Kjøp av første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Hei! Ny bruker av forumet her.

Er nå godt inne i 30årene, og har drømt om MC i maaangen år.
Nå er tiden endelig kommet, og jeg har mulighet til å realisere kjøp av MC.

I min ungdom har jeg alltid elsket å bare kjøre rundt i bil, og rett og slett bare nyte kjøreturen. Skal innrømme at jeg ikke får helt den samme følelsen når jeg kjører rundt i en brutal Volvo v50 med 100 spreke dieselhester. Jakten på friheten er begynt!

Bruksområdet blir til og fra jobb, og turer i nærområdet. Målet er også å få min bedre halvdel på setet etter hvert, og vi har gode 35 mil med fine vestlandsveier fra oss og hjem til svigers.

Hvis jeg skal ærlig innrømme, så er jeg på jakt etter en sykkel som jeg synes er tøff. Rett og slett en sykkel som jeg synes er dritkul.

Har forelsket meg i både CBR 600FS og CBR 1000R. Jeg forstår selvsagt risikoen det medfører å ha såpass mye hester å forholde seg til, og jeg vet at jeg voksen nok til å ikke "gønne på", da jeg er alt for glad i livet. Er det helt håpløst å begynne sykkelkarrieren med en såkalt litersykkel?

Hilsen en som gleder seg til våren!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Selv gikk jeg rett på en BMW K1200RS 2001 modell(facelift) som førstesykkel i en alder av 25 år. Intet problem jeg kan se med dette. Veldig greit med litt drag i bunn.

Jeg ville vurdert Honda CBR 1100XX Super Blackbird også.

Skal man dra på litt tur med oppakning og frue, så må man ha litt størrelse på motor mener nå jeg.

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takk for svar! Det var nettopp pga. bunndrag på lengre turer med 2, at jeg har begynt å vurdere sykler med litt større motor. Skal sjekke ut 1100XX. Ser absolutt ut som en habil sykkel. Budsjettet ligger på maks 60-70 uten kjøreutstyr, så håper å få en god sykkel til den prisen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ta gjerne et titt på K1200RS også, her får man mye sykkel for pengene om dagen. Jeg mener det er en svært allsidig potetsykkel. Har prøvd både K1200RS og CBR1100XX og foretrekker selv førstnevnte til tross for noe mer pulver i 1100XX. BMWen er allikevel litt råere i bunnen av registeret.. XXen trenger litt mer turtall før det våkner, men da våkner det jo voldsomt. Maks turtall på BMWen er 8700rpm ca.
1100XX er vel med hele veien opp til 12000rpm.

BMWen har kardang, noe jeg foretrekker.
Ligger en ganske fjong og rød K1200RS på Finn nå. Litt å gå på med prisen tenker nå jeg.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Canutus »

Etter å ha hatt lappen A/B i 25år så gikk jeg rett på K1300R uten å ha kjørt noe særlig (leide litt de første årene). Nå er den endel utenfor ditt budsjett, og den er heller ikke tilsalgs :-)
En merker 173HK og 140NM, men så lenge en har vet til å gi seg når hornene begynner å vokse inni hjelmen, er det ingen problem å hanskes med. Syns faktisk min er rigtig så forutsigbar og trygg å kjøre (bare en ikke gasser for mye over bakketopper). Forsikringen er det heller ikke noe å si på (4000,-).

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av fjs »

Er ofte dissa amrikanerne som råder folk fra å ikke kjøpe en "leader" bike. Det er mye på grunn av lite til nesten ingen obligatorisk opplæring for å lovlig kjøre sykkel i statene. Så lenge man er fornuftig skal ikke "kraft" ha så mye å si. Du kan like godt kjøre deg ihjel på en 250cc som en 1000cc :):)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

For å si det sånn.. Jeg kjører mye styggere på Jawa 350en min. 23hester og 160kg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av kjellv »

