gsx750_80 skrev: 26 jul 2017, 23:07
I en fersk test i Motorrad ble eksosanlegg fra Akrapovic, Arrow, Leo Vince, Scorpion og Termignoni testet mot originalanlegget på en Yamaha R1. Samtlige anlegg resulterte i lavere maks ytelse enn originalanlegget. For ett anlegg ble effekten hele 12 hk lavere enn originalt eksosanlegg. 3 av erstatningsanleggene var tyngre enn originalanlegget fra Yamaha. Ingen av erstatningsanleggene ga høyere maks dreiemoment enn originalanlegget, men et par ga reduksjon. Det som sparte mest vekt var 600 gram lettere enn originalen ( men reduserte hk-antall).
Akrapovic-anlegget feks, kostet 2920 euro, men resulterte i litt lavere effekt og høyere vekt enn originalen. Ikke vinn-vinn, men "tap-tap"...
"Effektanlegg" kan mao være en dyr måte å redusere effekt og akselerasjon. Kjøp heller mindre mc.
overlay: Hvordan ble midrange etter bytte? Synes å ha sett at midrange blir ganske mye bedre av eksos og ecu tune
Effekt og moment får både original- og erstatningsanlegg er vist for 2 av de testede alternativene. Erstatningsanleggene ligger lavere både med tanke på effekt og moment, over storparten av turtallsområdet. Jeg kan ikke se at alternativene til originalanlegget er bedre på noe turtall. (Testen finnes i Motorrad fra 23. juni.)
Å sette på et Akrapovic-anlegg feks, på en Yamaha R1 senker som sagt makseffekten og øker vekten på sykkelen. Begge deler marginalt,
og antakelig uten nevneverdig praktisk betydning, utover at man enkelt kan kvitte seg med noen titusener kroner..
På en del andre sykler antar jeg det vil kunne forholde seg annerledes, da det antakelig er få som er såpass optimaliserte mtp effekt
og ytelse som det en R1 er. Yamaha ngeniørene har antakelig ikke anstrengt seg så mye for å lage et optimalt anlegg for "folkesykkelen" MT-07, som for premium-modellen R1.