simpson skrev: 09 sep 2017, 10:19
Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22
simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36
Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.
Nei det er klart, forbi Tyrigrava eller på svingete vestlandsveier etc. er jo dette ikke noe man får brukt. Men jeg har nå kjørt en del steder hvor man kunne latt 250+ hk strekke litt på bena. Både i Norge og andre steder i verden. Lov? Nei, bare noen steder.... Men min egen sykkel gjør jo også faktisk det dobbelte av ordinær norsk fartsgrense på 1. gir, og å gi ukritisk jernet her er bare å glemme. Fritt for elektronikk som redder skinnet... Så grensen for hva som brukbart i slik sammenheng er jo for lengst passert dersom man ikke tar hensyn til kreftene. Og det samme kan man vel si gjelder for veldig mange andre sykler også uten R i navnet.
Morro lell :)
Et annet ting er jo at grunnet HK racet så har nyere 1000R ofte ikke mer dreimoment enn 10-12 år eldre sykler (noen har mindre), og således heller ikke større behov for antispinn/antiwheelie. Man har bare flyttet dreimoment peaken høyere for mer HK. Selv om man kalkulerer inn høyere turtallssperre og dermed muligheten til lavere utveksling som gir høyere effektivt dreimoment ut på bakhjul så er nok forskjellen ganske liten for nye og "eldre" sykler med i utgangspunktet ganske lik karakter og vekt.
Vel, dette var dagens... Regner idag, så det er for god tid til å filosofere :)