problemer ved nedgiring.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av kjellv »

Girkassene er jo konstruert for å gi lett og uproblematisk girskift mens man kjører, dvs mens både hjul og motor går rundt. Da roterer alle drev i girkassen. Stopper motoren eller bakhjulet kan det bli litt mer trøblete. Knepet er nok helst å lære sykkelen godt å kjenne, samt å gjøre som Bjerknez sier å gire seg ned i takt med at farten reduseres og slik passe på at man har førstegir inne før det blir full stopp.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av lasse_hansen »

Newbie skrev: 24 jul 2017, 21:05 Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av 45316 »

Han mener nok pedalen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Geiroe »

Det er nå slik at man må slippe "pedalen" girskifteren opp for hver nedgiring, ellers vil den ikke videre ned. Det samme gjelder jo oppgiring. Girkassene har vært like når det gjelder girskift helt siden jeg begynte å kjøre moped. Det er akkurat det samme på min 58 Tempo 175. Får man ikke girt ned før lyskryss, må man som hovedregel rulle litt frem og tilbake, for å få den ned i første, det er ikke mye man trenger. Det hendte Volvoen min ikke ville i revers, da måtte man bare noen cent fremover, så gled den fint i revers.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Kjellrf »

Girer alltid ned på girene, hvis mulig. De er sekvensielle, og man må innom hvert eneste gir nedover og oppover, for at girene skal virke som de skal.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av 243 »

lasse_hansen skrev: 29 jul 2017, 17:47
Newbie skrev: 24 jul 2017, 21:05 Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|
Hvis du ikke får giret når sykkelen står stille kan du med fordel slure litt på clutchen for å få til nødvendig rotasjon av drev i girkassen. Man behøver ikke slippe clutchen fullstendig. Alternativet er å trille eller bevege sykkelen litt, det gir også nødvendig rotasjon av drev. Motorsykkelgearkassen er usynkronisert og sekvensiell. Alle drev i gearkassen er dermed ikke uten videre klar til inngrep fra laveste til høyeste og omvendt. Det er dette som gjør at det er vanskelig å skifte "alle gir ned" når sykkelen står stille. I fart oppleves ikke problemet fordi alle drev da stort sett er i rotasjon. Men det er nødvendig å avlaste gearsjalter/gearpedal fullstendig for at den sekvensielle gearkassen skal kunne komme til nytt inngrep - altså full bevegelse for hvert gear.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4732
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av FredrikE24 »

Å trampe ned fra 6. gir til 1. gir stille stående går nok ikke uten problemer på de aller fleste sykler.

Innimellom så kan jeg slite med å få den fra neutral og ned i 1. gir til og med. Enten så må man trille en liten meter mens man prøver å få den i gir, eller rett og slett slippe opp kløtsjen så saker og ting i girkasse får flyttet på seg i forhold til utgående aksel.

På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37975
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 31 jul 2017, 12:33 På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.
Hvis en glemmer, eller tror at man har giret ned til første før f.eks. rødt lys, så kan man få seg en solid overraskelse om tar i gang i f.eks. tredjegir... :-)å .
Andre gir går greit med de fleste sykler om man ikke er for brå med clutchen. Men tredjegiret... :[-( .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar