BC45 BMW R1200RS logg
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Synes ikke selv R1200RS lider av tydelige tegn på innsparinger. Dashbord er som det bør være på en sportstourer mener nå jeg. BMW har standardisert forstillingen, samme som S1000R mer eller mindre, bakstillingen er som tidligere K1300GT og S, en litt mer sportslig R1200GS-variant. Bremser er også standard BMW og noe av det bedre der ute. Hendler og betjening likeså.
I tillegg har den skikkelige alu-felger som er helstøpt og ikke hule.
En flott sykkel, mange liker boxeren, og den har nok litt puls som alle andre tosylindrede.
Den har draget i bunn og mellomregisteret, deilig i det daglige. Det litt mer ville i toppen av registeret som firere gjerne har kan bli et savn, men husker man å gire opp så vil jeg tro den henger med det meste der ute :) Kraften er der du trenger den. Først når man når hastigheter godt over lovlige hastigheter at jeg begynner å dra ifra om jeg ikke ligger på 6krpm klar til å vri maksimalt på gassen.
En flott sykkel, mange liker boxeren, og den har nok litt puls som alle andre tosylindrede.
Den har draget i bunn og mellomregisteret, deilig i det daglige. Det litt mer ville i toppen av registeret som firere gjerne har kan bli et savn, men husker man å gire opp så vil jeg tro den henger med det meste der ute :) Kraften er der du trenger den. Først når man når hastigheter godt over lovlige hastigheter at jeg begynner å dra ifra om jeg ikke ligger på 6krpm klar til å vri maksimalt på gassen.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg skrev "men lider litt av «innsparinger» "Synes ikke selv R1200RS lider av tydelige tegn på innsparinger.
jeg har ikek sagt at den lider av "tydelige tegn på innsparinger"
Jeg syntes dashbordet rett og slett så veldig kjipt ut.

På min F800 har jeg doble Brembo fremme, men gud bedre meg, det er ikke gode bremser.FredrikE24 skrev: 28 sep 2017, 23:02 . Bremser er også standard BMW og noe av det bedre der ute. Hendler og betjening likeså.
Hadde også Brembo på Ducatien, men de er fra en annen planet, så ingen tvil om at BMW sparer på komponenter.
Blinklyssystemet er dritt, det å blinke høyre og venstre er ok, men det å slå av blinklysene med høyre tommel,
spesielt i rundkjøringer, uten å påvirke gassen er veldig tungvint.

Poenget med lettest mulig felger sier vel seg selv, så det å ha helstøpte og tunge felger vil jeg ikke si er noe fordel.
BMW er fortsatt trauste, tunge og konservative sykler, med unntak av S og XR modellen.
simpson skrev: 29 sep 2017, 08:56På min F800 har jeg doble Brembo fremme, men gud bedre meg, det er ikke gode bremser.FredrikE24 skrev: 28 sep 2017, 23:02 . Bremser er også standard BMW og noe av det bedre der ute. Hendler og betjening likeså.
Hadde også Brembo på Ducatien, men de er fra en annen planet, så ingen tvil om at BMW sparer på komponenter.
Blinklyssystemet er dritt, det å blinke høyre og venstre er ok, men det å slå av blinklysene med høyre tommel,
spesielt i rundkjøringer, uten å påvirke gassen er veldig tungvint.![]()
Poenget med lettest mulig felger sier vel seg selv, så det å ha helstøpte og tunge felger vil jeg ikke si er noe fordel.
BMW er fortsatt trauste, tunge og konservative sykler, med unntak av S og XR modellene.
Men de har ett unntak, som dessverre ikke slo veldig godt an, og det er HP2Sport.
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Har bare lest positive ting om R1200RS sine bremser. Godt mulig de putter andre penger i bremesene på en sportssykkel enn på F800.simpson skrev: 29 sep 2017, 08:56På min F800 har jeg doble Brembo fremme, men gud bedre meg, det er ikke gode bremser.FredrikE24 skrev: 28 sep 2017, 23:02 . Bremser er også standard BMW og noe av det bedre der ute. Hendler og betjening likeså.
spesielt i rundkjøringer, uten å påvirke gassen er veldig tungvint.![]()
BMW er fortsatt trauste, tunge og konservative sykler, med unntak av S og XR modellen.
Jeg har vanlig blinklyssystem på min S1000R, så det gjelder ikke alle modeller
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Har ikke kjørt R1200RS, så kan ikke si noe om de.
Men min erfaring med BMW, bortsett fra S modellene er at de ikke er best på bremser i hvertfall.
Men min erfaring med BMW, bortsett fra S modellene er at de ikke er best på bremser i hvertfall.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hvilken sykkel som har best bremser aner jeg ikke, men at R1200RS hadde tilnærmet like gode bremser som S1000R er jeg ganske sikker på, hvis jeg husker riktig. BMW er vertfall så langt det merke jeg har kjørt med best bremser. Cruiseren jeg hadde havner nok på jumboplass med god margin.
Har så langt til gode å kjøre en sykkel som har like bra "bitt" i bremsene som den jeg har nå. Men nå har ikke jeg kjørt ekte racing sykler heller. Bortsett fra en 2007 modell R6, men den hadde heller ikke bremser som imponerte meg.
Har så langt til gode å kjøre en sykkel som har like bra "bitt" i bremsene som den jeg har nå. Men nå har ikke jeg kjørt ekte racing sykler heller. Bortsett fra en 2007 modell R6, men den hadde heller ikke bremser som imponerte meg.
Tviler ikke på bremsene på S modellene er bra. Helt sikkert det beste BMW har. Men MIN erfaring, og spesielt på F800 er ikke at de er blant de beste ut der, som tidligere påstått. På F650 har de i tillegg enkel skive framme
Hadde ikke vært for ABS, hadde jeg ligget i grøfta for lenge siden. Litt hard kjøring i hårnåler, og ABS slår inn veeldig tidlig. Og det betyr at framhjulet mister grep.
På Ducatien kunne jeg bremse med full kraft fra 250-0 kmt med langfingeren, på F800 kan jeg bare glemme det.

