EU-kontroll
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
EU-kontroll
Her i Italia er det EU-kontroll også på motorsykler. Det fikk jeg vite for tre år siden da vognkortet ble inndratt i en trafikkontroll fordi jeg aldri hadde vært inne til kontroll. Motorsykler skal inn hver annet år.
Det er altså tre år siden Bamsefar sist var inne så jeg er ett år for sent ute. Hvordan skal man huske slikt når det ikke kommer noen påminnelse i posten? Uansett – vi troppet opp som avtalt i dag. Bryteren til venstre blinklys er litt vrien, og han bruker litt olje (og det er mer enn 60.000 km siden forrige kontroll), så jeg var litt nervøs. Men han passerte kontrollen uten merknader. Men ikke som jeg hadde tenkt.
Det som skjedde var følgende.
Jeg kjørte inn i hallen og satte ham opp på hovedstøtten. Jeg gikk noen meter unna og tenkte at nå ville jeg i normale tilfeller ha røkt en sigarett. Kontrollen begynte med sjekk av dekk og felger. Alt ok. Så er det avgass og lyd som skal undersøkes. Da starter man motoren – naturlig nok. Men saken er den at Bamsefar har veldig store sidevesker, og nedi der finnes det både regntøy, verktøy, ekstra bensin, litt olje, og andre greier. Eller med andre ord: Han er litt baktung. Så dersom en kontrollør-dust trykker på startknappen uten å holde klutsjen helt inn, vel, da gjør han et byks fremover og kommer ned fra hovedstøtten helt på egen hånd.
Dio buono ropte dusten da en 280 kilos fulltanket Bamsefar gikk overende. Og han skal takke sin Gud for at han rakk å hoppe unna. Han kunne ha blitt stygt skadet der mellom Bamsefar i fritt fall, måleinstrumenter, ledninger, verktøy, og greier. Heldigvis dundret ikke Bamsefar i gulvet for avgassmåleren og en PC tok av for fallet. Men jeg vet egentlig ikke hva som ville ha vært best: Braket av Bamsefar mot sementen, eller den knasende lyden av Bamsefar mot eletronikk.
Dusten sto lamslått og så på mens jeg løftet Bamsefar på hjulene og spurte om han var OK (Bamsefar, altså). Da situasjonen var under kontroll gikk dusten med stive ben ut på kontoret, stemplet vognkortet med “Neste kontroll i 2012″, og gav meg det uten ett ord.
Men vi er i Italia: ved utgangen ble jeg likevel avkrevet 64,20 euro for vel gjennomført kontroll.
Det er altså tre år siden Bamsefar sist var inne så jeg er ett år for sent ute. Hvordan skal man huske slikt når det ikke kommer noen påminnelse i posten? Uansett – vi troppet opp som avtalt i dag. Bryteren til venstre blinklys er litt vrien, og han bruker litt olje (og det er mer enn 60.000 km siden forrige kontroll), så jeg var litt nervøs. Men han passerte kontrollen uten merknader. Men ikke som jeg hadde tenkt.
Det som skjedde var følgende.
Jeg kjørte inn i hallen og satte ham opp på hovedstøtten. Jeg gikk noen meter unna og tenkte at nå ville jeg i normale tilfeller ha røkt en sigarett. Kontrollen begynte med sjekk av dekk og felger. Alt ok. Så er det avgass og lyd som skal undersøkes. Da starter man motoren – naturlig nok. Men saken er den at Bamsefar har veldig store sidevesker, og nedi der finnes det både regntøy, verktøy, ekstra bensin, litt olje, og andre greier. Eller med andre ord: Han er litt baktung. Så dersom en kontrollør-dust trykker på startknappen uten å holde klutsjen helt inn, vel, da gjør han et byks fremover og kommer ned fra hovedstøtten helt på egen hånd.
Dio buono ropte dusten da en 280 kilos fulltanket Bamsefar gikk overende. Og han skal takke sin Gud for at han rakk å hoppe unna. Han kunne ha blitt stygt skadet der mellom Bamsefar i fritt fall, måleinstrumenter, ledninger, verktøy, og greier. Heldigvis dundret ikke Bamsefar i gulvet for avgassmåleren og en PC tok av for fallet. Men jeg vet egentlig ikke hva som ville ha vært best: Braket av Bamsefar mot sementen, eller den knasende lyden av Bamsefar mot eletronikk.
Dusten sto lamslått og så på mens jeg løftet Bamsefar på hjulene og spurte om han var OK (Bamsefar, altså). Da situasjonen var under kontroll gikk dusten med stive ben ut på kontoret, stemplet vognkortet med “Neste kontroll i 2012″, og gav meg det uten ett ord.
Men vi er i Italia: ved utgangen ble jeg likevel avkrevet 64,20 euro for vel gjennomført kontroll.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: EU-kontroll

Til lykke med godkjenningen

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: EU-kontroll
Ubetalelig!!
Nok en gang! 


