Har en gammal sx250 som har akkr blitt i mitt eie. Den gikk ganske dårlig rett etter jeg kjøpte den. Etter demontering av div ting for å sjekke status, viste det seg å være løse skruer til eksosporten Etter det fikk Motoren har en fin overhalling med nytt stempel, pakninger osv. Rådelager og div andre lager virket ok!
Forgassern ble overhalt og satt til grunninnstillingene.
Oppstart og innkjøring gikk som smør. Eneste det røyk noe j.. og tårene trillet pga uforbrent bensin. Justerte inn luftskruen, men fortsatt sur lukt. Og fikk heller ingen respons på tomgangsskruen, da den ville dø ut med gassen av.
Så her måtte det være noe annet.
Det slo meg at jeg burde sjekke høyda på flottøren, dro opp manualen og fant riktig instilling. Syntes den så kanskje en millimeter høy ut, så jeg justerte den 2mm lavere

Nå gikk den bedre, men forsatt litt røyk, men det kan muligens ha med pga jeg brukte 2t olje når jeg satt i stemplet

Uansett. Dro den noen runder på jordet, kjørte flere ganger og lot den ble go og kald mellom hver gang.
Hadde et svev og plutselig "bløøøp" akkurat som den var tom for bensin. Stoppet umiddelbart og sjekket bensin og div, kjørte ned til bilen og sjekket tennpluggen. Nå er ikke jeg ekspert på tennplugger, men den ser ikke ut som den har gått for tørt hvertfall? Da er spørsmålet endelig her.. kan 1mm på flotøren avgjøre at den suger forgassern tom og at svevet gjordet så den sugde inn luft?
Hvordan vet jeg om forgassernåla står for lavt og at den ikke går for tørr ved pådrag?
Mvh Tom Ivar R