Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Sykkeln kommer i hus om ca 3 uker.

Håller på å beställer delar redan nu. Kommer att riva ned sykkeln og bygga upp igjen :) Smiler nu men vi får väl se :O

Skall visst ha ett typiskt gs-problem med sig. Den laddar inte. Kommer att se över alla jordingar, ledningar, stator med kontakter, batteri och till sist regulator. Full pris på orginal regulator är runt 4500kr, på ebay finns dom helt nya under 500-lappen, dock från Kina....Någon som prövat dessa? Skräp?

Svettar från motoren så detta blir med under renovering av motor.

Bromsar som inte är ok, har beställt renoveringskit.

Söker febrilt efter en GSXR-front end, vi vår se vad jag hittar.

Går i tankarna om att byta ut hela elsystemet mot ett 12v M-unit med digital speedo och lithiumbatteri. Här är jag färsk så jag måste läsa mig upp lite.

Annars är jag mer glad i bar rise vs clip ons så vi får se. Smått av lykter och led av det som går :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Nickelilltroll den 13 okt 2017, 10:36, redigert 1 gang totalt.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Ah! Såg inte att vi har en egen tråd för byggprojekter....Kan admin flytta denna?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av AJ »

Nickelilltroll skrev: 14 sep 2017, 13:42 Ah! Såg inte att vi har en egen tråd för byggprojekter....Kan admin flytta denna?
Yes!
Det fikser vi :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Tack så mycket :)

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Så har det börjat ske ting här :D

Demonterat mycket. Har överhalat förgasarna och bänksynkat dom.

Bytt pluggar och freshat till tändhatter+ledningar och sett över coiler med ledningar. Laddar batteriet just nu å väntar på nya delar till förgasarna.

Måndag skall det bli prövstart. Få den till att gå jämnt på tomgång är första målet så jag kan se över laddningsproblemet. Att kunna mäta spänningen i regulator, coils och stator är målet innan onsdag. Det är dyra delar så beställer inte innan jag är säker på vad som felar.

Skall sälja iväg mycket av det som jag demonterar-billigt. Lägger ut det när jag har demonterat färdigt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Det stoppade upp när jag såg att insugsgummina var totalkvaddade😳

Var otroligt massa jobb att få lös bultarna. Både slagmejsel, rostlösare, dorn med hammare och svetstång...1 timme senare!

Nya bultar ska in med kopparfett.

Ingen prövstart. Beställt nya gummin, dynatek coils med ledningar och regulator. Skulle det vara nåt som krånglar vidare så är det bara CDiboxen kvar. Chansar på att den är ok....

Så var det bara att vänta
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Angående delar så har jag bara kvar de 3 orginal Krauserboxan. Låsen är ödelagda å ingen nyckel. Ger bort dom gratis. 1 v å sen hiver jag dom på dynga.
Allt annat försvann fort!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Ronning »

Fine bilder og beskrivelser. Fortsett slik! :)

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Tack. Är väldigt skojigt så långt. Är bara hobbymekaniker så jag får ta tiden till hjälp. Länge till sommeren :D

Scrambler är huvudmålet med mest möjligt modern elektronik. Nåt i denna stilen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av mekkern »

Skruer du er redd for at kan sette seg fast monterer du med aluminiumspasta/nikkelpasta-ikke kobberpasta på/i aluminium.(Galv tæring)
men skruer kan også løsne FOR lett når du smører dem...

Når det gjelder lading-hvis stator er ok så kan du bruke en slik:http://www.ebay.com/itm/Regulator-Recti ... 89&vxp=mtr
Kompakt og billig.
bruker slik på en GS450 og det fungerer bra.
hvis du også forbikobler den ene fasen som går via lysbryteren vil du få ennå bedre lading (dog noe mer last på stator)uten at jeg har funnet problemer med dette.Da kan du også montere andre bryterhus på styret som er "cleaner".
Men regner med du legger nytt el-nett når du også fjærner mye utstyr-da blir også dette slankere.

Som det gjelder på "alle" MC: IKKE bruk sykkelen hvis batteriet begynner å bli dårlig-da brenner ladesystemet opp..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Ja, är många meningar om detta med smörjning. 1/2 säger koppar, 1/2 säger alufett. Inte till att bli klok på....