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: EU-kontroll
Når får Norge EU kontroll på mc??? 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: EU-kontroll
IKKE Cheron, før Norge eventuelt får på pukkelen av Eu om å gjøre det, eller BLIR med i Eu! grøss..cheron skrev:Når får Norge EU kontroll på mc???


Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU-kontroll
EU er et godt sted å være.hansraymond skrev:IKKE Cheron, før Norge eventuelt får på pukkelen av Eu om å gjøre det, eller BLIR med i Eu! grøss..![]()
Men, så vidt jeg vet er det ingen andre land enn Italia som kjører kontroll på MC.
Og også der er jo, som du ser, kontrollen til tider overfladisk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: EU-kontroll
Det betyr ikke noe om vi står i EU eller EØS. Og heldigvis har vi NMCU som gjør en god jobb for å få myndighetene til å skjønne at våre kjære sykler blir holdt i god stand uansett. Og da er en EU-kontroll bortkastede ressurser. (Det er ellers godt å se at det argumentet fører frem overfor norske myndigheter i hvert fall noen ganger.)hansraymond skrev:IKKE Cheron, før Norge eventuelt får på pukkelen av Eu om å gjøre det, eller BLIR med i Eu! grøss..![]()
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU-kontroll

Vel, Bamsefar heter ikke Bamsefar uten grunn. Han tåler en støyt.Globe skrev:...bra det gikk bra med ham da...Bamsefar altså!
[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Ved 01:40 ser man kjøringen som endte med litt knall og fall.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: EU-kontroll
Mmmmmm,EU-kontroll har nå sine gode sider,også---eierne er jo ikke alltid like
interessert i om bilen er i orden eller ei..
9 av 10 mangler blant annet blinklys på bilen sin.
Tar en MCen til en forhandler foretar de sikkert en uoffisiell EU-kontroll.
En
trygghet for mange !
Valget av kontrollsted er da greit for meg,tas under vinterlagringen.
interessert i om bilen er i orden eller ei..


9 av 10 mangler blant annet blinklys på bilen sin.


Tar en MCen til en forhandler foretar de sikkert en uoffisiell EU-kontroll.

trygghet for mange !
Valget av kontrollsted er da greit for meg,tas under vinterlagringen.

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: EU-kontroll
Ja, jeg mangler det av og til jeg også. Når jeg setter på blinklyset, så lyser det, lyser ikke, lyser, lyser ikke, lyser, lyser ikke frem til jeg slår det av, da lyser det ikke konstant.Intruder skrev:9 av 10 mangler blant annet blinklys på bilen sin.![]()
![]()
Tror jeg skal skifte blinklysolja... tror den begynner å bli slitt og ikke får god nok gli på blinklyset.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: EU-kontroll
Hadde enda damer blunket i samme takt som blinklyset.... :[-o<
Og da tenker jeg ikke kuffert,altså !
----------EU-kontroll på MC kan vel ikke foretas av alle dagens EU-kontrollører
ihvertfall,---men den tid den sorg
Og da tenker jeg ikke kuffert,altså !

----------EU-kontroll på MC kan vel ikke foretas av alle dagens EU-kontrollører
ihvertfall,---men den tid den sorg

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: EU-kontroll
Intruder skrev:EU-kontroll på MC kan vel ikke foretas av alle dagens EU-kontrollører ihvertfall,---men den tid den sorg

Ser for meg halvgamle mannsgriser som går rundt med spett og skrujern og slår inn i diverse steder på MC'en....
Huff, nei takk!

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: EU-kontroll
Hadde en slik bilsakkyndig i nabolaget--nå er`n under torva.
Av naturlige årsaker. :-)

Av naturlige årsaker. :-)

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Siggen
- Innlegg: 124
- Registrert: 04 jan 2010, 19:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003
Re: EU-kontroll
Vi må ikke sette statens avgiftshaier på nye ideer, de er kreative nok som det er!
Sist redigert av Siggen den 13 jan 2010, 20:49, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: EU-kontroll
Kanskje vi faktisk burde stenge denne tråden nettopp på grunn av det Siggen er inne på...Siggen skrev:Vi må ikke sette statens avgiftshaier på nye ideer, de er kreative nok som det !


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.