rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:55
Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 15:53
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39
Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"?
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen

kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
SV650 er en fin og lett sykkel og øvekjøre på. Alle sykler har sine "karakterer", så disse blir man vant til etter hvert. Noen sykler har dårlige bremser, andre sykler har elendige speiler etc. En SV650 er en ganske "snill" sykkel, men med kreftene der man faktisk trenger dem til vanlig kjøring. Ålreit med krefter langt nede og ikke fullt så spennende lenger opp på turtallet. Men som uerfaren vil uansett kreftene virke hinnsides. :)
Liker den veldig godt, men som sagt, hissige på gassen - litt som meg kanskje
Faktisk er SV650 en av "billigsyklene" jeg liker best. Denne koster UNDER 100.000,- i skrivende stund flunkende ny og til den prisen er det en kjempesykkel. Så klart, den er ikke best på noe og til den prisen kan man heller ikke forvente at en sykkel er eller virker påkostet. Men motoren er ppasse spennende i det segmentet og laaangt mer spennende enn en firesylindret sykkel i samme priskategori.
De svakhetene JEG og evt. andre finner på denne sykkelen vil ikke du legge merke til i det hele tatt, før du har kjørt noe som er dyrere. Du kommer garantert til å kose deg på en SV650. Kreftene blir vi alle vant til etter en stund og da oppgraderer man hvis behovet er der, men frem til det så klarer du deg lenge med SV650 eller tilsvarende sykkel.
Yamaha MT07 er også en veldig prisgunstig og flott sykkel i samme segment og prisklasse. Disse to tror jeg er ganske like, men jeg tror MT07 er mer populær og lettere og selge igjen. Den ser også hakket bedre ut i mine øyne. Men det er en smakssak.
Neste steg opp så har du MT09. Her har du vesentlig mer krefter. Men den koster 45.000,- mer enn lillebroren. Liker du litt mer "egenartede" sykler som skiller seg litt ut så ta en titt på Triumph Street Triple RX. Det er en diirekte konkurent til MT09 og selv om det selges langt flere MT09 ville jeg selv valgt en Street Triple RX uten tvil forran MT09. MT09 har hakket vassere motor, men der stopper det i mine øyne. Har selv eid en Street Triple R og kjørt over 20.000km. på en slik.
Men det finnes sikkert også et hav av andre sykler og sykkeltyper også som er minst like bra. Først så må du finne ut hvilken sjanger du liker. Cruiser/Adventure/street/Racing/cross etc. Men personlig mener jeg at en sykkel i street segmentet er en god start og det er vel kanskje det segmentet som er mest populært i Norge i dag blandt yngre førere.
En ekte R-sykkel blir grusomt dyr og forsikre for en fersk mc fører og en R-sykkel i 600cc segmentet er i mine øyne heller ikke så spennende som man kanskje skulle tro. Kreftene og draget kommer ikke før du runder 8.000rpm og da er du allerede brutt de fleste fartsgrenser. I mine øyne passer ekte R-sykkel best på bane. På norske landeveier vil jeg gå så langt som å si at dem nærmest er ubrukelige. Men det går mest på feil sittestilling for meg samt svært lite spennende motormessig på lavere turtall.
De råeste syklene i Street segmentet man får kjøpt i dag er sykler som Aprillia Tuono, BMW S1000R, KTM 1290 SuperDuke R. Disse tre kniver hele tiden om teten i tester. Men dette er kostbare sykler. Den billigste er BMW'en som koster fra rundt 220.000,-. SuperDuke koster fra 235.000,- og Apriliaen koster svimlende 285.000,- (fra).
Disse prisforskjellene skyldes i hovedsak den nye avgiftsregelen som kom nå nylig. Så prisene gjenspeiler ikke nødvendigvis kvaliteten og hva man får for pengene.
Men.... jeg må også inrømme at jeg er litt svak for Cruiser segmentet. har eid en cruiser tidligere og kommer kanskje til å kjøpe det igjen senere. Det er en type sykkel som gir en kjørestil og opplevelse utenom det vanlige. Noen liker det, andre ikke. men får du sjansen en dag, så prøvekjør en cruiser med åpent sinn. Det er faktisk ganske behagelig :)