Allt av nya delar är redan beställt. Men tack iaf :)

Jepp, existerande lednings-helv..... kastas! Seriöst? Glassäkringar?! Hehe, funkar men ser ju inte ut! ;)

Siktar på ett m-unit totalsystem. Måste bara lära mig mer elektronik(jobbar med saken).

Nytt batteri är på plats, köpte ett Biltema. Brukes nu under bygg så blir det lithium till våren.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Café racer-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Nickelilltroll skrev: 13 okt 2017, 10:35 Ja, är många meningar om detta med smörjning. 1/2 säger koppar, 1/2 säger alufett. Inte till att bli klok på....

Alufett, universaifett, hjullagerfett, kobberfett eller nær sagt hvilket som helst fett vil hjelpe til med å holde elektrolytten (saltvann/skittent vann) borte og dermed redusere eller helt fullstendig utelukke galvanisk tæring. Det er mange som anbefaler å ikke bruke kobberfett pga galvanisk tæring og henviser til spenningsrekka, men det de ikke forstår da er at kobberfettet holder elektrolytten borte og dermed hindrer galvanisk tæring. Kobberfett er IKKE en elektrolytt i seg selv. Det viktigste er i grunn at du bruker en eller annen form for fett.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av mekkern »

Rune75 skrev: 13 okt 2017, 11:12
Nickelilltroll skrev: 13 okt 2017, 10:35 Ja, är många meningar om detta med smörjning. 1/2 säger koppar, 1/2 säger alufett. Inte till att bli klok på....

Alufett, universaifett, hjullagerfett, kobberfett eller nær sagt hvilket som helst fett vil hjelpe til med å holde elektrolytten (saltvann/skittent vann) borte og dermed redusere eller helt fullstendig utelukke galvanisk tæring. Det er mange som anbefaler å ikke bruke kobberfett pga galvanisk tæring og henviser til spenningsrekka, men det de ikke forstår da er at kobberfettet holder elektrolytten borte og dermed hindrer galvanisk tæring. Kobberfett er IKKE en elektrolytt i seg selv. Det viktigste er i grunn at du bruker en eller annen form for fett.
Alt er fint og flott en stund og fettet/pastaen er fuktig,men etter noen år og varmen i motoren har tørket ut det gamle fettet så merker du om du gjorde rett eller feil....om du bytter ut skruene til rustfrie også..
men det er ikke noe "stort" problem for gjenstander som ikke brukes på vinterstid eller på sjøen.
største problemet med det meste er manglende vedlikehold. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Äntligen helg å fortsättning:

Podfilter å nästan raka rör är modifisering som kräver rejetting av gasarna. Efter massa matematik, knep å knåp så kommer jag justera följande:

-Nålen kommer 1 hack upp, alltså ringen på bilden ned 1 hack.
-Huvuddyserna är på orginala 115. Har beställt 125, som är 4 steg uppåt(2,5 per steg).
-idle jet ska jag försöka att köra orginalt till att börja med.

Klar över att det inte kommer bli bra på första försök, skall bara ha nåt som fungerar så kommer finjusteringen senare. Angående dessa förgasare så är det ingen bränsle/luftskruv för justering. Tror dom heter BS32 istället för 34 som har detta. Någom som har tips om justering av den enda skruven som är på ovansidan mot cylindersidan? Hur fungerar den? Googlat men finner inget. Väntar på verkstadshandboken i posten....

Bägge fetttuber är på plats, hehe...hoppas alla parter är nöjda;)

Skall lackera förgasarna imorrn. Mattsvart botten å topp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Nickelilltroll den 16 okt 2017, 14:21, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Skruen på oversiden mot sylinder er blande/bensin/luft skruen. Utgangspunktetet for denne er gjerne 2.5omdreininger ut fra bunn. På denne forgasseren justerer den bensin så hvis du skrur den innover så får den mindre bensin.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Fantastiskt! Det var nåt sånt jag tänkte mig. Slippa 2 skruvar som ställer till det. Den sitter lite dumt till. Svår att komma åt på dom 2 innersta men har lagat mig en provisorisk bensintank idag. Liten å lika lite snygg kylarrensflaska uppochner, med bensinslang och tut från ett aggregat.

Viktigaste är att jag kan slippa ha tanken på och mer spelrum :)

Väntar på en sån där ”tank-liner-pakke”, tanken läker inte men så vet jag att den är ren och tät många år till efteråt :)

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Har stoppat upp lite här. Fann ut att oxå pilotjets oxå måste uppgraderas. Hade nog aldrig fått en tomgång som var levlig annars.

Visade sig att main får man nästan t o m köpt i lokala matbutiken men pilots var beställningsvara från staterna :eh

Var en del tidsförbruk på att få upp tomgångsdyserna, modifiserade en skruvmejsel och värme så kom dom :twothumbs:

Det är en fröjd att mecka på gamla cyklar. Kvalitet rätt igenom på allt av matrial!

Så nu är status:
Main org 115 nya 125
Pilot org 40 nya 45
Main needle 1 hack högre
Individuella sportfilter
4-2 system, antingen rätta rör eller 2 snygg potter utan muffler.

Så medans dessa är i posten använde jag gårdagen till denna grovtvätt av cykeln. Har inte sett fram emot den. Cykeln har gått i 2-3 år med oljeläcka från toppen...det gick 4 liter varmavfettning och ett hink med utstyr innan det såg ok ut. Från topp till tå var det gammal olja å smuts. Fattar inte hur förra ägare har kunnat låta det gå så långt??

Kommer slänga på insugsgummin idag, det mesta av elektroniken är märkt. Får lixom inte gjort nåt förrän 1:a provstarten är gjord. Får se om jag kanske monterar på allt orginalt för å testa.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Nickelilltroll den 19 okt 2017, 19:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

👍

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Dynatek nya coils med tändkablar monterade idag. Ska visst vara mindre strömsvinn och mer lättstartad cykel med dessa. Är inte brytare på min cykel men en cdibox så det bör räcka.

Blev lite osäker på om dessa nya coils ska ha mer ström på nåt sätt? Följde med en väldigt kortfattad installationsskrift. Youtube är svårt att tillförlita sig på. Ser att andra som kopplat 12 volt via ett relä, via startknappen och rätt på coilen..(?!?)

Jag återanvände de 4 kablar som satt där från förr, på dom gamla coilarna, 2 till varje coil. Nya kabelskor å krympsstrumpa över....Men kändes bara för enkelt. Det är ett tomt hål på ena sidotappen av de nya coilarna. Någon som har en tanke? Följde inte med mer ledning/reläer eller annat....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Har du kjøpt coiler som er til din type tenning (cdi) ?

Det ekstra hullet er fordi coilen skal kunne passe til flere modeller og dermed ha flere festemuligheter.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Har köpt dessa coiler från en egen Suzuki-sida på nett. Fann både årsmodell och rätt modell. Räknar med att det är riktigt. Tänkte att det 3:e hålet var en alternativ fästpunkt mot fler cyklar.

Det jag sett på youtube är hemma-byggen och inget som är patenterat på nåt sätt. Klar över fuktionen till coilerna, menar bara att dom skulle kräva mer ström på nåt sätt?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Nickelilltroll skrev: 19 okt 2017, 19:00 Har köpt dessa coiler från en egen Suzuki-sida på nett. Fann både årsmodell och rätt modell. Räknar med att det är riktigt. Tänkte att det 3:e hålet var en alternativ fästpunkt mot fler cyklar.

Det jag sett på youtube är hemma-byggen och inget som är patenterat på nåt sätt. Klar över fuktionen till coilerna, menar bara att dom skulle kräva mer ström på nåt sätt?
Meningen med disse coilene er at di skal lage bedre/sterkere gnist med den samme tilkoblingen som di originale. Du kan ikke gjøre annet enn å koble di til på samme måte som di originale. Det skal ikke kobles til noe ekstra strøm.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

17DF9A81-8F7D-42D3-A8CD-0475B3865379.jpeg
Phew!! :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Nyrenoverade förgasare. Ny mainjet, pilotjet å kliniskt rena. Nya bensinslagar å luftslangar.
8CCC962A-398D-4FB0-9A45-839AEE26F005.jpeg
DEA04E03-7825-4255-B39D-296D9DEF3DA0.jpeg
Idag skulle jag prövstarta. Hostade till men startar inte. Vid felsök så har jag väldigt fin gnist på alla cylindrar MEN bara nr.4 förgasare har fyllt upp flottörhuset....1-3 är torra.

Har kollat flottörhöjd till 22.6 på alla 4. Nåt tips vad det är? Varför fyller inte gasarna?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Har slangene fall/nedoverbakke hele veien fra Bensinkrana til forgasserene ?

Svar