Bjerknez skrev: 30 aug 2017, 00:39
Vindskjerm er noe jeg aldri skal ha på en motorsykkel. Jeg mener oogså at essensen med å kjøre motorsykkel er å føle friheten i form av vær og vind. Dessuten er det mer behagelig på varme dager uten vindskjerm. For jeg regner med at de fleste av oss foretrekker samt gjennomfører turer i mer eller mindre fint vær. Skulle det dukke opp en regnbyge eller to, eller tre på en tur så trer jeg på meg regndressen. Helt vindtett og vanntett.
Enig. Har hatt en del sykler med kåpe, men primært r-sykler eller sportstourere med relativt lave kåpeglass. Da sitter man med skallen i laminær luftstrøm, og må ikke se gjennom kåpeglasset. I den grad man kan snakke om fordeler med slike kåpesykler, så tenker jeg først og fremst på at man får liiiitt mindre vann på seg i regnvær, samt at de er mye enklere å vaske
Forøvrig har jeg også hatt en del nakensykler opp igjennom åra. Siste var en Monster S4R. Liker godt nakensykler. Det å ha nærkontakt med fartsvinden på hele kroppen gjør meg litt mer bevisst farta, i hvert fall når det begynner å dra seg til litt. Men det er klart, at hvis man skal langt, og det regner mye, så bli man veldig våt....
Litt off-topic, men hvordan er kvalitet BMW kontra Moto Guzzi? Italiensk kontra tysk...
Rent generelt med tanke på "Min Neste Sykkel-prosjekt", så er det mange Moto Guzzi som er nyyydelige!
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
BMW oser jo kvalitet mener jeg.. Velbygde sykler på en Tysk måte.
Jeg forstår frustrasjonen til de som liker å skru japansk, og får jobben med å fikse en BMW.
BMW handler om prosedyrer og metoder. Har man de(de er tilgjengelig) går det kjempefint.
Min erfaring er at BMW tenker smart nå de konstruerer en motorsykkel(gjelder også bil, de er supre.. Rett og slett supre å skru på), alt går som en lek. Såfremt man følger prosedyre. BMW har i tillegg avanserte løsninger, typisk fjæringssystemene, hjulopphenget bak osv. Ikke minst bremsene. Man må sette seg litt inn i ting skal man fikse det sjøl.
En bekjent kjører BMW nå, kjørte mye forskjellig Guzzi før. Hver gang noe med Guzzi nevnes, så ler han. Alt som er perfekt på en BMW er katastrofe på Guzzi.
Prosedyrer og metoder ?
Hva har BMW av prosedyrer som ikke de andre produsentene har ?
Skifter man f eks plugger etter en bestemt BMW-prosedyre ? Eller oljefilter ?
Replacing spark plugs Final inspection with road safety and functional check (Inspection III) 2 3 (Inspections I, II, III and IV) Road safety check 1–Remove left engine spoiler. a ....................................................See Group 46 • Remove the cover plate (1). • Pull off spark plug caps (2) with flat pliers. • Remove spark plugs (3) with spark plug wrench, BMWNo.123500. • Installation is the reverse of the removal procedure. X Tightening torques: Spark plugs.................................................. 20 Nm Cover plate screws ........................................ 5 Nm
Changing engine oil, replacing oil filter element (Inspections I, II, III and IV) • Install the oil drain plug with a new sealing ring and tighten. • Coat the sealing ring for the new oil filter with oil. • Screw in oil filter, noting instruction on filter. • Replace the seal in the oil filter cover if necessary. • Installation is the reverse of the removal proceL Note: Replace oil and oil filter at least once a year. If the motorcycle is ridden only for short distances or at outside temperatures below 0 °C (32 °F), this task must be performed every 3 months or every 3,000 km (1,800 miles) at the latest. dure. • Refill the oil system to the correct level. • Screw in and tighten the oil filler plug. e Caution: Never fill with engine oil above the MAX mark in the oil level inspection glass. d Warning: Observe the hazard avoidance instructions for running internal combustion engines in enclosed spaces. • Wait at least 10 minutes after a test run before –Drain the engine oil only when it is at normal operating temperature.–Place the motorcycle on its centre stand so that it is level. 11 4 650 • Unscrew the oil filler plug. KL000020 • Remove the oil drain plug from the engine. • Drain the oil completely. • Unscrew oil filter cap. • Release oil filter using special wrench, BMWNo.114650 • Remove the oil filter. checking the oil; place the motorcycle on its centre stand and check the oil level, topping up if necessary. Upper ring marking ....................................... MAX Lower ring marking ........................................ MIN L Note: The centre of the inspection glass corresponds to the MAX fill level if the motorcycle is standing on its side stand. Operating fluids: Brand-name HD oil, API classification SF, SG or SH; suffix letters CD or CE are permitted; alternatively, brand-name HD oil of CCMC classification G4 or G5; suffix PD2 is permitted. Do not add any additives or use longlife engine oil. Engine oil capacity: For filter change..........3.6 l (6.34 Imp. pints/3.80 US quarts) Quantity of oil between MIN and MAX marks..........0.80 l (1.40 Imp. pints/0.85 US quarts) X Tightening torques: Oil drain plug ............................................... 30 Nm Oil filter cap fastener .................................... 10 Nm Oil filter......................................................... 11 Nm e Caution: Dispose of used oil in an environmentally friendly manner.
Det er med tung hjerte at jeg må muligens selge min Stelvio p.g.a. dødsfall. Jeg er ikke 100% sikker ennå, må venter et par uker. Jeg kommer til å sette det ut på Finn hvis den må selges.
Gordon
Grendel skrev: 08 sep 2017, 14:49
Litt off-topic, men hvordan er kvalitet BMW kontra Moto Guzzi? Italiensk kontra tysk...
Rent generelt med tanke på "Min Neste Sykkel-prosjekt", så er det mange Moto Guzzi som er nyyydelige!
8-D
Jeg har aldri hatt en BMW, men jeg kan gå god for meget bra kvalitet på min Stelvio, ekte varer, ingen "rubbish".
Gordon
Da har handelen ordnet seg og jeg har gått fra Harley til BMW. Satt også med litt penger til overs, så det er fint.
Hittil så angrer jeg ikke i det hele tatt. K75'n har noen helt andre kjøreegenskaper enn det jeg er vant til, selv om det er en gammel sykkel. Endelig har jeg godt med bagasjeplass! I de varme dagene her har det vært ganske så varmt med full kåpe, men det har gått greit med kevlarbukse og lys skinnjakke. Det fulgte med to vindskjermer i to litt forskjellige størrelser. Etter å ha testet begge har jeg gått for den originale som er litt mindre. Da treffer vinden i panna på hjelmen min og jeg ser over vindskjermen. Jeg tror faktisk disse syklene var laget for folk på min høyde, for jeg sitter så vanvittig godt!