Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av hanebiff »

t
Sist redigert av hanebiff den 31 okt 2017, 13:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av AJ »

Dette vil jeg tro en politijurist med spesielt ansvar for disse sakene, kan svare på.
Meeen... det er vel slik hos onkel Blå at det ikke gis ved dørene og at kompisen må vente til første vanlige arbeidsdag i romjula...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av kusa »

Regel nr 1 uansett hastighet du ble tatt i, ikke gi fra deg førerkortet. De har ikke rett i å frata deg dette, så har du i allefall sertifikatet gyldig da du "får" lappen igjen!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Stian87 »

kusa skrev: 22 sep 2017, 22:16 Regel nr 1 uansett hastighet du ble tatt i, ikke gi fra deg førerkortet. De har ikke rett i å frata deg dette, så har du i allefall sertifikatet gyldig da du "får" lappen igjen!
Hva baserer du det på? Politiet kan ta beslag dersom de har en konkret mistanke om straffbare forhold. Blir du tatt i å kjøre for fort gjennomføres hele domsprosessen som en forenklet prosess med mindre du protesterer. Da vil saken gå til retten og prosessen vil bare dra mer ut i tillegg til at man må bruke masse tid på det.

Med mindre du absolutt ikke har gjort noe galt så vil jeg mene at det er en dårlig ide å nekte beslag eller forelegg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av mekkern »

muligens det er forskjellen på det juridiske beslaget(førerretten) og det fysiske beslaget (rosa kortet) det er tenkt på?

Dette vil nok forutsette at man ikke fremviser førerkortet ved stopp-posten, ellers får man nok ikke kortet tilbake heller.
Hvis man får førerretten inndratt i ATK/prikker er det nok lettere å "forlegge" det fysiske førerkortet...

Når det gjelder aksept for inndragning av førerrett er det en annen sak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Stian87 »

Det rosa kortet er vel ikke annet enn dokumentasjon på førerrett. At du kan vise frem førerkort når du blir stoppet er en forutsetning for å føre et kjøretøy. Jeg kan ikke se noe problem ved at politiet inndrar det fysiske kortet i saker de mener å ha skjellig grunn til mistanke om forbrytelse eller forseelse som medfører tap av førerrett.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Grendel »

Det eneste må vel være at førerkortet er ent greit dokument på at du er den du er ved ulike situasjoner. Som f.eks. på Postkontoret og alle tilsvarende situasjoner. Blir denne rosa papirlappen borte mister du også denne enkle dokumentasjonen.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av KevinmsR6 »

Lappen kommer tilsendt i posten :) er han heldig før han den litt før og det står at vedkommende ikke har lov og kjøre før etter 24/12-17. Dette skjedde med meg da jeg fikk tilbake lappen:)

Over til beslag av førerkort slenger jeg inn denne:

Politiet har lagt seg til en del uvaner og tatt seg en god del friheter når det gjelder førerkortbeslag.

I følge riksadvokaten gjelder følgende:
Kravet om «skjellig grunn til mistanke» innebærer at det må foreligge sannsynlighetsovervekt for at mistenkte har begått et straffbart forhold som kan medføre tap av føreretten. Vurderingen må skje på grunnlag av bevissituasjonen på avgjørelsestidspunktet. Såkalte «rutinemessige beslag» av førerkort selv ved alvorlige trafikkulykker er i strid med loven og skal ikke forekomme. Det må alltid vurderes konkret om lovens vilkår er oppfylt, og riksadvokaten understreker politimesterens ansvar for at også personell i ordinær ordens- og trafikktjeneste har korrekt regelforståelse.

Man kan lese litt mer utfyldende om saken her: https://godsntf.com/2014/09/23/ikke-gi- ... frivillig/
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Stian87 »

Vil presisere at jeg er enig med det riksadvokaten sier. I tilfellet vårt har vedkommende allerede mistet lappen. Dersom man mener man ikke har gjort noe straffbart bør man ikke godta beslaget.

Politiet tar seg en del friheter som ikke er innafor og man bør ta dem på det. Politi som tar seg friheter er ikke bra
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av KevinmsR6 »

De fleste utav politiet tar seg denne friheten som gjelder rutinemessig førerkort beslag... husk på at det hjelper ikke og nekte og skrive under på forelegget ifra politiet og allikevel gi ifra seg førerkortet... gir en det ifra seg frivillige er det det samme som og skrive under, du samtykker handlingen du beskyldes for ved og gi ifra deg førerkortet frivillig ved oppfordring ifra tjenestemann... om ikke bevisene kan vises til deg som fører så aldri gi ifra deg førerkortet og ikke skriv under på noe....
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 sep 2017, 17:58 Dette vil jeg tro en politijurist med spesielt ansvar for disse sakene, kan svare på.
Meeen... det er vel slik hos onkel Blå at det ikke gis ved dørene og at kompisen må vente til første vanlige arbeidsdag i romjula...
Dette kan nok kanskje jeg også svare ganske bra på da jeg selv får tilbake lappen den 20. desember i år etter å ha gått 5 måneder i tørke.

Jeg ringte politiet og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne hente førerkortet på nærmeste trafikkstasjon første virkedag etter datoen som står i brevet. Jeg mistet førerkortet 19.juli og da kan jeg dermed hente det på nærmeste trafikkstasjon 20.desember for min del.

Det er altså ikke politiet som sitter på førerkortet ditt, så lenge det er snakk om forenklet forelegg og ikke andra straffbare handlinger i tillegg.

___________

Jeg fikk to valg når jeg satt i politibilen skjebnedagen. Jeg kunne nekte forholdet og farten som ble målt og jeg ville i et slikt tillfelle bli innkalt til en rettsak. Hvis jeg nektet så fikk jeg uansett ikke beholde førerkortet. Dette spurte jeg spesifikt om. Ikke for å "lure" meg unna, men jeg ville høre valgmulighetene.

I tillegg kommer saksommkostninger etc. I mitt tillfelle var det liten tvil da alt ble filmet og etter at han viste meg det første minuttet av videoen før dem tok måling så gjorde jeg nok lurt i å godta straffen der og da. Hadde en dommer sett HELE videoen så hadde jeg nok ikke fått noe strafferabatt for å si det sånn. Var ikke noe grisekjøring, men det gikk en del fortere et lite stykke enn farten jeg ble målt til.

Så finnes det noen lyspunkter i dette for min del overhodet?
Ja, det vil jeg si...

1. Sykkelen ble spart for mange kilometer.
2. Jeg lærte definitivt en lekse. Det er ikke ALLTID UP kjører nye flotte biler....
3. Jeg har spart noen kroner på og ikke kjøre.
4. Det var en reell mulighet for at jeg måtte kjøre opp på nytt (hvis jeg fikk 6mnd. eller mer uten førerkort) Det slapp jeg.
5. Jeg har blitt LITT sunnere siden jeg nå har tatt over el-sykkelen til ho mor. :twothumbs:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av cannon »

Trådstarter spør et enkelt spm og får tilbake en masse svada om ikke å levere fra seg plastkortet når førerretten inndras etter fartsoverskridelse. Det gis råd om ikke å vedta på stedet, og heller satse på anmeldelse og rettssak. Jeg tror dette i de fleste tilfeller er dårlige råd.
Min erfaring er at politiet gjør jobben sin på en utmerket måte. Jeg har gått på noen smeller med både bil og MC, og har alltid blitt behandlet korrekt.
I denne saken er lappen borte, og spørsmålet handler om det å få tilbake lappen. Jeg tror/håper trådstarter har fått svar i ett av svarene her.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Bjerknez »

Enig med cannon her. Politiet (UP) som stoppet meg opptrådde profesjonelt og var hyggelige. Dem forsto situasjonen min og jeg fikk god forklaring på hva som skjedde videre etc. Jeg mistet også lappen for tre måneder for ca. 20 år siden med bil, og også dem opptrådde profesjonelt og hyggelige.

UP som tok meg nå sist lå bak meg lenge og hadde nok ingen planer om å ta meg for alt det var verdt. Men jeg dro på litt for mye og da så jeg dem plutselig nærmet seg i speilet.

Jeg fikk inntrykk av at dem ikke var "ute etter" meg men tenkte at nok var nok, på en måte. Noe jeg forstår godt nå i ettertid. Man må vel bare innse at det å kjøre for fort får konsekvenser og de ter disse konsekvensene man stort sett lærer av.

Blir du stoppet i fartskontroll hvor du faktisk har kjørt for fort og målingene i stor grad stemmer så tror jeg det er er lite poeng i å nekte dem å ta førerkortet og eller nekte for forholdet. Det tror jeg ikke ganger oss vanlige borgere. Ta straffen som en mann, betal boten og lær litt av konsekvensene, så langt det lar seg gjøre.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av cannon »

Til trådstarter: hvis det er viktig for kompisen din å få tilbake lappen før jul så ville jeg ha rådet han til å sende en skriftlig og velbegrunnet søknad om dette til politiet.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen 4 mnd, spørsmål om å få den tilbake

Legg inn av Lego »

Jeg fikk (også) mitt tilbake i posten. Det kom et par dager før, men med beskjed om at jeg ikke hadde lov å kjøre før "gjeldene dato".

Svar