Klasse A
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2017, 18:52
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750
Klasse A
Anbefales det å ta intensivkurs for motorsykkel? Har lite erfaring med motorsykkel. Men har 50 cc moped tilgjengelig som jeg kan øve på.
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Klasse A
Jeg brukte 2 uker av ferien min til å ta lappen på intensivkurs og var veldig fornøyd med det. Det var også veldig morsomt med motorsykkel på timeplanen hver dag :) Hvis du har mulighet til å øvelseskjøre litt i tillegg til kurset, så lærer du utrolig mye på kort tid, og så slipper du å vente så lenge på lappen :)chrise1991 skrev: 14 sep 2017, 19:14 Anbefales det å ta intensivkurs for motorsykkel? Har lite erfaring med motorsykkel. Men har 50 cc moped tilgjengelig som jeg kan øve på.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Klasse A
Finnes det fortsatt intensivkurs?chrise1991 skrev: 14 sep 2017, 19:14 Anbefales det å ta intensivkurs for motorsykkel? Har lite erfaring med motorsykkel. Men har 50 cc moped tilgjengelig som jeg kan øve på.
Dette var det mye av på -90 tallet. To uker intensiv opplæring, kandidatene bodde gjerne på internat i en fremmed småby der de trafikale forholdene gjerne var enkle og oversiktlige. Satt gjerne på rommet sitt og sprengleste "Veien til førerkortet" mellom de hyppige kjøretimene.
Jeg trodde dette var avviklet. De senere år har jo mengdetrening vært det mest anbefalte. Rent praktisk er det vel også vanskeligere, ettersom man ikke kan melde seg opp til førerprøve før teorien er bestått. Ventetid på oppkjøring er noen steder også på mer enn to måneder for MC. Trafikkskolene lar deg vel heller ikke begynne å kjøre før teorien er bestått.
Re: Klasse A
Med min egen opplæring friskt i minnet så ville eg helt klart ha valgt intensivkurs foran å ta det over lengre tid idag. Da rekker du ikkje å bli "kald" mellom timene med opplæring og det tror eg er gull verdt på oppkjøringsdagen...
i allefall om man ikkje har mulighet til å lærekjøre privat!

-
- Innlegg: 19
- Registrert: 24 aug 2016, 12:07
- Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)
Re: Klasse A
Anbefaler deg å ta sertifikatet på normal måte. Vil påstå at om du har øvelseskjørt en del privat, eller har muligheten til det, vil du spare mye penger og ta sertifikatet hurtigere enn et intensivkurs. :)
Om du fortsatt skulle ønske å ta intensivkurs tilbyr Bjørlo Trafikkskole på Nordfjordeid dette opplegget med en tidshorisont på 2 uker for klasse A, A1, A2 og B. Der er det hybler man kan bo på gjennom desse to ukene.
Om du fortsatt skulle ønske å ta intensivkurs tilbyr Bjørlo Trafikkskole på Nordfjordeid dette opplegget med en tidshorisont på 2 uker for klasse A, A1, A2 og B. Der er det hybler man kan bo på gjennom desse to ukene.
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Klasse A
Har tatt både bil og mc på intensivkurs og kan ikke annet en å anbefale, 5 dager, men eg øvelsekjørt 4000 km med sykkel og 6000 med bil før eg tok lappen :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Klasse A
Jeg trodde faktisk dette var avviklet på grunnlag av kritikken denne ordningen fikk for en del år siden.Peter skrev: 14 sep 2017, 20:19 Om du fortsatt skulle ønske å ta intensivkurs tilbyr Bjørlo Trafikkskole på Nordfjordeid dette opplegget med en tidshorisont på 2 uker for klasse A, A1, A2 og B. Der er det hybler man kan bo på gjennom desse to ukene.
Kandidater som ikke klarer å ta førerkort etter gjentatte forsøk i f.eks Oslotrafikken, kunne benytte slike kjøreskoler for eksempel i Nordjordeid eller andre mindre steder rundt om i landet. Der er trafikkbildet totalt annerledes enn i større byer. Lite trafikk, enkle oversiktlige kryss, medtrafikanter som har et helt annet kjøremønster enn f.eks i Oslotrafikken.
