Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ja, skal snakke med Cross senteret snellingen rundt dekk! Utover det er det Mitas jeg mest sannsynlig kommer til å gå for.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Åh hjelp!

Den gjørmen hadde jeg nok aldri kjørt i nærheten av selv med Hondan

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Lufta Jawaen litt i kveld. Man merker at det typisk ikke er en langtur-sykkel. Den trives best mellom 60 og 80.
Jeg kjøpte sykkelen med en Mikuni Flatslide sittende på, fikk også med en helt ny originalgasser og en annen Mikuni Roundslidegasser. Jeg syntes den dro dårlig, så jeg begynte å tune flatslide-gassern, men i mangel på større dyser, så monterte jeg bare roundslide-gasseren. Litt småfikling med nåla, og vips ble sykkelen en helt annen! Nå drar den hele veien opp til 6krpm og går på bakhjulet med bare pådrag på 1.gir.
Jeg kjøpte sykkelen med en Mikuni Flatslide sittende på, fikk også med en helt ny originalgasser og en annen Mikuni Roundslidegasser. Jeg syntes den dro dårlig, så jeg begynte å tune flatslide-gassern, men i mangel på større dyser, så monterte jeg bare roundslide-gasseren. Litt småfikling med nåla, og vips ble sykkelen en helt annen! Nå drar den hele veien opp til 6krpm og går på bakhjulet med bare pådrag på 1.gir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
åja haha faen det var nok deg jeg så igår ja!!! inne i operatunnelen?
Hadde jeg visst det skulle jeg jo hengt meg på! Var altfor skeptisk for sivilpoliti til å peise etter deg haha