Hei og velkommen
Hvis du har planer og håp om å få med din bedre halvdel på baksetet, og spesielt om hun er relativt ukjent på et baksete så tror jeg du er tjent med å velge en sykkel med ++baksetekomfort! La dette være minst like viktig som dine egne synspunkter på sykkeltype. God og bred sal, god plass, god sittestilling og plass til å bevege beina framover og bakover på fotkvilerne. En såkalt R-sykkel har ikke baksetekomfort! På en slik vil du neppe få henne med på mer enn et par korte turer før hun finner ut at dette var ikke noe stas.
Men ellers finnes det uendelig mye bra der ute og velge mellom. Lykke til.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av supersic »

fjs skrev: 08 sep 2017, 16:04 Er ofte dissa amrikanerne som råder folk fra å ikke kjøpe en "leader" bike. Det er mye på grunn av lite til nesten ingen obligatorisk opplæring for å lovlig kjøre sykkel i statene. Så lenge man er fornuftig skal ikke "kraft" ha så mye å si. Du kan like godt kjøre deg ihjel på en 250cc som en 1000cc :):)
Det heter literbike, ikke leader bike

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Dansekris »

Som igjen spiller på motorvolumet. 1000cc = 1 liter


For de som måtte lure :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Skogstrollet »

Noe som er greit å huske på er at motorvolum sier en del, men ikke alt. Motoren i seg betyr også mye for hvor kreftene finnes og hvordan de leveres. Regner med at en Honda CBR1000RR leverer kreftene på en litt annen måte enn en BMW K1200RS, for eksempel.

Med det sagt, så er det jo opp til den som vrir på gassen hvor fort det skal gå :roll
Så lenge man klarer å ta det med ro, og lærer kjenne sykkelen, skal det nok gå bra uansett :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Greenone »

Jeg tror du fint kan starte på en 1000+ kubikk ift dette med å overleve. Det er bare å kontrollere høyre hånd. Easy peasy.

Men jeg tror også at potensialet er større for at du blir en teknisk bedre fører på kortere tid med en sykkel du ikke trenger å være redd for å bruke litt. Det vil du nok (og bør) være med f.eks en CBR1000RR. Nå tar jeg utgangspunktet i at du har lite eller ingen tidligere motorsykkelerfaring. Vet ikke om dette stemmer. Kan jo være noe å tenke på.

Ift din samboer så tror jeg du bør være ganske sikker på at hun faktisk er interessert i å være med på turer før du kjøper sykkel som passer bedre til to fremfor å kjøpe noe du kanskje har mer lyst på selv. Hvis du daglig skal frese rundt på svingete vestlandsveier alene, så er det kanskje bedre å ta bilen til svigers de få gangene i året :D
Skal dere derimot på lengere tur sammen, så er det som tidligere nevnt ikke stor sannsynlighet for at din samboer vil sitte bakpå en R sykkel mer enn en gang.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Per-Pusling
Innlegg: 7
Registrert: 09 jul 2017, 08:17
Motorsykkelen din: 750

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Per-Pusling »

Å starte med >1000 cc reknar eg for å vere problemfritt, om du har behov desse kreftene er ei anna sak.
Om du har lite erfraring bør du vere klar over at ein del sportsyklar er lite behaglege over lang tid, og kanskje ikkje så spennande om du har tenkt å følge fartsgrensene. Mitt råd er å prøve ulike typar før du bestemmer deg, du vil bli overraska over kor mykje morro og kjøreglede det kan vere i tilsynelatande trauste modellar.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ble frarådet stor-sykkel med mye volum, vekt, størrelse og hestekrefter da jeg kjøpte for et år siden.
Jeg er storfornøyd. Det jeg vil råde deg til, er å kjøpe sykkelen du har lyst på, så enkelt er det :)

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takker for alle svar! Når det skal sies, så er jo dette min drøm. Hun har jo lyst å sitte på, men man vet jo aldri om dette er noe hun faktisk har lyst til i fremtiden. Har mest lyst å være litt ego, og hvis det gir mersmak, så får jeg heller bytte til en touringsykkel. Behovet for kraften fra en 1000cc har jeg nok sjeldent/aldri, men vet ikke om det er akkurat det argumentet som gjør at jeg ser bort fra en slik sykkel. Sånn sett så har jeg jo hele vinteren til å både leite etter, og bestemme meg for sykkel :)

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105214155

Kom over denne annonsen på finn i dag, og denne ser jo høyst aktuell ut. Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.

Sykkelen ser jo tilnærmet strøken ut på bildene.

Følgende data ligger inne på vegvesen:
Registrert første gang i Norge07.06.2017
Registrert første gang på eier07.06.2017
Solgt dato25.09.2017

Kmstand:
07.06.2017 (Avlest ved import)12 127

Mitt spørsmål er da: Hvor lett er det å tukle med km-stand på en sykkel?

Denne er jo da importert i sommer.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av KåreDump »

Ser at du har mange prefereanser/ønsker om hvilke egenskaper sykkelen din skal ha... litt usikker på om du vil finne alt i en sykkel.
Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Har forelsket meg i både CBR 600FS og CBR 1000R. Jeg forstår selvsagt risikoen det medfører å ha såpass mye hester å forholde seg til, og jeg vet at jeg voksen nok til å ikke "gønne på", da jeg er alt for glad i livet. Er det helt håpløst å begynne sykkelkarrieren med en såkalt litersykkel?
:lol Det trodde jeg også da jeg passerte det første lyskrysset på min nyinnkjøpte pastrakett, i lyskryss nummer to måtte jeg innrømme at jeg slett ikke var så voksen!! (Hadde kjørt relativt modent/voksent med 650 "mini-traktor"/offroader et par år før det!)

R-sykler har en tendens til å egge deg til å kjøre fortere og fortere (i alle fall funker de slik på meg), og jeg syns de fleste av dem er rett og slett ubehagelige/kjedelige å kjøre rolig med!

Men er du heeeeeeelt sikker så er det ingen ting i veien for å kjøpe litersykkel som første sykkel.
Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Bruksområdet blir til og fra jobb, og turer i nærområdet.
Vet ikke hvordan din jobbvei ser ut, men etter min mening er det ikke alle sykler som egner seg like godt til jobbpendling.
Mini-traktoren min ble brukt til pendling, plastrakett "not so much", den ble rett og slett for ubehagelig å ligge og stampe i lav fart med.....

Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Målet er også å få min bedre halvdel på setet etter hvert, og vi har gode 35 mil med fine vestlandsveier fra oss og hjem til svigers.
Greenone skrev: 09 sep 2017, 13:44 Ift din samboer så tror jeg du bør være ganske sikker på at hun faktisk er interessert i å være med på turer før du kjøper sykkel som passer bedre til to fremfor å kjøpe noe du kanskje har mer lyst på selv. Hvis du daglig skal frese rundt på svingete vestlandsveier alene, så er det kanskje bedre å ta bilen til svigers de få gangene i året :D
Skal dere derimot på lengere tur sammen, så er det som tidligere nevnt ikke stor sannsynlighet for at din samboer vil sitte bakpå en R sykkel mer enn en gang.
Tar du henne med på 35 mil lang tur på bakpå en R-sykkel med en nybegynner bak styret som første tur, så kan jeg garantere deg at du får ha MC-hobbyen for deg selv!! :knegg

Men å kjøpe en sykkel er ikke det samme som å inngå et livslangt monogamt partnerskap !
Motorsykler kan byttes etter eget forgodtbefinnende, uten å risikere opprivende barnefordelingssaker og ondt blod.
Du kan til og med ha flere motorsykler på en gang, uten at noen av dem blir sure! :-)

Kanskje din samboer ser lysere på å sitte bakpå en XX etter at du har overlevd første sesong på en RR?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av KåreDump »

Soexx skrev: 28 sep 2017, 10:02 Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.
Usikker på hvor utbredt på hvor utbredt km-juks er på MC.

Men du vil bli overrasket over hvor mange "posørsykler" som befinner seg i kongeriket!!
(Posørene er nok overrepresentert blant Harley og Ducati-eiere, men du finner dem også blant eiere av andre merker!)

Tenk gjerne på det som båtverdenens plen-cruisere, stor dyre båter som tilbringer mer tid i hagen enn på sjøen! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Greenone »

Soexx skrev: 28 sep 2017, 10:02 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105214155

Kom over denne annonsen på finn i dag, og denne ser jo høyst aktuell ut. Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.

Sykkelen ser jo tilnærmet strøken ut på bildene.

Følgende data ligger inne på vegvesen:
Registrert første gang i Norge07.06.2017
Registrert første gang på eier07.06.2017
Solgt dato25.09.2017

Kmstand:
07.06.2017 (Avlest ved import)12 127

Mitt spørsmål er da: Hvor lett er det å tukle med km-stand på en sykkel?

Denne er jo da importert i sommer.
Det er jo mulig å endre km stand, men man gjør typisk ikke dette selv. Km ligger også lagret i instrumentclusteret, så dersom dette har blitt byttet så følger km stand med. Sykkelen har gått lite, men det er jo ingen umulighet. Min 07 mod hadde gått ca 13.000 på 9 år i et klima med kjøring året rundt.
Man må nesten ta en kyndig kikk på slitedeler og generell tilstand (som i dette tilfellet burde være meget bra) for å gjette på om km kan stemme. F.eks originalkjeder er ofte "endless" og det er nok svært få som kjøper nye endless kjeder da de er kronglete å bytte. Dersom kjedet er av type endless og i god stand som det bør være på 15.000 km kan det være en indikator. Som et eksempel :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takk for svar!

Du kommer med mange gode innspill her :)

Vi har faktisk diskutert dette, og kommet frem til at jeg skal få lov til å tenkte litt egoistisk når det kommer til kjøp av sykkel. Jeg har både lyst på CBR 600RR/1000, R6/R1 og til og med VFR800! Det blir vel dagsformen den dagen jeg kjøper, som bestemmer hvilken sykkel det blir. Jeg blir nok fornøyd uansett. I verstefall er det jo bare å selge, for så å kjøpe annen type sykkel. Jeg har uansett ikke planer om å legge ut på langtur med hun, før jeg har kjørt en god del KM selv :)

Sitter og sikler på denne sykkelen her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104628362

Godt det er lov å drømme :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en VFR800 V-Tec.. En kollega har en slik.. Veldig lettkjørt. Etter min smak litt svak i bunn(må liksom passere 6k før det skjer noe), men når Vtecen aktiveres så er det regne raketten.
Fikk prøve den en tur i går kveld, og det var 1. gir og litt gass så var det rett på bakhjulet.
Det kan være regne gavepakken. Sleng på sidekoffertene og en toppboks og dra på tur. Ta de av og kjør med smil om munnen på landeveien.

Det jeg synes er morsomt med den, er at den er enkel og tilgivende. Uansett hva du gjør omtrent så er det bare å styre den dit du vil.
jeg har lange bein og er 194, så sånn sett passer den meg ikke.

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR, Husqvarna 701, Honda MSX 125
Bosted: Drammen

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av John92 »

Jeg eier en Honda CBR 600RR, er det noen spesielt du lurer på så er det bare å spørre :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Relax »

Soexx skrev: 10 sep 2017, 18:16 Takker for alle svar! Når det skal sies, så er jo dette min drøm. Hun har jo lyst å sitte på, men man vet jo aldri om dette er noe hun faktisk har lyst til i fremtiden. Har mest lyst å være litt ego, og hvis det gir mersmak, så får jeg heller bytte til en touringsykkel. Behovet for kraften fra en 1000cc har jeg nok sjeldent/aldri, men vet ikke om det er akkurat det argumentet som gjør at jeg ser bort fra en slik sykkel. Sånn sett så har jeg jo hele vinteren til å både leite etter, og bestemme meg for sykkel :)
Hvis..hun har lyst å sitte på...og du trives i hennes selskap ;) :D ...så kjøp en sykkel hun sitter godt på, en som hun kan trives på.
Hvis hun liker dette...så får du også mer turer..mil..mer kjøring! ;) ,,så tilrettelegge sykkelen for henne først!
Finn et par sykler som passer deg, men som henne også liker og la henne velge :) ( Hvert fall være med å velge!)
Dra henne inn i dette! :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Bjerknez »

Apropo sittekomfort for passasjer på en R-sykkel.
Min har nøyaktig den samme salen som storebroren S1000RR og Xyvind her inne satt på meg fra Moss til Sandefjord på E18. Han kan selv uttale seg om sittekomforten :lol

Det blir litt som bagasjebrettet på en tråsykkel. Man har sikkert lov til å ha noen bak på der, men plassen egner seg best for død bagasje. :knegg

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR, Husqvarna 701, Honda MSX 125
Bosted: Drammen

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av John92 »

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive dette innlegget i dag, da jeg har vært på jobb i godt over 12 timer. Senga kaller mer enn noe annet, men la gå. Jeg tenkte å skrive litt om mine egne erfaringer på min Honda CBR 600RR 2014 modell så kan du selv få et lite innblikk i hva du har å forvente av en slik sykkel. Det første du bør tenke på før du i det hele tatt vurderer kjøp av en slik sykkel er forsikring. Forrige eier var i begynnelsen av 30-årene, 70% bonus. Betalte 11.000 kroner i året for full kasko. Jeg betaler over 20.000 kroner i året for full kasko. Jeg har kun 50% bonus, jeg er også under 25 år gammel. Dette er en vurdering du selv må ta, men dette har vært min drømmesykkel siden jeg var 16, og nå endelig eier jeg en :)

Sittestilling er også noe du bør ta hensyn til, her sitter du veldig fremoverlent. Skal du kjøre lange turer ville jeg tenkt meg om to ganger. Dette er min første fullverdige R-sykkel, før kjøp snakket jeg med folk som jeg vet kjører R-sykkel. Nakke, rygg, håndledd og knær var områder som kunne bli øm og sår over lengre kjøring. Jeg har kun 3 timer i salen med sammenhengende kjøring på det meste, håndledd og knær går det hardest utover for min del.

En annen ting er forbruk. Når du ligger i 120 km/t på E-18 i sjette gir vil sykkelen ligge på noe rundt 6.500-7.000 omdreininger. Over lengre tid vil dette sluke tanken din relativt fort. Jeg pendler med sykkelen til og fra jobb, ca 25km hver vei. Med fartsgrenser som varierer alt i fra 30 km/t til 110 km/t. Kjører jeg mandag til fredag fyller jeg tanken en gang i uka uten privatkjøring ved siden av. Nå har jeg dessverre ikke noe tall på hvor mange mil du får på literen.

Dette er absolutt ikke en sykkel du vil være passasjer på. Den lille flekken av et "sete" dekker knapt den ene rumpeballen din. Jeg er også veldig liten av vekst så jeg følte at vedkommende som satt på nærmest lå oppå ryggen min. Det går helt fint hvis vedkommende vet hva det innebærer å være passasjer på en motorsykkel. Jeg har satt grensen min på en mil, bor du lenger unna enn det så spiller det liten rolle hvor god kompis han er, eller hvor deilig hun er. Skal du på turer med fruen så hadde jeg styrt unna. I mitt hode så kjører du ikke R-sykkel hvis du skal på lange turer med passasjer og oppakning. Hva slags muligheter du har når det kommer til sistnevnte vet jeg ikke. Toppboks eller sidevesker skal aldri monteres på min sykkel, jeg kan strekke meg til en tankveske når det er nødvendig.

Det jeg syns er veldig kjekt med R-sykkel er at om du ønsker å kjøre gris så må du aktivt gå inn for det. Gir du mye gass i første gir ved start vil framhjulet løfte seg så klart, men det er ikke en sykkel med mye bunndrag. Gir du full gass på 3.500 omdreininger i fjerde gir med en fart på 50 km/t f.eks så skjer det ikke veldig mye. Det er først ved 9.000 omdreininger og oppover at "villdyret" våkner. Du vil være i stand til å bryte alt av fartsgrenser som Norge har å by på i første gir ved høyt turtall om du ønsker, sperra slår inn på 17.000 omdreininger. Toppfart finner du på Youtube, hvor fort jeg har kjørt sykkelen skal vi ikke diskutere her ;)

Det er jo en sykkel som i utgangspunktet er lagd for bruk på bane, den har kjøreegenskaper deretter. Lite behagelig å kjøre i saktegående trafikk, men kjørekomforten øker med farten. I første sving så vil du også legge merke til at sykkelen vil lenger ned enn du i utgangspunktet hadde tenkt. Forsiktig med nedlegget ditt, du skal ikke langt ned i svingen før fotpeggen din skraper i asfalten.

Jeg er som sagt ikke store karen, jeg er 1,72 "høy". Når jeg sitter rett opp og ned på sykkelen har jeg begge fotbladene i bakken, men liten til ingen bøy i knærne. Det går helt fint ved start og stopp, men føler at sykkelen blir litt høy når jeg skal rygge, spesielt hvis den er parkert i nedoverbakker. Her har du litt å gå etter når det kommer til høyde på sykkel.

Dette innlegget ble kanskje noe lengre enn planlagt, men her har du hvertfall noen av mine erfaringer på en Honda CBR 600RR. Jeg er fortsatt ganske fersk, har kun 3.000 km i salen. Bor du i nærheten av Drammensområdet så kanskje vi kan ordne en prøvekjøring hvis det skulle være av interesse :prf
"When life throws you a curve, lean into it."

Svar