Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Foggy skrev: 12 sep 2017, 22:12 Får legge ved et bilde av frøken fryd også da.
Hun begynner å dra på åra, men er så godt som strøken til tross for et noe utdatert fargevalg..!
:lol 20170714_225533.jpg
Utdaterte farger finnes ikke. vakker dame ho frøken fryd :thumleft
Lærer du deg kjeglekjøringa med denne så klarer du det med hva som helst :crazy:

Men kjør på med ny kjørelærer. Egentrening resten av høsten, og fullt fokus på oppkjøring i april. Dette fixer du :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nøkelen for å lykkes samt bli trygg på sykkelen er mengdetrening. Kjøreskole alene er ikke nok til å ta deg fra en sylfersk fører til en selvsikker motorsyklist på bare noen uker.

Selv så øvekjørte jeg ekstremt mye. Kjørte vel 20.000km. før oppkjøringen. Det kjøreskolen hjalp MEG med følte jeg var egentlig ikke veldig mye og strengt tatt ikke verdt pengene, men man får en liten kickstart og man føler seg tryggere med en kjøreskolelærer til å begynne med. Hovedmålet er jo og klare oppkjøringen og det er den kjørelærer til syvende og sist skal få deg igjennom.

Skolesykkelen jeg kjørte som var en Honda CB500 var alt for liten til meg, men man lærer seg å bruke det verktøyet man har så det gikk seg til.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger gjennom hele opplæringen og selv om jeg var litt nervøs før oppkjøringen så besto jeg med glans. Kun positivt og bemerke og spesielt ble sensor imponert over at jeg brukte blinklys HELE tiden. I følge sensor så vitnet dette på at jeg var sikker på sykkelen. De aller fleste dropper blinklyset når dem føler seg stresset sa han.

Hadde jeg ikke øvekjørt en del selv, så hadde det nok ikke gått like bra.

Den beste opplæringen man får (synes jeg) er når man kjører bak en erfaren motorsyklist på litt svingete veier. Man legger merke til sporvalget og man er ikke like nervøs for å drite seg ut. Heng deg med på langturer med noen her inne som vil ta deg under sine vinger med gul vest så skal du se at du fort blir litt mer selvsikker.

Men ikke bli like selvsikker som meg. Det kan koste deg førerkortet for en god stund... :redface

Franky
Innlegg: 12
Registrert: 25 sep 2016, 01:22
Motorsykkelen din: Derbi 50R '13-16, Yam FZX 750 '16-->
Bosted: Tiller, Trondheim

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Franky »

ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Bosted: Trondheim

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av barske »

Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Du ser hvor lista er lagt i forhold til egne betraktninger, så du får opprette en blogg du og :D

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Bjerknez skrev: 13 sep 2017, 02:25 Jeg tror nøkelen for å lykkes samt bli trygg på sykkelen er mengdetrening. Kjøreskole alene er ikke nok til å ta deg fra en sylfersk fører til en selvsikker motorsyklist på bare noen uker.

Selv så øvekjørte jeg ekstremt mye. Kjørte vel 20.000km. før oppkjøringen. Det kjøreskolen hjalp MEG med følte jeg var egentlig ikke veldig mye og strengt tatt ikke verdt pengene, men man får en liten kickstart og man føler seg tryggere med en kjøreskolelærer til å begynne med. Hovedmålet er jo og klare oppkjøringen og det er den kjørelærer til syvende og sist skal få deg igjennom.

Skolesykkelen jeg kjørte som var en Honda CB500 var alt for liten til meg, men man lærer seg å bruke det verktøyet man har så det gikk seg til.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger gjennom hele opplæringen og selv om jeg var litt nervøs før oppkjøringen så besto jeg med glans. Kun positivt og bemerke og spesielt ble sensor imponert over at jeg brukte blinklys HELE tiden. I følge sensor så vitnet dette på at jeg var sikker på sykkelen. De aller fleste dropper blinklyset når dem føler seg stresset sa han.

Hadde jeg ikke øvekjørt en del selv, så hadde det nok ikke gått like bra.

Den beste opplæringen man får (synes jeg) er når man kjører bak en erfaren motorsyklist på litt svingete veier. Man legger merke til sporvalget og man er ikke like nervøs for å drite seg ut. Heng deg med på langturer med noen her inne som vil ta deg under sine vinger med gul vest så skal du se at du fort blir litt mer selvsikker.

Men ikke bli like selvsikker som meg. Det kan koste deg førerkortet for en god stund... :redface
Ja her øves det hver anledning eg får. Utfordringa ligger i å få min gamle far opp på sykkelen på dager uten sol og god temperatur. :lol
Har ikkje vært mange slike dager i år nei..

Å miste førerkortet har eg klart en gang selv, på bil vel og merke, og det er jo en stusselig affære. Men hvis du har lest tråden så har eg et stykke igjen før det er noen fare for det med det første på to hjul.. :lol
Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Bare ikkje gjør som meg, så går det nok bra! :lol
Viktig å ikkje bli stressa fordi Du nå har lest et skrekkeksempel! Du er nok sikkert mykje meir klar du enn det eg var. Ønsker deg masse lykke til! :thumleft

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Det var trist det ikke gikk rette veien.
Med det kommer en ny vår! Plutselig står du der med lappen i hånden!

Selv endte jeg nok kanskje opp med noen timer mer enn strengt tatt nødvendig, men det var verd det. Jeg hadde gode turer med kjørelærer og det ble mye god drilling og ikke minst tips!Det er bedre med et par timer for mye!

Bruk læreren og lær fra han. All lærdom er positivt. Mengde og mengde, det er det som gjelder.

Jeg hadde aldri kjørelærer bakpå. En ting er også hvor mye vekt sykkelen kan ta. Med meg&kjøreutstyr på sykkelen så ville det ikke bli lovlig med en lærer også.

Det er mye gøy i tiden som kommer.
Lykke til!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Lykke til med oppkjøringa :thumleft

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit.
En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!

Lykke til ja!
:thumleft

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

ZZR-Erling skrev: 14 sep 2017, 07:32 Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.

Ja, det kan kanskje virke slik, og det er nok sikkert riktig. Likevel så er det viktig for meg å forstå hva som gikk galt under oppkjøring og hvorfor. Selvransakelse etter å ha fått sensors dom har, har gjort meg mer oppmerksom på hva eg må jobbe med. Som sagt tidligere så ga ikkje kjørelærer meg noen kritikk på det eg strøk på før oppkjøring..
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit. En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Mjaa.. tror nok kanskje kjørelærer hadde fått hetta om eg dro avgårde i 150 på skolesykkelen. :lol Men du kan nok ha mykje rett i det. Personlig tror eg at eg kan lære sykkelen å kjenne bedre med å innta en litt mer "offensiv" holdning gjennom svinger og landevei, uten å nødvendigvis kjøre styggfort. kjenne på grepet og vite sykkelens begrensninger, og samtidig slippe litt taket på mine egne begrensninger. Det tror eg vil løse mykje!
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!
Ville ikkje sagt at eg er livredd, men usikker. På min egen sykkel kjører eg ikkje slik som på skolesykkelen. Og grunnen til det, tror eg helt sikkert ligger i lite mengdetrening på ukjent sykkel og ukjente veier.
Lykke til ja!
:thumleft
Takk! :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er for det meste enig med ZZR Erling her, bortsett fra at jeg kanskje ikke ville ha rådet en fersk og usikker sjåfør til å hard akse til 150km/t etc. La det gå sin gang.

Jeg følte meg som bambi på glattisen de aller første turene jeg gjorde og det var så absolutt ikke hard aks og grisekjøring som gjorde at jeg gradvis ble sikrere. Man begynner i det små og på sikt vil du gradvis øke selvtillit og da kommer fart og mer aktiv kjøring som en konsekvens av det.

Man lærer også en del ved å kjøre bak andre erfarne MC førere på langturer etc. Men ikke prøv og heng deg på de "kule gutta". Da vil det trolig gå galt for en fersking. Been there done that.

Jeg startet på en dorsk cruiser og syntes den gikk noe inn i h*** sinnsykt i begynnelsen. Men etter en sesong så ble jeg vant til den og kreftene og vill ha noe mer "spennende". Da gikk jeg over til Street Triple R og etter en sesong med denne så klinte jeg til med en S1000R. Jeg har gått gradene pent og rolig og tilegnet meg erfaring over tid. jeg har også vært med på en del fellesturer og langturer hvor det har gått litt hardt for seg til tider. Jeg fraråder deg til å bli med på slike aktive fellesturer når du er helt fersk.

Det er uhyre fort gjort å prøve og henge seg på de mer erfarne og da skal det ikke mye til før det går galt.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av fjs »

Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:
Bilde
Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

.... "henge med de kule"..... Ja, ikke lurt, muligens ikke for noen.. Å kjøre "grisefort" med marginene på sin side handler om å være rutinert, ha en god dag, ha godt veigrep og en deilig mc!
Statistikk viser at det er betydelig høyere risiko å kjøre flere sammen.... Kan det være mangel på selvdisiplin?
Vil absolutt anbefale deg å kjøre alene eller sammen med maks to. De to bør være motorsyklister som har gode sporvalg, god trafikkbildetolkning og rolig nok i hue til å tilpasse seg den som kjører saktest.

