Firebladen slutta å lade. Målte stator og den var gåen. Jeg visste ikke om regulator var gåen så jeg kjøpte begge deler (fra Wemoto).
Skiftet stator og lot gammel regulator stå. Ladespenning er nå ok (ca 14,3 v ved tomgang).
Jeg har også kjøpt et lite innstikk-voltmeter til strømuttaket som jeg har ved siden av turteller. Da kan jeg følge litt med på ladespenning når jeg kjører. Jeg måler nå alt mellom 12,8 og 15,3 volt, og spenningen varierer ganske raskt. Variasjonene er uavhengig av strømforbruk og motorens turtall.
Spørsmål; er dette normalt, eller kan det være en indikasjon på at regulatoren ikke er helt frisk?
Kan for øvrig anbefale denne smarte dingsen (kr. 26,- hjem i postkassa inkl, frakt) :
http://www.ebay.com/itm/Dual-Ports-3-1A ... Sw32lYrpPj
Og for de som lurer eller tviler; den billige dingsen angir spenning likt med et Fluke-multimeter som kostet ca 2000,- da det var nytt.
Ladespenning?
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Ladespenning?
Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Ladespenning?
Er vel ca. 14,4v som ble være max ladespenning for å unngå " koking " av batteriet. 

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ladespenning?
Det stemmer. Men det gjelder nok for konstant ladespenning over tid. Raske variasjoner slik jeg måler fører ikke til varme eller koking. Men kanskje det er unormalt.ejs skrev: 28 sep 2017, 15:20 Er vel ca. 14,4v som ble være max ladespenning for å unngå " koking " av batteriet.![]()
Skal prøve tipset lengre opp her. Bytter til ny rr og ser om ladespenningen jevner seg ut.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Ladespenning?
Kan jo nevne at ladespenning innenfor spec på min skal være 14,2v - 15,2v på litt turtall.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ladespenning?
Har nå prøvd den nye regulatoren. Den gir de samme variasjonene i ladespenning. Og jeg har kontrollmålt på utspenning rett på regulator. Samme resultat. Konkluderer med at dette er i orden.Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Ladespenning?
Ble litt nysgjerrig så jeg tok en kikk i servicemanualen (du har den sikkert selv også). Der står det at batterispenning<ladespenning<15,5v @5000 rpm med fjernlys på. Så verdiene stemmer jo sånn sett med det du har målt. Synes bare at selve spenningsvariasjonen slik du beskrev hørtes unormalt ut. Har bare vært borti jevn ladespenning som følger og stabiliserer etter strømforbruk og til dels rpm. Vanligvis jobber vel disse regulatorene lynraskt og kontinuerlig med dumping av overskuddstrøm, men det er sikkert variasjoner med design. Da er det vel i ordencannon skrev: 28 sep 2017, 20:52Har nå prøvd den nye regulatoren. Den gir de samme variasjonene i ladespenning. Og jeg har kontrollmålt på utspenning rett på regulator. Samme resultat. Konkluderer med at dette er i orden.Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.

Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ladespenning?
Greenone skrev: 28 sep 2017, 22:22cannon skrev: 28 sep 2017, 20:52Tror det er ok. Og honda-regulatorer er jo ikke berømt for god kvalitet. Kanskje det er store variasjoner mellom merkene?Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
Ble litt nysgjerrig så jeg tok en kikk i servicemanualen (du har den sikkert selv også). Der står det at batterispenning<ladespenning<15,5v @5000 rpm med fjernlys på. Så verdiene stemmer jo sånn sett med det du har målt. Synes bare at selve spenningsvariasjonen slik du beskrev hørtes unormalt ut. Har bare vært borti jevn ladespenning som følger og stabiliserer etter strømforbruk og til dels rpm. Vanligvis jobber vel disse regulatorene lynraskt og kontinuerlig med dumping av overskuddstrøm, men det er sikkert variasjoner med design. Da er det vel i orden![]()
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Ladespenning?
Ja, kan sikkert være litt forskjell. Tipper da kanskje på design ift sykkel. Nå har du jo uansett en kjekk måler så du ser jo om det blir noe problemer med en gang :)cannon skrev: 28 sep 2017, 20:52
Tror det er ok. Og honda-regulatorer er jo ikke berømt for god kvalitet. Kanskje det er store variasjoner mellom merkene?
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was