Noen som kan anbefale av egen erfaring hvilke oljer som funker i motor, gir og kardang?
R1150R 05
Oljer til boxer
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Oljer til boxer
Ingen erfaring med BMW 1150, men kommer med mitt tips likevel fra min Guzzi periode. Luft/oljekjølt tosylindret motor med tørrclutch, som du selvfølgelig kjenner til. Slett ikke ulike BMW bokseren.
På Guzzi'en brukte jeg ENI Agip 10W60 Racing, som nå har fått navnet Sport.
Funket veldig bra. Ingen tegn til oljeforbruk eller kondensert oljemajones i sylindertoppene, selv etter korte turer i fuktig og kjølig vær.
Kardang og girolje lot jeg verkstedet bytte...
På Guzzi'en brukte jeg ENI Agip 10W60 Racing, som nå har fått navnet Sport.
Funket veldig bra. Ingen tegn til oljeforbruk eller kondensert oljemajones i sylindertoppene, selv etter korte turer i fuktig og kjølig vær.
Kardang og girolje lot jeg verkstedet bytte...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
R1150R, der kan du bruke Castrol Syntrax 75w90 Longlife. En GL5 olje. denne kan du bruke både på gir og kardang.
Har kjørt med denne olja i to sesonger og det fungerer utmerket. Min far har kjørt med den i mange år.
På motoren kjører jeg BMW Advantec Pro 15W50. BMW anbefaler denne på tørrclutch-modellene.
BMW Motorrad Advantec Pro
Premium quality semi-synthetic four-stroke motorcycle oil designed to ensure maximum power, performance, and durability, even under the most demanding riding conditions. BMW Motorrad Advantec Pro SAE 15W50 meets industry certifications (API SM, JASO MA-2), as well as BMW's stringent engine performance tests. Made from a blend including Shell PurePlus base oils with Active Cleansing Technology, this premium oil will keep your engine factory clean, and maximize your engine life.
Recommended for all air-cooled boxers, air/oil-cooled boxers, C600 Sport, C650GT, K100/1100, K1200RS/GT/LT, parallel-twins, and single-cylinder machines.
Har kjørt med denne olja i to sesonger og det fungerer utmerket. Min far har kjørt med den i mange år.
På motoren kjører jeg BMW Advantec Pro 15W50. BMW anbefaler denne på tørrclutch-modellene.
BMW Motorrad Advantec Pro
Premium quality semi-synthetic four-stroke motorcycle oil designed to ensure maximum power, performance, and durability, even under the most demanding riding conditions. BMW Motorrad Advantec Pro SAE 15W50 meets industry certifications (API SM, JASO MA-2), as well as BMW's stringent engine performance tests. Made from a blend including Shell PurePlus base oils with Active Cleansing Technology, this premium oil will keep your engine factory clean, and maximize your engine life.
Recommended for all air-cooled boxers, air/oil-cooled boxers, C600 Sport, C650GT, K100/1100, K1200RS/GT/LT, parallel-twins, and single-cylinder machines.
- Sir Limpalot
- Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Hva er poenget med bruke spesiell motorsykkelolje på en sykkel uten våtclutch?
Jeg påstår ikke at det ikke er et poeng, jeg bare spør hva det er. :)
Jeg påstår ikke at det ikke er et poeng, jeg bare spør hva det er. :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg kjører BMW-olje, ingen annen grunn enn at jeg synes det er lettvint.
Videre er våtclutch på BMW enda så "nytt"(det er drøyt 10 år siden det kom) at folk kan ta feil, er nok derfor det står så spesifikt hos BMW.
Man kan nok kjøre på det aller meste av biloljer på disse motorene, sett bort fra våtclutch-modellene selvfølgelig.
Videre er våtclutch på BMW enda så "nytt"(det er drøyt 10 år siden det kom) at folk kan ta feil, er nok derfor det står så spesifikt hos BMW.
Man kan nok kjøre på det aller meste av biloljer på disse motorene, sett bort fra våtclutch-modellene selvfølgelig.