Klær og osv.
Klær og osv.
Hei ! Er ny på forumet, pasert 50 og kjøpt sykkel og utstyr for 2.gang. 30 år mellomrom. Merkert fort at jeg ikke kunne noen ting om verken sykkel,kjøring eller utstyr.
Problemet idag var at de ble for varmt å bruke kjøredressen selv om innerdressen var tatt ut,skorne var for varme. og de kokte i hue inni hjelmen.
Nå var dette en liten tur ca. 2 mil, og farten var ca 60-70 km/t. 2 timer stopp og så retur hjemm
Hva bruker dere på slike korte turer på varme sommerdager ? Har en gammel skinnjakke fra ungdomstiden, blir de for dumt ?
Problemet idag var at de ble for varmt å bruke kjøredressen selv om innerdressen var tatt ut,skorne var for varme. og de kokte i hue inni hjelmen.
Nå var dette en liten tur ca. 2 mil, og farten var ca 60-70 km/t. 2 timer stopp og så retur hjemm
Hva bruker dere på slike korte turer på varme sommerdager ? Har en gammel skinnjakke fra ungdomstiden, blir de for dumt ?
Re: Klær og osv.
Tar ut alt av innefor osv i jakke og bukse, åpner alle luftinger og kjører.
Har tynne hansker med lufting, men kjører aldri uten jakke, bukse, støvler, hansker og hjelm. Uansett vær.
Har tynne hansker med lufting, men kjører aldri uten jakke, bukse, støvler, hansker og hjelm. Uansett vær.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Klær og osv.
Det blir varmt nesten uansett på sånne dager, en perforert skinndress funker imidlertid fint, eller kevlar bukse og perforert jakke. Ha så lite klær under som mulig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Klær og osv.
@sTp: Når det er som varmest er det best å ha på seg en (merino)ull T-skjorte under kjørejakka, som bør ha lufteåpninger.
Unngå bomulls t-skjorter. Disse gjør at svetten og varmen merkes ekstra godt.
Når det gjelder hjelmer så tror jeg, uten å være bombesikker, at Outlast fór gir best effekt mot sterk varme.
Unngå bomulls t-skjorter. Disse gjør at svetten og varmen merkes ekstra godt.
Når det gjelder hjelmer så tror jeg, uten å være bombesikker, at Outlast fór gir best effekt mot sterk varme.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Klær og osv.
Det beste er nok å bruke utstyr med gode ventilasjonsmuligheter. Det finnes også undertøy med kjølende effekt (så lenge det er luftgjennomstrømning) man kan bruke - men det blir jo enda varmere hvis man står stille eller det går veldig langsomt da...
Det som lufter aller mest er nok mesh, men da må man passe på å skaffe klær som har god beskyttelse der den trengs - noen meshklær er litt for tynne i beskyttelsen har jeg merket. Hansker og sko finnes å få perforerte, med varierende resultat, som alt annet
Å ha en hjelm med god fungerende ventilasjon gjør også en stor forskjell.
Det som lufter aller mest er nok mesh, men da må man passe på å skaffe klær som har god beskyttelse der den trengs - noen meshklær er litt for tynne i beskyttelsen har jeg merket. Hansker og sko finnes å få perforerte, med varierende resultat, som alt annet

Å ha en hjelm med god fungerende ventilasjon gjør også en stor forskjell.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Klær og osv.
Henger meg på viktigheten av god ventilasjon i hjelm , tåler mye varme på kroppen men blir hodet kokt så blir opplevelsen av turen deretter..
STOR forskjell på mine 6 hjelmer - den beste jeg har ( og har prøvd ) som helhjelm er X-lite 802 rr med mange åpninger for inntak og utluft.
Den er dessuten en ekstremt lett carbon-hjelm som også gjør sitt ift kjøreopplevelsen. Tror ikke mange er klar over hva forskjellen på 2-300 gram på hodet i 100+ utgjør for nakke etc..
Link : https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... plica-0002
STOR forskjell på mine 6 hjelmer - den beste jeg har ( og har prøvd ) som helhjelm er X-lite 802 rr med mange åpninger for inntak og utluft.
Den er dessuten en ekstremt lett carbon-hjelm som også gjør sitt ift kjøreopplevelsen. Tror ikke mange er klar over hva forskjellen på 2-300 gram på hodet i 100+ utgjør for nakke etc..
Link : https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... plica-0002
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Klær og osv.
Jeg bruker M77 militærstøvler. Tynn skinnbukse uten beskyttelse.
Artech jakke med lufteåpninger. Tskjorte under. Tynne ufora hansker. Visiret på gløtt.
8
Artech jakke med lufteåpninger. Tskjorte under. Tynne ufora hansker. Visiret på gløtt.

