Ei uke igjen til det er min tur å ta ferie
Dette er halvveis en bevisst handling. Sen ferie gjør at tettheten langs veiene og overnattingsstedene er noe mindre enn i Juli måned. Bobilene er litt færre i antall, campinghytter trenger ikke bestilles flere dager i forveien og på den måten er friheten som mc-turist mye større. Turen kan planlegges underveis i mye større grad. Slik liker jeg det best.
Det er nå ei uke igjen på jobb før det er min tur. Det har vært et par veldig hektiske uker på jobben. Ikke fordi trykket og forespørsler er større, men fordi vi er færre til å utføre jobbene. Mulighetene til å påta oss arbeid som haster er betydelig vanskeligere, da planlagt arbeid som regel må gå først.
I dag fikk vi det i hvert fall til. En britisk MC-turist ringte fra Atlanterhavsveien i dag tidlig og var svært fortvilet. Clutchwiren på hans Yamaha FZ6 hadde plutselig røket. Han ringte alle MC-verksted han fant, og ingen hadde tid/vilje til å hjelpe ham. Jeg ba ham vente en halvtime så skulle jeg se hva jeg kunne klare å få til. Sjekket delekatalog og lagerbeholdning, og skjønte raskt at vi ikke hadde riktig wire på lager. Ringte et par andre Yamahaverksted i Midt-Norge, men ingen hadde denne wiren. Men jeg fikk en tanke i hodet og sjekket delenummer på clutchwire til Tracer700 som vi har i butikken, og så at varenummeret var nesten likt. Sjansen for at det kunne la seg gjøre å bruke wiren til denne var stor, og jeg ringte ham og ba ham komme. De kom en liten time senere, 3 sykler med britiske skilter. Hyggelige unge karer som var ute på stor tur. Hadde kjørt gjennom Nord-Frankrike, Nederland, Tyskland, Danmark, ferge til Stavanger og kysten nordover til oss. Men her ble det foreløpig stopp.
Vi sjekket wiren i begge ender på begge syklene, og så at sjansen var stor for at teorien kom til å funke. Demonterte først fra Fazeren, og demonterte så fra Tracer700. Wiren var nesten 20cm for kort..
Den skuffede engelskmann var løsningsorientert, og var den første til å foreslå "re-routing", legge kabelen en kortere vei mellom arm og hendel. Det funket, og i løpet av tre kvarter var sykkelen igjen klar for tur.
Slike opplevelser er krydder i hverdagen for et MC-verksted

Dessverre glemte jeg i alt stresset og ta bilder..
FJRen er nå ganske klar for tur. Nye dekk har den fått, Bridgestone Battlax T30Evo foran og bak. Samme dekk som sto på da jeg kjøpte den. Tett på 12000 km har dekkene holdt, men burde nok ha vært byttet for ca 1000 km siden. Slitasjepreget kom utrolig raskt på slutten, og jeg tror ikke jeg kunne kjørt så veldig mye lenger på dem.
Risere til styret er også kjøpt og montert. En tomme opp og bakover utgjør mye for nakken, og jeg føler sittestillingen er betydelig mer tilpasset min kropp. Svingradiusen ble noe større med tankbagen på, men ikke verre enn at det går bra. Men det er noen tilfeller at jeg glemmer det og beregner feil på trange plasser. Men det går seg nok til.
Da blir det spennende å se om det er igjen noe sommer og finvær til August..