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

... Og en ting til, vær nøye med dekkvalg!
På vei velger man sport/turingdekk.
Feks i tilfeldig rekkefølge:
Metzeler Z8, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT eller Michelin Road 4.

Du har nok lappen snart!

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Ronning »

Trenger man å tenke så mye på alt i startfasen?

Jeg ville funnet en stor asfaltert plass og øvd på det tekniske. Gass, brems og svinger. Colaflasker er fine kjegler.

For min egen del kjørte jeg kjedelig og rolig både på trafikkskole og oppkjøring. Fokuset var å følge trafikk og holde trafikkreglene. Håndtering av tohjulingen gikk greit takket være mopedtida, så hadde vel en fordel der :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Dansekris »

Jeg tror mange her overkompliserer dette en smule.

Du var trolig ikke god nok. Eneste måten å bli bedre er å trene mer. Jeg er helt sikker på at du klarer dette til våren. Ny kjørelærer og denne erfaringen friskt i minne.

Jeg tok en del flere kjøretimer enn det jeg trengte fordi kjørelærer ville være på den sikre siden, og det gjorde nok susen for meg.

Kos deg med sykkelvideoer på Youtube og prøvesitting av vidunderet i garasjen i vinter, så kommer våren plutselig!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Jeg tror du jar rett der, @Dansekris.
Erfaring kommer fra trening. Ha det gøy med kjørelærer, hygg deg med eventuelle treningspartnere og sug til deg deres erfaringer.

Følg NMCU sine treningsvideoer.

Dette går fint!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

fjs skrev: 14 sep 2017, 11:19 Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:
Bilde
Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)
Skulle ønske min kritikk såg slik ut etter min oppkjøring! Der var det jo bare positivt. Bra! :prf

På mange måter syns eg det er greit å ha strøket og fått veldig konkret kritikk som eg kan ta til meg å trene på! Hadde eg møtt sensor igjen idag hadde eg sannsynligvis takket han for veldig nyttig kritikk.
Eg SKAL klare dette neste gang, og det er nå begynt å bli skikkelig surt at eg må vente helt til våren igjen med å prøve på nytt :knegg prøver å berolige meg med at sesongen snart er over uansett. Og nå har eg masse tid til å pleie og skru på sykkelen. :crazy:
Såh..
Lurer litt på om ventilene i motoren skulle hatt seg en overhaling.. og da må vel gasserene synkroniseres også.. :-k noen som har noen idé om hva en slik operasjon ligger på i pris på en gammel sliter av en zzr 600? Er jo glad i å skru selv, men frykter at eg kommer til kort akkurat her.. sykkelen har trilla i overkant av 40.000km og så vidt eg veit har dette bare vært gjort én gang for ca 10 år siden.. :O sykkelen er jo gammel, så det er litt begrenset hva eg gidder å øse ut av penger på den.
Sist redigert av Foggy den 14 sep 2017, 19:47, redigert 1 gang totalt.

chrise1991
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2017, 18:52
Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, opp89kjøring og gammel sykkel.

Legg inn av chrise1991 »

Hehe blir spennende å høre :knegg

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Relax »

Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på. ;)
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!! :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av niko »

Godt og ærlig skrevet. Kjenner igjen mye av det du skriver, men har vært mye heldigere med kjørelærer. Han har vært skikkelig streng og ikke sluppet meg videre i opplæringa før jeg har beherska det nivået jeg har vært på - ofte med ham bakpå (+ 100 kg minst). Dyrt, og veldig frustrerende. Jeg har ikke hatt noen å trene med, men har lett-lappen og fikk leie en lettsykkel av lærer et par helger. Mitt problem har ikke vært landevei, men krypkjøring, så jeg kjørte til kjøregården og trente, trente, trente.
Så, etter en sommer med tett mellom timene, mye kjeft (og mye moro), var jeg nesten sikker på å stå da jeg kjørte opp tidlig i august. Det gikk veldig greit. På meg høres det ut som du har hatt en ikke veldig bra lærer og en kronglete vei til oppkjøring. Bedre lykke neste gang!

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Relax skrev: 14 sep 2017, 19:51 Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på. ;)
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!! :D
Dette med sykkeltype tror jeg ikke har så stor betydning :-k
Jeg tror ingen kjøreskoler benytter R-sykler med 10 meter svingradius, tunge cruisere eller digre GoldWing.. Bortsett fra disse kategoriene er det meste greit å kjøre opp på. De fleste kjøreskoler benytter relativt lettkjørte og ikke for store eller høye sykler. Er man klar for oppkjøring så er man klar med nesten hva som helst av de mest vanlige sykler. Er man livredd for å kjøre andre sykler enn den man er mest vant til så er man kanskje ikke klar ennå heller :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg ikke trafikkskolen har gitt meg så veldig mye. Man fikk litt input og noen gode tips på veien men selve kjøreopplæringen synes jeg nesten var litt bortkastet. Kanskje bortsett fra sikkerhetskurset på bane.

