
Clutch som "henger"
- Siggen
- Innlegg: 124
- Registrert: 04 jan 2010, 19:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003
Clutch som "henger"
Har kjøpt meg mc nylig som tidligere eier sier "henger" på clutchen når motoren er kald. Lameller er byttet og annen olje prøvd; Motorex Powersynt 4t 10W50. Ble noe bedre, men det merkes fortsatt. Tips mottas 

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Clutch som "henger"
og wiren slipper?, ingen sluring som er forårsaket fra grep eller wire? er wiren smurt?
- Siggen
- Innlegg: 124
- Registrert: 04 jan 2010, 19:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003
Re: Clutch som "henger"
Det jeg mener med "henger" er at sykkelen vil av gårde med clutchen inne. Vil tro at den er justert riktig på mcverksted som byttet lamellene. Dette er kun på kald motor og det menes at det ikke er unormalt på enkelte sykler. Selv tror jeg at viskositet på olje har en betydning her, men vet ikke helt hva som kan være den mest ideelle typen.
Re: Clutch som "henger"
Det er to ting jeg har opplevd selv etter bytte av lameller.
Det første er at det er enten belegg på metallplatene som må slipes bort, eller at de er bølgete/ikke rette lenger.
Det andre er wiren, er den smurt opp skikkelig? En treg dårlig wire gjør veldig mye faktisk.
Justering regner jeg med at du har utført. Olje har noe å si, bruk den som er oppgitt.
Det første er at det er enten belegg på metallplatene som må slipes bort, eller at de er bølgete/ikke rette lenger.
Det andre er wiren, er den smurt opp skikkelig? En treg dårlig wire gjør veldig mye faktisk.
Justering regner jeg med at du har utført. Olje har noe å si, bruk den som er oppgitt.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Clutch som "henger"
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Clutch som "henger"
Det er en Kawasaki VN800 1998 modell.....tror jeg :)mekkern skrev:type sykkel er dette da?
Beskrevet i tråd: SIggens hjørne
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Clutch som "henger"
IKKE bruk kjedespray. da blir det for seigt.bruk heller en boks med våpenolje fra biltema i smøreren...
HVIS allt er nytt av lameller og riktig montert er dette et "oljeproblem" sjekk med produsenten hva de anbefaler eller
prøv med motul 300 etelleranet med viskositet 5w-40 denne er tynnere når motoren et kald....kjør så sykkelen noen titalls mil å sjekk om det er bedre...det tar noen mil før den "setter seg" med den nye olja...
HVIS allt er nytt av lameller og riktig montert er dette et "oljeproblem" sjekk med produsenten hva de anbefaler eller


prøv med motul 300 etelleranet med viskositet 5w-40 denne er tynnere når motoren et kald....kjør så sykkelen noen titalls mil å sjekk om det er bedre...det tar noen mil før den "setter seg" med den nye olja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Clutch som "henger"
Notertmekkern skrev:IKKE bruk kjedespray. da blir det for seigt.bruk heller en boks med våpenolje fra biltema i smøreren....

Da er det denne som gjelder!

- Siggen
- Innlegg: 124
- Registrert: 04 jan 2010, 19:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003
Re: Clutch som "henger"
Takker for gode tips, Wiren er det første som skal sjekkes/smøres. Håndboken til min Kawasaki VN800 sier SAE 10W40, 10W50, 20W40 ELLER 20W50. 10W50 på den nå. Får sjekke til våren hvor plagsomt det blir, om den blir bedre. Har gått ca. 4000 etter siste oljebytte, 9000 etter lamellbytte. Får uansett oljebytte på 30.000 til sommeren og får sjekke litt mer inntil da.
Re: Clutch som "henger"
Takker:)