Hadde ikke vært for ABS, hadde jeg ligget i grøfta for lenge siden. Litt hard kjøring i hårnåler, og ABS slår inn veeldig tidlig. Og det betyr at framhjulet mister grep.
På Ducatien kunne jeg bremse med full kraft fra 250-0 kmt med langfingeren, på F800 kan jeg bare glemme det.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Denne sammenligningen er vel litt urettferdig, selv om det du skriver sikkert er helt riktig. "Gode bremser" betinger kvalitet på bremsekomponentene, store bremseskiver osv. I så måte er ikke "Brembo"-merket noen garanti for kvalitet, siden Brembo lenge har laget massemarkedskomponenter for diverse mc-merker. Jeg har personlig slitt mye med standard "Brembo"-kalippere på R-sykler.simpson skrev: 29 sep 2017, 10:07 Tviler ikke på bremsene på S modellene er bra. Helt sikkert det beste BMW har. Men MIN erfaring, og spesielt på F800 er ikke at de er blant de beste ut der, som tidligere påstått. På F650 har de i tillegg enkel skive framme![]()
Likevel vil et ikke-RR-chassis med myk/lang framgaffel og "rar" rammegeometri gi dårlige bremseopplevelser, selv med de beste bremsekomponentene. Et tyggis-chassis vil kreve langt mer av den som bremser, og selv da vil opplevelsen være ganske dårlig.
Brembo lager bremser til alle type sykler, som du sier. Alt fra billige økonomikomponeter til det ypperste som er å få tak i. De er også store på uorginale bremser til de aller fleste merker. Så at BMW bruker Brembo er ikke noen garanti for "gode bremser".cannon skrev: 29 sep 2017, 10:29Denne sammenligningen er vel litt urettferdig, selv om det du skriver sikkert er helt riktig. "Gode bremser" betinger kvalitet på bremsekomponentene, store bremseskiver osv. I så måte er ikke "Brembo"-merket noen garanti for kvalitet, siden Brembo lenge har laget massemarkedskomponenter for diverse mc-merker. Jeg har personlig slitt mye med standard "Brembo"-kalippere på R-sykler.simpson skrev: 29 sep 2017, 10:07 Tviler ikke på bremsene på S modellene er bra. Helt sikkert det beste BMW har. Men MIN erfaring, og spesielt på F800 er ikke at de er blant de beste ut der, som tidligere påstått. På F650 har de i tillegg enkel skive framme![]()
Likevel vil et ikke-RR-chassis med myk/lang framgaffel og "rar" rammegeometri gi dårlige bremseopplevelser, selv med de beste bremsekomponentene. Et tyggis-chassis vil kreve langt mer av den som bremser, og selv da vil opplevelsen være ganske dårlig.
Ikke rett å direkte sammenligne en premium R sykkel med bremser i øverste sjikte med en rimelig ADV nei.
Likevel kunne det vært bedre på F800., Mye bedre.
Men forskjellige typer sykler krever forskjellige type bremser, helt klart.
Og der mener jeg at BMW ikke alltid har valgt de rette komponentene på de forskjellige syklene.
Har kjørt tilsvarende sykler som jeg har nå med en helt annen bremseeffekt med "rimeligere" navn på kalipere og skiver.
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Har du prøvd å bytte til andre bremseklosser simpson? Skiftet til SBS-klosser på mt-09`n og forskjellen var som natt og dag.
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Før jeg trekker noen konklusjoner angående bremsene på r1200rs så må jeg teste dem skikkelig selv. De har ihvertfall fire-stemplers kalipere foran og to-stemplers kaliper bak
Det er dobbelt så mange stempler som mange sykler leveres med.

Har ikke prøvd det.BC45 skrev: 29 sep 2017, 11:10 Har du prøvd å bytte til andre bremseklosser simpson? Skiftet til SBS-klosser på mt-09`n og forskjellen var som natt og dag.
Kjøpte den i år, så har ikke byttet noen ting.
Men det blir en del ting gjort i vinter. Førsteprioritet er sete.
Det passer ikke for meg i det hele tatt. Første sykkel jeg har hatt som ræva faktisk sovner etter 20 mil.
Hadde et tur på 90 mil for en mnd siden, og den satte igjen to tre dager.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sett bort fra F-sykler er det servobremser på samtlige BMWer etter 2001 :)
Blinklysbetjening på de eldre enn 2006 er en vanesak. Jeg digger det, i gasse mens mann kansellerer er ikke et problem. Fint å blinke ut av rundkjøringer og kansellere med bare høyre lanken på styret :)
Blinklysbetjening på de eldre enn 2006 er en vanesak. Jeg digger det, i gasse mens mann kansellerer er ikke et problem. Fint å blinke ut av rundkjøringer og kansellere med bare høyre lanken på styret :)
2006?FredrikE24 skrev: 29 sep 2017, 15:04 Sett bort fra F-sykler er det servobremser på samtlige BMWer etter 2001 :)
Hva skjedde etter det? Min er 11 og den har 3 brytere