Vasket over en gang til med aceton eller tynner og påførte kjemisk metall. Det holdt så lenge jeg hadde Vespa'n. Har også brukt Tec7 til å tette sånne lekkasjer på lavbudsjett mopeder. Samme fremgangsmåte men Tec7 istedenfor kjemisk metall.
Tusen takk for link Mekkern! Er litt skeptisk til om et brukt deksel også kan ha en mikroskopisk sprekk, mulig de kan gi en garanti på dette.
Ketil skrev: 14 jun 2017, 08:08Takk for raskt svar her! Skal vurdere en slik reperasjon, var det et spesielt type produkt du brukte? Ser etter litt googling at en del nevner Biltema sitt kjemiske metall, men er det godt nok tro? Vil ikke Tec7 smelte av varmen?Rune75 skrev: 13 jun 2017, 22:49Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24Hei!kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd![]()
Er alltid en mulighet for at sprekken vil utvide seg, men den kan stoppe også. Jeg tettet en sprekk i clutchdekselet på en gammel Vespa en gang med kjemisk metall. jeg la scooteren over på siden for å få oljen til å renne bort fra dekselet, gjorde grundig rent med aceton eller tynner og mattet ned området rundt sprekken med sandpapir. Vasket over en gang til med aceton eller tynner og påførte kjemisk metall. Det holdt så lenge jeg hadde Vespa'n. Har også brukt Tec7 til å tette sånne lekkasjer på lavbudsjett mopeder. Samme fremgangsmåte men Tec7 istedenfor kjemisk metall.
Hei! Takk for tipset igjenmekkern skrev: 21 jun 2017, 12:51 Nå er det såpass billig at jeg hadde tatt tjangsen....
http://www.ebay.com/itm/121996858126?ul_noapp=true
Heisann!mekkern skrev: 21 jun 2017, 12:51 Nå er det såpass billig at jeg hadde tatt tjangsen....
http://www.ebay.com/itm/121996858126?ul_noapp=true