simpson skrev: 29 sep 2017, 21:25
Sånne statestikker er høyst diskutable.
BMW selger mest sykler, og det er rart hvis de bare har problemer?
Lesr du NAF bladet, så er Toyota den beste bilen og Audi, Mercedes og BMW bare dritten.
Men uansett, hvor mange her inne som ikke kjører Yamaha er det som virkelig har hatt store problemer med sykkelen?
Yamaha har jo også sine problemer, som eksempel girkasser på R1, det var jo recall på samtlige av siste modell.
Alle merker har hatt og kommer til å få sine lyter.
Men uansett, hjelper ikke med statestikker så lenge folk har forskjellig smak og ikke synes Yamaha, Suzuki etc frister mens andre har det de leter etter?
https://mcsiden.no/posting.php?mode=quote&f=13&p=330052#
Nå er det meg bekjent ingen i Norge som har hatt problemer med girkassen på 2014 R1

Jeg vet ikke om det finnes noen i det hele tatt som har fått problemer med den.
Det ble sendt ut en recall på samtlige sykler ganske tidlig nettopp for å unngå problemer. Det er jo slik recall fungerer. En del som ikke holdt kvalitetskravet skulle byttes ut før problemer oppsto, problemer som ville medført store følgeskader i den enkelte sykkel og kunne ha medført et dårligere rykte både for modellen og for Yamaha som varemerke. Hos Yamaha blir et stort antall sykler av en ny modell spredt omkring i verden og utsatt for harde tester. Så blir de sendt tilbake til fabrikken og plukket fullstendig fra hverandre. Noen returneres tidlig, andre kjøres i lengre tester. Alle deler blir nøye gjennomgått. Derfor vil det ganske tidlig kunne settes inn tiltak for å unngå at kundene får problemer.
Jeg vil tro at denne statistikken fra Consumer Report har ganske høy troverdighet. Den viser blant annet at de fire store Japanske er samlet ganske like med lavest feilmargin. Det er nok ikke tilfeldig. Slik er det som du nevner også med biler, men de som tvers igjennom er Japanske er de mest pålitelige. At Toyota fortsatt har så høy troverdighet som de har, skyldes nok ikke annet enn svært høye kvalitetskrav hos produsenten. Gjerne også at de selv har hånd om hele produksjonen. Det jeg også vet om Toyota er at de tar dette med recall på høyeste alvor. Mange mindre recall på Toyota biler blir utført samtidig med at bilene er inne til service og uten at kundene vet noe som helst om det.
Consumer Report lager også statistikker over kundetilfredshet, denne kan vise et annet resultat. Heldigvis er det slik at de fleste av oss kjøper både sykkel og bil med hjertet og ikke med hodet. Vi godtar gjerne noe lavere kvalitet fordi vi liker en annen sykkel eller bil bedre. Det er samtidig noen både sykler og bilen vi ikke snur oss etter, som vi ikke har lyst på. Heldigvis er det slik, det gjør at vi har et stort mangfold å velge blant, og de forskjellige merker anstrenger seg veldig for å utvikle nye modeller de har tro på kommer til å gjøre suksess.