Jeg ser også at jeg har vært heldig med min kjørelærer. Hun var ydmyk men bestemt og slett ikke en "bedreviter". Jeg har sett flere eksempler på kjørelærere jeg godt kunne tenkt meg å gitt en knyttneve for å si det sånn. Noen kjørelærere leter etter feil du gjør og legger stor vekt på og dra frem disse. Jeg har sett kjørelærere regelrett kjefte på sine elever (dette skjedde i en annen trafikkskole på sikkerhetskurset). Kjørelæreren stoppet eleven sin og ga han huden full fordi han hadde bremset i svingen når han fikk beskjed om å gjøre dette FØR svingen.

En vennlig irettesettelse er jo helt innafor, men regelrett kjefting hadde jeg slett ikke funnet meg i.

Noen mennesker passer rett og slett ikke til å være kjørelærer. En ting er å være flink på sykkelryggen, men man skal også ha evnen til å lære bort det man kan og de ter der det ofte stopper tror jeg.

Mitt tips er å øvekjøre MYE før du starter på trafikkskolen. Du får aldri kjørt nok. En jeg kjenner skulle øvekjøre med meg og spurte meg en dag om jeg ville være med på en langtur. Jeg var full av begeistring og pakket med meg både nistepakke og kaffe. Jeg var helt i ekstase. Han kjørte en svær Harley (road king?) og jeg kjørte en Yamaha 1300 cruiser. Vi kjørte i retning Fredrikstad sentrum som er ca. en mil unna her jeg bor og deretter utover mot Slevik og Hankø før vi kjørte hjemmover igjen. En runde på totalt 3-4 mil!!!!

Hva pokker!!! Man kjører en Harley Roadking og kaller DETTE en langtur???

Jeg hadde minst regnet med en tur på 20 mil. Når en fyr på en svær Harley Road King byr meg med på langtur så forventer jeg litt mer enn en rundtur i nabolaget. Jeg så så klart ikke noe til han og takket for turen og alt det der, men det ble ikke flere øvekjøringer med han.

En normal god kveldstur for meg etter jobb er på rundt 20 mil. Kjører jeg alene å jeg har god tid så synes jeg 50-70 mil på en dag er passende.

Jeg kunne godt øvekjørt med deg hvis du bodde i nærheten og jeg hadde tid (og førerkort) og da skal jeg love deg at du hadde fått kjørt deg. Ikke noe er som å komme hjem etter en lang dag på sykkelen, litt frossen og sliten og legge seg på sofaen mens man hører motorduren fortsatt. :)

chrise1991
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2017, 18:52
Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av chrise1991 »

Aldri gi opp. Når du kjører neste gang vet du hva du går til. Har troa på deg 👍👍

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Da jeg kjørte opp, så var "Leie av sykkel" noe av det jeg betalte for. Dette betyr at det ville vært helt greit for meg å stille med egen sykkel. Jeg valgte selvfølgelig å leie skolen sin sykkel, da det var denne jeg hadde kjørt "alt" på og kjente best. Jeg var glad for det. Min sykkel er bare en "eldre modell av den jeg kjørte på skolen", men små detaljer kunne kanskje gjort utslag.

Dersom du kjører mye (mest?) med egen sykkel, så vil du nok kunne tjene på å spare leie-pengene. Rett etter at jeg fikk lappen så begynte jeg å merke meg de ulike forskjellene på skolesykkelen og min egen sykkel. Selvfølgelig vil en annen sykkel kunne påvirke både selvtilliten og troen når du skal kjøre opp.

Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Sakkle »

Grendel skrev: 15 sep 2017, 11:07 Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
Du kan ikke benytte privat MC til oppkjøring.

Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_30
Kjøretøy til førerprøve for klasse A1, A2 og A skal ha følgende tilleggsutstyr:

a) dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,
b) speil på styrets høyre side hvor sensoren kan observere kandidaten,
c) speil på venstre side for sensors sikt bakover,
d) støttehåndtak for sensoren,
e) kommunikasjonsutstyr for sensoren og kandidaten.
Hvorfor det er krav om dobbelt sett med clutch/brems kan man jo lure på når sensor nå følger på egen sykkel... men regler er regler :P

Oppdatering: Ser at jeg har misforstått deg her. Antar du mener å velge den av skolesykklene man har kjørt mest. Det er nok en god idé, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar