Etter å ha sjekket værmeldingen for Sandefjord i dag tidlig, pakket jeg bilen med kjøreutstyr og kaffe og satte kursen mot Speed Motorcenter. Jeg vurderte å ta mt-09`n, men jeg ville ha god tid hos forhandleren så i dag ble det bil og motorvei i det litt kjølige høstværet.
Vel fremme hos SM (

) kunne jeg se at det var flere enn meg som ikke hadde lagt sesongen helt på hylla ennå. Det var ny-levering av MT-09 Tracer med masse ekstra-utstyr og det satt en del folk i kjøreutstyr som drakk kaffe på benker utenfor lokalene. Inne i butikken var det også godt med aktivitet, så jeg var nok ikke alene om å lete etter ny sykkel til neste sesong.
Planen for dagen var å få meg en god prøvetur med BMW R1200RS og endelig også få testet S1000R.
Etter å fremlagt gyldig førerkort og skrevet under på at jeg måtte betale en skyhøy egenandel dersom jeg ikke behandlet syklene pent (12000 kr), fikk jeg en grundig gjennomgang av menysystemet på RS`n med demperoppsett og kjøremoduser, før jeg forventningfullt entret sykkelen.
Jeg var spent på å ta fatt på ruten som selgeren hadde anbefalt. Den skulle gå gjennom skogsområder med fine svingete veier, rett-sletter med oversiktlige jorder på hver side og et stykke med motorvei.
Jeg startet opp boxeren og kunne raskt slå fast at lyden virket lovende. Den var ikke helt ulik lyden fra parallell-twin syklene jeg har hatt tidligere, så lyden var foreløpig godkjent. Da jeg ruset motoren litt, kjente jeg at motoren dro sykkelen en smule til siden, men det var ikke urovekkende på noen som helst måte.
Etter å ha kommet meg ut på veien merket jeg ingenting til denne sideveis-effekten, men jeg fant fort ut at denne sykkelen var høyere giret enn det jeg hadde erfaring med fra før.
Jeg kom meg inn på den svingete veien selgeren hadde anbefalt og jeg var klar for å teste sykkelen litt skikkelig. Til min store overraskelse kunne jeg ganske raskt konstatere at boxeren hadde mindre punch enn trippelen i mt-09. Den virket faktisk tregere i hele registeret. Forskjellen var såpass stor at RS`n virket litt daff i forhold. Det var ikke dette jeg hadde ventet meg, RS`n hadde jo 125 hk, hele 10 hk mer enn min. Dreiemomentet skulle også være en god del råere enn hos trippelen, så skuffelsen kom smygende.
Jeg konsentrerte meg så om kjørestillingen og ble etterhvert mer og mer bevisst på hvor godt jeg satt. Setet virket akkurat passe mykt og knevinkelen var behagelig. Avstanden til clipon-styret var helt perfekt, var passe bredt og godt å holde i. Hendlene var gode og alle bryterne var enkle å betjene. Jeg satt ørlitegrann foroverlent, men ikke mer enn at jeg kunne slappe av i mage og rygg. Jeg satt rett og slett veldig godt. Kjørestillingen var både avslappende og sportslig på samme tid. Perfekt!
Ruten var veldig godt egnet for prøvekjøring av mc og jeg fikk etterhvert testet svingegenskapene til RS`n i både lange og korte svinger.
Det var en lek å få sykkelen gjennom svingene og den var rett og slett utrolig morsom. Jeg kan ikke forstå at noen kan synes RS`n er tungstyrt, den var rask å legge ned og den holdt sporet godt gjennom svingene. Demperne gjorde en kjempejobb med å holde sykkelen godt plantet i bakken og den kunne virkelig by opp til dans. Rett og slett veldig bra!
Til denne type kjøring, på svingete landeveier, hadde motoren krefter nok i massevis. Det var egentlig først når jeg skulle kjenne de rå kreftene på rett-strekkene at jeg skulle ønske det var noe mer å hente.
På en av slettene bestemte jeg meg for å se hva bremsene var gode for. Fra rundt 100 km/t dro jeg til og og bremsene fikk vise hva de dugde til. Bare ved å bruke håndbremsen aktiverte jeg både forbrems og bakbrems med ca. 70/30 fordeling. Dette var svært effektivt og sykkelen stoppet raskt. Det var ingen antydninger til dykking og sykkelen føltes veldig trygg å bremse hardt med. Tror kanskje dette er de beste bremsene jeg har vært borti noen gang.
Siste del av turen gikk i 110 grense på motorveien. Jeg var veldig spent på stabilitet, vind, turbulens og akselerasjon i litt hastighet.
Det var full gass ut på motorveien. Tunnellsynet uteble, men den dro allikevel så godt at jeg måtte klemme meg fast i sykkelen. Nok en stor overraskelse- i 130 km/t kjente jeg nesten ikke fartsvind i det hele tatt på kroppen og hvor var turbulensen?? Jeg har aldri kjørt en sykkel med vindskjerm i den farten uten at jeg må stramme nakkemusklene for å holde hodet i rett posisjon! Vet ikke om det har med min høyde å gjøre, men jeg kunne cruise på motorveien så å si helt uten turbulens! Samtidig var sykkelen veldig stødig og retningsstabil, så denne kunne gjøre motorveikjøring til en lek (en kjedelig en

)
Jeg ga full gass fra 130 og sykkelen hadde brukbar akselerasjon, men her kjente jeg et lite savn av mer krefter.
Noen minutter senere tok jeg av motorveien og kjørte tilbake til MT for å prøvekjøre neste sykkel, S1000R
Etter en stunds kjøring kjente jeg at jeg satt hardere og litt mer foroverlent enn på RS`n. Kjørestillingen var litt mer anstrengt og jeg fant ut at S1000R ikke er den perfekte sykkel for meg.
Det var uten tvil en heftig motor som jeg ikke på langt nær turte å teste fullt ut, men lyden og motorkarakteristikken falt ikke helt i smak hos meg. Den klarte dessverre ikke å slå ihjel mine fordommer mot rekke-firrere. Det ble for rent og pent og lyden ble for spiss med lite karakter.
Ellers var jo sykkelen veldig bra med gode dempere og bremser og en sinnsyk motor, og til banekjøring er nok denne mye bedre egnet enn RS`n. Skulle jeg gått for nakensykkel er Speed Triple fortsatt den sykkelen jeg sikler mest på.
Etter dagens prøvekjøringer er jeg nok kommet nærmere en beslutning for hva slags sykkel jeg ønsker til neste år. R1200RS passet meg perfekt mtp størrelse, sittestilling, komfort, lastekapasitet, kjøreegenskapet og i svart også mtp utseende. Det eneste jeg savnet var litt ekstra med krefter. Med kardang-drift slipper man å rense og smøre kjedet og oljesølet på bakfelgen kan bli en saga blått. Høres unektelig litt fristende ut.
Spørsmålet jeg må finne svaret på blir hvor mye jeg skal prioritere egenskaper som er viktige for banekjøring eller om jeg skal velge noe som er svært bra på det aller meste, men ikke har det siste lille ekstra med tanke på rå kraft.
Jeg tror jeg heller mot å velge det siste

Jeg har dog litt tid å tenke meg om på. Bestiller jeg ny sykkel før jul, så får jeg med den lille ekstra høstrabatten og jeg får tidlig levering neste vår.
Liker den veldig godt i svart
R1200RS 4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.