Hadde jeg visst det skulle jeg jo hengt meg på! Var altfor skeptisk for sivilpoliti til å peise etter deg haha
Braaaaaap
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Håper for din del at motoren tåler dette, og at forgasseren får en luft-/drivstoffblanding den tåler.FredrikE24 skrev: 20 aug 2017, 22:01 Lufta Jawaen litt i kveld. Man merker at det typisk ikke er en langtur-sykkel. Den trives best mellom 60 og 80.
Jeg kjøpte sykkelen med en Mikuni Flatslide sittende på, fikk også med en helt ny originalgasser og en annen Mikuni Roundslidegasser. Jeg syntes den dro dårlig, så jeg begynte å tune flatslide-gassern, men i mangel på større dyser, så monterte jeg bare roundslide-gasseren. Litt småfikling med nåla, og vips ble sykkelen en helt annen! Nå drar den hele veien opp til 6krpm og går på bakhjulet med bare pådrag på 1.gir.
IMG_4722.JPG
En totakter jeg har skar seg etter at jeg koplet av original luftfilterboks til erstatning for en
"metallstrut" med trådgitter, i mangel av bedre ord. Den gikk merkbart bedre etter justeringen, men dessverre bare en kort stund.
Et lite stykke oppe i "Okstadbakkene" sør for Trondheim sentrum skar den seg..
Men, dersom du vet hva du driver med kan det går bra. Jeg gjorde ikke det..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Den får mer enn nok fuel :) har tunet mange gassere og totaktere ila. Livet så kjenner veldig godt til når den gjerne skulle ha litt mer bensin. Slik jeg har tunet den nå, så får den mer enn nok suppe, på full gass så drukner den ørlite etter en stund. Så den får mer enn nok. Når motoren blir skikkelig god og varm, har den lett for å bli litt sur. Så mer enn nok.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Gratulerer med ny sykkel. Jeg som var sikker på at du endte opp med en K75 som vintersykkel.
Fått kjørt noe RS i det siste?
Fått kjørt noe RS i det siste?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
K75 hadde vært et mye mer komfortabelt valg, for denne Jawaen kjøres hardt når man banker motorveien hjem. Kjører det den makter omtrent hele tiden. Blir litt som å kjøre moped, bortsett fra at den går bedre enn en gjennomsnitts lettsykkel.
Fant ut at med vinterkjøring, så må man finne noe som er veldig billig og som det ikke er så farlig med. Skulle jeg kjøpt en K75 i god stand måtte man nok gange kjøpesummen på tre. I tillegg er Jawaen overraskende god å kjøre, og i tillegg svært lett!
Fant ut at med vinterkjøring, så må man finne noe som er veldig billig og som det ikke er så farlig med. Skulle jeg kjøpt en K75 i god stand måtte man nok gange kjøpesummen på tre. I tillegg er Jawaen overraskende god å kjøre, og i tillegg svært lett!
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ja, sikkert lurt med noe man tåler se ruste litt også. Blir spennende å høre hvordan det går med vinterkjøring utover.
Hvordan er RSen din for lyder? (Box o' rocks). Syns min har litt i overkant mye lyder tidvid. En lyd er clutchutløseren som rasler litt i nøytral med clutchen ute. En annen er selve box o' rocks lyden på 800-1000 o/min som forsvinner når sykkelen får litt mer turtall. Ellers har jeg en udefinerbar lyd på motorbrems, høres ikke direkte uriktig ut, men den er der.
Motoren går godt å bruker 0.5l olje på 3-4000km. Kjører på castrol gtx 10w-40. Grunnen til at jeg spør er at jeg kjørte uten øreplugger en tur, ble litt sjokkert over hvor mye støy der er. Bør kanskje plugge i pluggene å slutte å bekymre seg :)
Byttet du kjedestrammere (skinnene) i vinter?
Hvordan er RSen din for lyder? (Box o' rocks). Syns min har litt i overkant mye lyder tidvid. En lyd er clutchutløseren som rasler litt i nøytral med clutchen ute. En annen er selve box o' rocks lyden på 800-1000 o/min som forsvinner når sykkelen får litt mer turtall. Ellers har jeg en udefinerbar lyd på motorbrems, høres ikke direkte uriktig ut, men den er der.
Motoren går godt å bruker 0.5l olje på 3-4000km. Kjører på castrol gtx 10w-40. Grunnen til at jeg spør er at jeg kjørte uten øreplugger en tur, ble litt sjokkert over hvor mye støy der er. Bør kanskje plugge i pluggene å slutte å bekymre seg :)
Byttet du kjedestrammere (skinnene) i vinter?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Lyden på tomgang er helt klart tilstede, men ikke mer enn normalt vil jeg si. Er ikke hver dag det rakler mye, men noen dager rakler det skikkelig. Når man trykker inn clutchen blir det jo så og si borte?
Når det gjelder motorbrems skal det vel i utgangspunktet være ganske stille! Jeg har ingen lyder annet enn at motoren går.
Ja, bytta skinnene i vinter, samt kjede!
Jeg kjører på BMW Advantec Pro olje 15w50(så litt på den tykke siden) og det funker fint. Tipper den brenner noe rundt 0,5 liter pr. 10 000km. Skal sies at 97-modellene bruker mer olje. nye stempler fra 98 grunnet oljeforbruket var såpass merkbart.
Når det gjelder motorbrems skal det vel i utgangspunktet være ganske stille! Jeg har ingen lyder annet enn at motoren går.
Ja, bytta skinnene i vinter, samt kjede!
Jeg kjører på BMW Advantec Pro olje 15w50(så litt på den tykke siden) og det funker fint. Tipper den brenner noe rundt 0,5 liter pr. 10 000km. Skal sies at 97-modellene bruker mer olje. nye stempler fra 98 grunnet oljeforbruket var såpass merkbart.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Lyden blir borte når jeg trør inn clutchen. Noe lyd er det på tomgang før man får opp turtall. Man kan lese hvorfor her:
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=57772
Jeg vurderer en skikkelig runde i vinter. Må bynne å tenke på hvor langt jeg skal dra det. Lyden på motorbrems kan være noe annet som vibrerer eller tar borti. Har luket ut og fikset lyder fra speilglass, tanklokk, nye skruer i kåpe og noen andre småting.
En litt tykkere olje kan også prøves neste gang.
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=57772
Jeg vurderer en skikkelig runde i vinter. Må bynne å tenke på hvor langt jeg skal dra det. Lyden på motorbrems kan være noe annet som vibrerer eller tar borti. Har luket ut og fikset lyder fra speilglass, tanklokk, nye skruer i kåpe og noen andre småting.
En litt tykkere olje kan også prøves neste gang.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Da var nye dekk bestilt. Metzeler Roadtec 01. Blir spennende å prøve disse.
Metzeler Roadtec Z8 har tålt mye forskjellig kjøring. Alt fra kjøring i Sverige på grov asfalt til kjøring på vått og på tørt.
Ifm. Sverigeturen i Juni, opplevde jeg ila 140 mil i regn kun en liten glipp på begge dekk samtidig ved Bjørkelangen på vei hjem.
I tillegg har det vært lite trapping til tross for de daglige rundt 10 milene på motorvei.
Har kjørt ca. 16 000km på settet, og det er ikke verst.
Metzeler Roadtec Z8 har tålt mye forskjellig kjøring. Alt fra kjøring i Sverige på grov asfalt til kjøring på vått og på tørt.
Ifm. Sverigeturen i Juni, opplevde jeg ila 140 mil i regn kun en liten glipp på begge dekk samtidig ved Bjørkelangen på vei hjem.
I tillegg har det vært lite trapping til tross for de daglige rundt 10 milene på motorvei.
Har kjørt ca. 16 000km på settet, og det er ikke verst.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Roadtec 01 blir nok også bra! Sto noe om Mitas lenger opp... Skrekk og gru!
- BC45
- Innlegg: 613
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Roadtec 01 blir nok mine neste dekk også. Fint hvis du kan skrive noen ord om dekkene når du ha kjørt på dem en stund.FredrikE24 skrev: 31 aug 2017, 20:51 Da var nye dekk bestilt. Metzeler Roadtec 01. Blir spennende å prøve disse.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Mitas ja, på Jawa'n. Skal i tillegg pigges til vinterbruk.ZZR-Erling skrev: 31 aug 2017, 21:57 Roadtec 01 blir nok også bra! Sto noe om Mitas lenger opp... Skrekk og gru!
På Jawaen funker nok det fint.
På BMWen er bare det beste godt nok. Jeg har hørt mange er fornøyd med Michelin PR3 og 4, men mine opplevelser med 3'ern gjør at det ikke er aktuelt å velge.