Det er en fin artikkel du viser til der. Som du sikkert ser, så drøfter artikkelen forholdet viskositet og opprettholdelsen av oljens viskositet ved bruk. I praksis er det en drøfting av oljens smøreevne. Det er ikke smøreevnen som er utfordringen her, men bruken av friksjonsmodifikator i motorolje for bil kontra motorolje for motorsykkel. Motorolje fortrinnsvis for bil med friksjonsmodifikator bør ha API-merkingen "Energy Conserving", evt. "Resource Conserving" til informasjon for forbruker. Motorolje med den merkingen anbefales ikke benyttet i motorsykkelmotor med våt clutch der motoren har felles smøresystem med clutch og gearkasse. Friksjonsmodifikatorene som gjør at man sparer noen gram drivstoff i en bil kan gjøre at våtplateclutchen til motorsykkelen takker for seg.Lauri skrev: 01 aug 2017, 00:46 "...
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
...
Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn
..."
Når det gjelder Biltema og motoroljer mener jeg at merkingen på pakning og datablader er mangelfull i forhold til hva andre leverandører gjør. Men om det skal sverges til Biltema oljer, med eller uten mangelfull merking, så ville jeg i hvert fall valgt motorsykkeloljen til motorsykkel og ordinær til bil. Dette i håp om at friksjonsmodifikator er til stede i motoroljen for bil og fraværende i motoroljen for motorsykkel. Hvis maskinen i tillegg ser ut til å være tett og uten oljelekkasje ville jeg også valgt helsyntetisk før delsyntetisk og til slutt mineralsk olje, avhengig av hva som er tilgjengelig. Dersom maskinen har tilløp til oljelekkasje ville jeg valgt en mineralsk olje og gjerne long-life merket.
Jompas svar og anvisninger for CB900 clutch og mekanisk justering bør være dekkende nok - og gsx750_80s indikasjoner viser vel til at clutchen dessverre i utgangspunktet er mekanisk utslitt om vi forstår beskrivelsene rett.