Turstart på onsdag med retur til heimen på søndag.
To overnattinger på Utladalen camping siden jeg la opp til denne reiseruta for bl.a. å sjekke ut Utsikten på Gaularfjellet:
https://goo.gl/maps/nhW4u89ru2Q2
Mye bra å se på denne ruta, med isbreer og greier og greier. Er dessverre lite flink til å notere ned stedsnavn og slike ting underveis på turene mine, så hva breen heter, husker jeg ikke...
Flott vær og i all hovedsak fine veier gjorde at jeg nøt øyeblikkene og glemge altså å notere hvor jeg til enhver tid befant meg.
Gaularfjellet skal jeg tilbake til senere, kanskje allerede neste år. Og da skal fjellet "bestiges"fra Balestrandsiden.
Dette fjellpasset var et av turens mål, mens et annet var Kopparleden.
To vidt forskjellige kjørestrekninger og jeg må si at Kopparleden ikke var direkte imponerende. Litt hjalp det med en av avstikkerene/alternative rutene mot Nornäs:
https://goo.gl/maps/1ixXfQMusHp
Joda, noen strekninger med slake svinger, men totalt sett ganske kjedelig...
Artigere da med hjemturen fra Mora og hvor det er flere og mange morsomme og MC-vennlige veier jo nærmere Norgesgrensa man kommer.
Tok denne gangen for første gang avstikkeren mot Austmarka og oppdaget her en for meg ny veistrekning som jeg helt klart kommer til å oppsøke igjen.
Det samme med veien til Årnes fra den "andre" siden som jeg tidligere faktisk ikke har kjørt.
Samlet sett må jeg si at jeg fikk meg en skikkelig fin tur de fem dagene den varte. Været var strålende og jeg møtte ikke på veiarbeid noen steder. Pga. fellesferien, antakelig.
Mye bobiler, men disse lot seg enkelt forsere de fleste steder...
Og no’ særlig mer hadde jeg ikke tenkt å berette fra turen annet enn at jeg trives godt i eget selskap slike turer. Både på veien og der jeg overnatter. Tar gjerne å parkere tidlig om kvelden, nyter kveldssola og rødvinen før jeg enten går ut og spiser eller lager middagen selv.
Begge deler like trivelig.
Verd å nevne at KTM’en oppførste jeg upåklagelig hele turen. Ikke et feilslag, men rett før km.telleren runder 50K (faktisk! siden sykkelen ble kjøpt ny i april 2015) fant nærlyspæren det for godt å slukne. Da svitsjer frontlykta automatisk over på fjernlys. Og det liker jeg ikke å kjøre med i fullt daglys. Så derfor ble det en tur innom menyvalgene for å slå på Daylight Running Light funksjonen i stedet. Det funket helt fint.
Å bytte nærlyspære på 1290 SA er ikke bare å stikke hånda i bakkant av lykta og trekke pæra ut. Neida. Her må demonteres flere deksler, to skjermer og crashbar... Det fant jeg fort ut at jeg ikke ville gjøre mens jeg var på tur.
Heller ikke senere, når jeg fikk tenkt meg om. Dermed blir det en tur langs Øyeren på fredag for å få Spinnin Wheel i Mysen til å gjøre jobben...
Og med det er dette reisereferatet slutt. Men siden jeg har lagt inn linker til veivalgene andre og tredje kjøredag, kommer start – og sluttetappene her:
https://goo.gl/maps/bRxT9jGhKCG2
https://goo.gl/maps/TsVjLVoh5bp
Og her er bildene – i kronologisk rekkefølge, noen med bildetekster, andre uten...:

Klar for tur.


Hemsedalsfjellet


Historisk rute utenom tunnelene forbi blant annet Borgund stavkirke.


Første overnatting på Utladalen camping.
Neste dag...:
OBS! Disse fem bildene må du være pålogget for å kunne se.
Fortsettelse med flere bilder følger...