Sir Limpalot skrev: 15 aug 2017, 17:44
Kan man sånn noenlunde forsvarlig bruke sykkel opp og ned til Oslo fra Jessheim også vinterstid, eller er det bare jeg som er optimist?
Alt går om man er bevisst på hva man begir seg ut på.
Jeg har selv kjørt MC om vinteren, dog bare kortere strekninger, som et par mil i et strekk i opp mot 15 - 20 kalde...
Funket helt fint med godt kjøreutstyr.
Har kun erfaring med Husaberg 570 og 450 (eller var det 350? Husker ikke i farten...) med såkalt vanlig husmorpigg i dekkene. Dvs. en sykkel som ikke er helt utlikt den du tenker på.
På vanlig norsk vinterføre med hardpakket snø og is funker dette helt fint. Selvfølgelig under forutsetning av at man er veldig klar på at man kjører på helt annerledes føre enn bar sommervarm asfalt...
På sidevegene her jeg bor kan man påregne normale vinterforhold på sideveiene. Men ikke i samme grad på hovedveiene. Her saltes det til den store medaljen og følgende av det er langt fra ideelle for vintermotorsyklister.
Og det tenker jeg vil være den største utfordringen for deg som vintermotorsyklist på strekningen Oslo - Jessheim.
Å kjøre MC vinterstid på salttilgrisete veier er i hvert fall noe
jeg ikke kan tenke meg å gjøre.
Man må naturligvis også ta høyde for at det er langt friskere rent temperaturmessig å begi seg ut på MC om vinteren. Å kjøre opp mot til sammen 9 mil hver dag, kan antakelig fort bli slitsomt...
Skaffer man seg kjøreklær med varmeelementer så er man godt hjulpet. Uten slike man kjøre på med varmedress og slik bekledning er ikke like godt å bevege seg i som en vanlig MC kjøredress, er min erfaring.
Når alt dette er nevnt skal det også nevnes at jeg har stortrivdes de gangene jeg kjørte MC på vinteren. Det er svinaktig morsomt når kjøreforholdene er slik jeg beskrev ovenfor: godt gammeldags vinterføre.