Personlig er jeg ganske skeptisk til denne løsningen, kanskje spesielt for de kandidatene som velger en slik løsning etter å ha blitt oppgitt av sin kjørelærer hjemme. Men selvfølgelig er det en veldig god løsning for de som trenger førerkort veldig raskt i forbindelse med et jobbtilbud de har fått for eksempel.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Klasse A
For meg var det en løsning for å slippe fravær fra skule :)kjellv skrev: 14 sep 2017, 21:46Jeg trodde faktisk dette var avviklet på grunnlag av kritikken denne ordningen fikk for en del år siden.Peter skrev: 14 sep 2017, 20:19 Om du fortsatt skulle ønske å ta intensivkurs tilbyr Bjørlo Trafikkskole på Nordfjordeid dette opplegget med en tidshorisont på 2 uker for klasse A, A1, A2 og B. Der er det hybler man kan bo på gjennom desse to ukene.
Kandidater som ikke klarer å ta førerkort etter gjentatte forsøk i f.eks Oslotrafikken, kunne benytte slike kjøreskoler for eksempel i Nordjordeid eller andre mindre steder rundt om i landet. Der er trafikkbildet totalt annerledes enn i større byer. Lite trafikk, enkle oversiktlige kryss, medtrafikanter som har et helt annet kjøremønster enn f.eks i Oslotrafikken.
Personlig er jeg ganske skeptisk til denne løsningen, kanskje spesielt for de kandidatene som velger en slik løsning etter å ha blitt oppgitt av sin kjørelærer hjemme. Men selvfølgelig er det en veldig god løsning for de som trenger førerkort veldig raskt i forbindelse med et jobbtilbud de har fått for eksempel.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Klasse A
Jeg har hørt at dette fortsatt finnes, men at det er en grense (et minimum antall dager) som må gå mellom avsluttet kurs og oppkjøring.
Med tanke på å <I>lære</I> noe så ville jeg heller tatt lappen på normal måte. Akkurat det med å lære noe av dette anser jeg som viktig. Det er greit at du kan lære mye i løpet av de xx dager intensivkurset varer, men noe må sitte igjen i ryggmargen. Det er nok derfor det har blitt en "karantene" mellom kurs og oppkjøring (eller hva man vil kalle dette).
Jeg hadde selv en 50cc som jeg trente på. Det var en gammel moped med MC-form og ordentlig fot-gear. Et "får i ulveklær". Den gav litt av de følelsene som gode å trene på. Spesielt med tanke på krypkjøring og slikt.
8-)
Med tanke på å <I>lære</I> noe så ville jeg heller tatt lappen på normal måte. Akkurat det med å lære noe av dette anser jeg som viktig. Det er greit at du kan lære mye i løpet av de xx dager intensivkurset varer, men noe må sitte igjen i ryggmargen. Det er nok derfor det har blitt en "karantene" mellom kurs og oppkjøring (eller hva man vil kalle dette).
Jeg hadde selv en 50cc som jeg trente på. Det var en gammel moped med MC-form og ordentlig fot-gear. Et "får i ulveklær". Den gav litt av de følelsene som gode å trene på. Spesielt med tanke på krypkjøring og slikt.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Klasse A
Det er vel med dette som med med mye annet, at det blir et holdningsspørsmål.
Dvs at man bør vite hva slike kurs er ...og hva de ikke er...og legge opp selvtreningen etter å ha fått lappen deretter..:)
Selv var jeg i en kategori som kunne gå rett på klasse A kun med oppkjøring på tung sykkel ( pga min alder og bilsertifikat fra 70tallet),,men jeg er glad jeg tok hele pakka for å komme inn i mer "moderne tankegang og teknikk" . :)
Dvs at man bør vite hva slike kurs er ...og hva de ikke er...og legge opp selvtreningen etter å ha fått lappen deretter..:)
Selv var jeg i en kategori som kunne gå rett på klasse A kun med oppkjøring på tung sykkel ( pga min alder og bilsertifikat fra 70tallet),,men jeg er glad jeg tok hele pakka for å komme inn i mer "moderne tankegang og teknikk" . :)
"Do the right thing"
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Klasse A
Intensivkurs er ikke avviklet nei, de driver fortsatt med det i Bergen blant annet. Var nok fortsatt individuelt, men det gikk fort når du først begynte (to av kompisene mine gjorde det) Fra min egen opplæring husker jeg at jeg gjerne måtte vente en stund mellom kjøretimer. Det trenger du da ikke når du tar intensivt, siden du har fått tildelt en periode.
Mener det var krav om bestått teoriprøve før de begynte (det er jo null problem, tok selv teorien uten å noen gang ha tatt i en sykkel) og så gikk det en liten periode mellom opplæringen og oppkjøring. Begge bestod også på første forsøk.
Mener det var krav om bestått teoriprøve før de begynte (det er jo null problem, tok selv teorien uten å noen gang ha tatt i en sykkel) og så gikk det en liten periode mellom opplæringen og oppkjøring. Begge bestod også på første forsøk.