Mann (gutt?) På 33år her. Er nettopp blitt gammel nok til å prøve meg på klasse A. Kommer fra et lite sted langt uti huttiheita på Vestlandet. Har kone, 3 barn , hund og stasjonsvogn. Trenger derfor motorsykkel.

Kjøpte meg en 95- Kawasaki ZZR600 i vår da eg etterhvert fikk velsignelse fra min bedre halvdel til å begynne opplæring på klasse A. Har lite erfaring på MC. det nærmeste eg kommer var å rase rundt på gården til far som guttunge på en 80cc Tempo Sprint fra 70 tallet. Denne har eg forøvrig enda. Så eg gikk altså inn i noe eg kan svært lite om..
Å kalle dette en "bikers logg" blir å ta litt i, da eg strengt tatt ikkje sitter med lappen i hånda engang

Ta det heller som en logg på vei mot lappen og førerkortet, så får en se hva det utvikler seg til!

Kanskje andre kan se seg nytte i mine opplevelser og betraktninger på vei mot lappen. Har nemlig hatt et ganske spesielt år når det gjelder dette og har gjort meg noen meninger. Likefullt hadde det ho vært Morro å få litt input av andre erfarne og uerfarne ryttere som vil ta seg bryet med å lese det eg kommer med .
SÅ..
Hvor skal en begynne tro?
Tror faktisk det er enklest å begynne der årets sesong for meg ble avsluttet - den 5. September på sensors kontor ved Statens vegvesen.

Dagen begynte med å stå opp kl 0600. Det høljer ned ute.. fantastisk vær å kjøre opp tenkte eg.. not.

Når eg så kommer fram kl 07.20 ca blir eg da møtt av 4 (!) andre som også skal kjøre opp, den første klokka 08.30..! Én av disse er fra "min" kjøreskole (la oss kalle han Tim) og skal kjøre kl 0900. De tre andre er fra en anna kjørskole og disse er godt igang med oppvarming på hver sin sykkel, men kjørelæreren min og sykkelen eg skal bruke, er ikkje å se..

Først kl 0750 kommer kjørelærer med sykkelen og har med seg ENDA EN elev som skal kjøre opp!

Og siden lærer var så sein så får eg svimlende 15min å varme opp før eg må sette meg å vente fra klokken 0810 til kl10! Tim fikk varme opp i 20min og vente i ca 50 min.. urettferdig ja, men nervøs og usikker som eg er, lar eg meg ikkje bli for opphengt i det og prøver å roe ned.
Kjøregården er det eg er mest usikker på, og burde helt klart ha brukt flere timer her, spesielt på krypkjøring klarer eg kanskje 5 av 10 ganger uten å få problemer.. ikkje godt nok etter min mening. Unnamanøver sitter heller ikkje 100%. Eg kan den teoretisk og delvis praktisk, men skulle så gjerne trent meir på denne. Kjørelærer mener derimot at eg kan alt mer en tilfredstillende og er klar for oppkjøring. Så derfor bestilte eg oppkjøring i den tro at man ikkje trenger å være perfekt på en oppkjøring så lenge man kan basisen.

2 sensorer dukker opp ca 0815. De skal vurdere alle kandidatene. 3 til hver. Enkel matte tilsier at klokka blir både tolv og ett hvis alle skal i trafikk før meg! Endå meir venting på meg altså

Siden Tim nå har overtatt "min" sykkel for å varme opp, får eg god tid til å hilse på sensorene. Kjekke og oppgående mennesker! Én har tidligere vært motorsykkel instruktør i politiet, og han andre er tidligere kjørelærer som nå er sensor. Begge er i godt humør, er lette å prate med og skaper en lett og fin stemning. Bra!
Klokka 08.30 blir alle som varmer opp jaget av banen og første oppkjøring skal ta til, vi 5 andre blir henvist til en garasje for å vente til vi blir kalt ut. Vi får ikkje lov til å se på de andre som kjører opp. Greit nok.
nervøsiteten bygger seg opp og eg gruer meg som en hund på vetrinærkontoret! Fikk ikkje varmet opp skikkelig og heller ikkje idag satt krypkjøring og unnamanøver godt nok før eg måtte levere fra meg sykkelen. Krise!

Etter ei lita stund kommer første kandidaten inn i garasjen. Stryk!

Eg går ut, blir møtt av sensor (eks politimannen blir min sensor) vi hilser med et fast håndtrykk og setter os ned og sensor fyller ut papirene. Etter at formalitetene er unnagjort får eg beskjed om å kontrollere bakbrems på sykkelen som mitt sikkerhetsspørsmål. Dette kan eg og sensor er godt fornøyd med mitt svar på oppgaven.
Kjenner meg litt lettere nå, for sensor er en særdeles oppegående kar og forklarer alt som skal skje i detalj og gir meg alle muligheter til å spørre og grave før vi setter igang. Så flott at en sensor kan være slik og alle de historiene om strenge, stumme og sure sensorer som eg har hørt om før er slett ikkje alltid riktig.

Eg får spørsmål om det er noen av øvelsene eg kunne tenke meg å begynne med. Har ble det litt stillhet. Skal eg ta tyren med horna og bli ferdig med krypkjøring først eller gå på noe eg veit eg klarer.

Neste øvelse er nødbrems fra 60km/t, sving og brems i sving. Alle disse går veldig bra. Er det noe eg har fått øvd skikkelig på privat med min egen zzr600 så er det disse øvelsene og de sitter bra. Tror også sensor fikk se at de har eg god kontroll på. Så var det unnamanøver da.. i 50km/t på kliss vått føre. Stresset stiger nok en gang opp på topp nivå. Eg forbanner yr.no enda engang før eg Setter i gang, når 50 og kaster meg fint ut i første manøver, men svinger for tidlig inn igjen og river med meg ytterste kjegle når eg sikter på utgangen. F...

Han kommer mot meg og spør om eg har noe eg vil si om prestasjonene mine. Vel, han har jo sett alt, så en mening har han nok allerede gjort seg, så eg sier bare som sant er. "Så dårlig har eg aldri gjort krypkjøring før". han flirer litt og er enig i en noe svak prestasjon, men ber meg så å møte på trafikkstasjonen kl 13 for kjøring i trafikk..!

To be continued..
Fortsetter med kjøring i trafikk
Sensors dom
egne betraktninger etter endt oppkjøring
Opplæring før oppkjøring
Sykkelen min