If it ain't broke, I'll break it.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Klær og osv.
Hvordan er denne hjelmen mtp støy?WikingTnT skrev: 24 jul 2017, 09:05 Henger meg på viktigheten av god ventilasjon i hjelm , tåler mye varme på kroppen men blir hodet kokt så blir opplevelsen av turen deretter..
STOR forskjell på mine 6 hjelmer - den beste jeg har ( og har prøvd ) som helhjelm er X-lite 802 rr med mange åpninger for inntak og utluft.
Den er dessuten en ekstremt lett carbon-hjelm som også gjør sitt ift kjøreopplevelsen. Tror ikke mange er klar over hva forskjellen på 2-300 gram på hodet i 100+ utgjør for nakke etc..
Link : https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... plica-0002
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Klær og osv.
Jeg syns den er veldig bra, men bruker øreplugger fordi min sykkel bråker vel litt over gjennomsnittet..
Ellers så er den brukervennlig mht visirskifte som er veldig enkelt og de forskjellige luftingene er enkle å betjene.
Ellers så er den brukervennlig mht visirskifte som er veldig enkelt og de forskjellige luftingene er enkle å betjene.
Re: Klær og osv.
Jeg mener å ha hørt at Shoei GT Air er den hjelmen med best ventilasjon. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Klær og osv.
Så på de, men de ble veldig kritisert i crash-test med impact fra siden samt litt dårligere utlufting (eksos) som betyr veldig mye for ventilasjon på toppen av hodet.Dansekris skrev: 24 jul 2017, 20:37 Jeg mener å ha hørt at Shoei GT Air er den hjelmen med best ventilasjon. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!
Re: Klær og osv.
Er også nylig eier av GT air. Den fløtter mye luft på toppen av hodet!WikingTnT skrev: 24 jul 2017, 21:21Så på de, men de ble veldig kritisert i crash-test med impact fra siden samt litt dårligere utlufting (eksos) som betyr veldig mye for ventilasjon på toppen av hodet.Dansekris skrev: 24 jul 2017, 20:37 Jeg mener å ha hørt at Shoei GT Air er den hjelmen med best ventilasjon. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Klær og osv.
Ok, da flytter vel X-lite MERE luft daToven skrev: 24 jul 2017, 21:38Er også nylig eier av GT air. Den fløtter mye luft på toppen av hodet!WikingTnT skrev: 24 jul 2017, 21:21Så på de, men de ble veldig kritisert i crash-test med impact fra siden samt litt dårligere utlufting (eksos) som betyr veldig mye for ventilasjon på toppen av hodet.Dansekris skrev: 24 jul 2017, 20:37 Jeg mener å ha hørt at Shoei GT Air er den hjelmen med best ventilasjon. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!

- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Klær og osv.
Jeg bruker også Shoei GT-Air, og er godt fornøyd med den når det gjelder ventilasjon. Har ikke så fryktelig mye å sammenligne med når det gjelder støyreduksjon, men synes den er helt grei der og - men da kjører jeg uansett med ørepropper for det meste.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Klær og osv.
Gikk fra AGV K-5 til GT Air. Merker stoooor forbedring når det gjelder støy. Kjører med formstøpte propper og GT air hjelmen er mye stillere. Forhåptenligvis lekker ikke GT air hjelmen heller i mye regn.. 
