Mye av dette blir bare spekulasjoner, mener nå jeg. Det spørs litt hvilken bilmodell man kjøper nå. Noen kommer med mer utdatert teknologi enn andre dessverre. Og en eller annen gang må man hoppe på bølgen. Besparelsen er så stor de neste årene, at jeg har ikke noe valg nesten. Så er det vel litt geografisk avhengig. Vi bor i Oslo, på grensa til Akershus, og det blir noen bompasseringer i året. Dessuten er bilen veldig fin å kjøre, og til vårt bruk har vi ikke behov for noe mer akkurat nå. Lading er til og med gratis mange steder. Det fungerer helt utmerket!
Bilen lader optimalt ca. 400 km/t, så på maks. 30 minutter har man nye 200km på «tanken». Jeg har lest at hvis man er smart, stopper man og lader i 12-13 minutter hver 100km, hvis man er på langtur. Vi har småbarn også, så å stoppe etter et par timer kjøring er uansett stort sett nødvendig. Så da lader vi bare imens da.
Jeg vet også at teknologien utvikler seg raskt, og vi vet jo allerede om modeller som kommer med dobbelt så store batteripakker neste år etc.. men skal man gå sånn og vente på noe enda bedre, og «det endelige produktet», så blir det jo aldri sjanse til å slå til på noe som helst. «Neste år kommer den med enda lenger rekkevidde». Sånn vil det alltid være. Rekkevidden er allerede godt innenfor det de aller fleste trenger.
Men det er bare bra for sånne som meg at ikke alle kaster seg på bølgen med det samme, så er det større sjanse for å få solgt bilen videre om et par år, så kan jeg bestille ny bil med større batteripakke :-) Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er så skeptiske. Prøvekjør noen elbiler og gjør opp deres egen mening basert på det