Kaliperbolter- moment
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Kaliperbolter- moment
Et det tilfeldigvis noen som vet hvilket moment jeg skal bruke på kaliper-boltene på mt-09?
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Kaliperbolter- moment
Takk

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kaliperbolter- moment
Har ikke. Men googler du mt-07 service manual så finner du den.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Kaliperbolter- moment
Jeg fant servicemanualen både i bokform og på nett til salgs, men ikke gratis så jeg har bestilt boka fra New Zealand- kommer ikke før om 10-14 dager.
Sist redigert av BC45 den 21 aug 2017, 00:13, redigert 1 gang totalt.
Re: Kaliperbolter- moment
Bruk gjerne litt fett på de, litt! Da får du korrekt moment
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Kaliperbolter- moment
Takk for tipset :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kaliperbolter- moment
Det er uttrykkelig spesifisert i Yamaha-manualen at moment-verdiene gjelder for rene og tørre bolter. Dette er viktig.
En smurt bolt vil ha mindre motstand/friksjon mellom flatene i gjengene, og det oppgitte momentet vil da gi et betydelig større trykk på komponenten (og strekk i selve bolten) enn med tørr/ren bolt.
M.a.o. Trekker man til med oppgitt moment på en smurt bolt så vil den skru seg lengre inn før den stopper. Tiltrekningsmomentet er da fortsatt riktig, men boltpresset er for høyt.
Ikke gjør det.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Kaliperbolter- moment
Kanskje lurt å la være da jacannon skrev: 21 aug 2017, 15:44Det er uttrykkelig spesifisert i Yamaha-manualen at moment-verdiene gjelder for rene og tørre bolter. Dette er viktig.
En smurt bolt vil ha mindre motstand/friksjon mellom flatene i gjengene, og det oppgitte momentet vil da gi et betydelig større trykk på komponenten (og strekk i selve bolten) enn med tørr/ren bolt.
M.a.o. Trekker man til med oppgitt moment på en smurt bolt så vil den skru seg lengre inn før den stopper. Tiltrekningsmomentet er da fortsatt riktig, men boltpresset er for høyt.
Ikke gjør det.

- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kaliperbolter- moment
Jeg har fett på alt av skruer, og fortsetter med det. Mulig jeg er dum, men det er noe jeg liker å gjøre, at man får marginalt mer strekk for så være.
Re: Kaliperbolter- moment
Jeg også, for jeg hater at de sitter dønn idiotisk fast!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kaliperbolter- moment
Jeg smører aldri bolter og de sitter aldri dønn fast. Og jeg skrur mye på mange sykler.
Kan det tenkes at du har en momentnøkkel som bør kalibreres?
Kan det tenkes at du har en momentnøkkel som bør kalibreres?
Re: Kaliperbolter- moment
Om du skal smøre eller ikke er det mange meninger om, men min erfaring er at bolter setter seg mindre fast hvis man smører og gjerne med kobberpasta. Men klart nå skrur jeg mest anleggsmaskiner.
Men moment skal det trekkes til mindre med smurte bolter. Ca 10%.

Men moment skal det trekkes til mindre med smurte bolter. Ca 10%.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....