Oljedempere vs gassdempere
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Oljedempere vs gassdempere
Har inntrykk av at oljedempere blir mykere etter noen timer med kjøring og jeg antar at det fordi oljen blir varm og dermed tynnere i konsistensen. Det finnes jo mange typer olje til dempere, så jeg lurer på om hvilke støtdemperoljer som er tyktflytende og tåler belastning over tid uten å bli mindre "effektiv".
Har gassdempere mye bedre egenskaper, i så fall hvilke?
Har gassdempere mye bedre egenskaper, i så fall hvilke?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljedempere vs gassdempere
Gassdempere er det vel kun noen ytterst få MC modeller som har, tror jeg...? Korriger meg gjerne om dette ikke stemmer.
Oljen i demperen har sitt og si, men det har også fjæringen i demperen.
Mange bytter ut originalfjærene med en stivere variant, evt. en progressiv fjær.
Tror kanskje dette kan være løsningen fremfor å "eksperimentere" med gassdempere, som jeg altså iogså tror kan være vanskelig å få tak i til motorsykler flest...
Oljen i demperen har sitt og si, men det har også fjæringen i demperen.
Mange bytter ut originalfjærene med en stivere variant, evt. en progressiv fjær.
Tror kanskje dette kan være løsningen fremfor å "eksperimentere" med gassdempere, som jeg altså iogså tror kan være vanskelig å få tak i til motorsykler flest...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Oljedempere vs gassdempere
Mulig jeg tar feil, men er ikke gassdempere helt vanlig på MC?
Re: Oljedempere vs gassdempere
... men om du snakker om gassfylt gaffel, er vel det rimelig sjeldent ja.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Oljedempere vs gassdempere
Jeg snakker om bakdempere. Øhlins har en gassdemper til mt-09. Nitrons dempere til mt-09 tror jeg er oljedempere.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Oljedempere vs gassdempere
Dobbelpost 

Sist redigert av BC45 den 16 sep 2017, 22:56, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljedempere vs gassdempere
Den antakelsen tror jeg er korrekt.
Nitron er min eneste erfaring med ettermarkedsdempere. Gjorde susen på min Triumph Tiger 1050 i sin tid :) . Ble veldig fornøyd med bakdemperen fra Nitron

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Oljedempere vs gassdempere
Alle dempere har olje og de aller fleste har gass i tillegg, inkludert Nitron sine dempere til MT-09. Når en demper jobber hardt begynner olja å skumme, og gjør at dempingen ikke lenger fungere (ventilene som skal justere demping klarer ikke lengre å stoppe olja fra å flyte), og dermed fungerer ikke demperen heller. Gassen tar opp litt av dempingen, nok til at skummingen blir kraftig redusert. Det samme kan dog hende dersom demperen blir overopphetet.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Oljedempere vs gassdempere
Ok jeg forstår, men det er vel kvalitetsforskjeller på demperne mtp hvor mye belastning over tid de tåler før de virker dårligere?LarsE skrev: 16 sep 2017, 22:27 Alle dempere har olje og de aller fleste har gass i tillegg, inkludert Nitron sine dempere til MT-09. Når en demper jobber hardt begynner olja å skumme, og gjør at dempingen ikke lenger fungere (ventilene som skal justere demping klarer ikke lengre å stoppe olja fra å flyte), og dermed fungerer ikke demperen heller. Gassen tar opp litt av dempingen, nok til at skummingen blir kraftig redusert. Det samme kan dog hende dersom demperen blir overopphetet.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Oljedempere vs gassdempere
Vel, olja (og muligens gassen) blir jo gammel og "Utslitt", som sikkert kan gjøre ting værre ja. Typisk fikser man det ved å bytte olja, ikke hele demperen (kommer litt an på hva det koster å bytte olje og hva det koster å kjøpe ny)
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Oljedempere vs gassdempere
Det var ikke så lang tid jeg tenkte på. Jeg mener at noen dempere virker dårligere etter kun noen få timers bruk. Etter en god hvilepause blir de mer effektive igjen. Det er her jeg tenker at det er kvalitetsforskjeller på ulike dempere.LarsE skrev: 16 sep 2017, 23:37 Vel, olja (og muligens gassen) blir jo gammel og "Utslitt", som sikkert kan gjøre ting værre ja. Typisk fikser man det ved å bytte olja, ikke hele demperen (kommer litt an på hva det koster å bytte olje og hva det koster å kjøpe ny)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljedempere vs gassdempere
Det at spesielt bakdemperen blir "sliten" når kjøreforholdene er krevende, er ikke helt uvanlig. Spesielt ikke på sykler med budsjettkomponenter.BC45 skrev: 17 sep 2017, 00:50Det var ikke så lang tid jeg tenkte på. Jeg mener at noen dempere virker dårligere etter kun noen få timers bruk. Etter en god hvilepause blir de mer effektive igjen. Det er her jeg tenker at det er kvalitetsforskjeller på ulike dempere.LarsE skrev: 16 sep 2017, 23:37 Vel, olja (og muligens gassen) blir jo gammel og "Utslitt", som sikkert kan gjøre ting værre ja. Typisk fikser man det ved å bytte olja, ikke hele demperen (kommer litt an på hva det koster å bytte olje og hva det koster å kjøpe ny)
For det er ikke til å stikke under en stol at det fortsatt er slik på en del nye modeller.
Av syklene jeg har hatt var spesielt TDM'en plaget med "sliten" bakdemper på tur med oppakning og passasjer på krevende veier, dvs. mye ujevnheter i veibanen. Demperen bunnet i de verste humpene og var ikke rask nok på returen slik at demingen langt fra ble effektiv nok. Bakenden på sykkelen begynte nærmest å leve sitt eget "utsvevende" liv når demperen ikke var på høyden der det var høyst påkrevet at den burde være det.
Triumph Tiger'n var nesten like ille, men ble veldig mye bedre på alle måter med ettermarkedsdemperen fra britiske Nitron.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Oljedempere vs gassdempere
Det er for at demperoljen blir varm, og mer tynnflytende.BC45 skrev: 17 sep 2017, 00:50Det var ikke så lang tid jeg tenkte på. Jeg mener at noen dempere virker dårligere etter kun noen få timers bruk. Etter en god hvilepause blir de mer effektive igjen. Det er her jeg tenker at det er kvalitetsforskjeller på ulike dempere.LarsE skrev: 16 sep 2017, 23:37 Vel, olja (og muligens gassen) blir jo gammel og "Utslitt", som sikkert kan gjøre ting værre ja. Typisk fikser man det ved å bytte olja, ikke hele demperen (kommer litt an på hva det koster å bytte olje og hva det koster å kjøpe ny)
En dyr demper har gjerne mer og bedre olje enn en billig, blir ikke fullt så varm og oljen tåler varmen bedre uten å bli tynnflytende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.