MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Hva tenker MCsiden folket om motorsykler med lang kjørelengde når dere er på utkikk etter 'ny' sykkel?
Selv har jeg aldri hatt sykler som har gått skikkelig langt (+ 100-150K), men to av de jeg har hatt siden 2006 har runder 50K og begge virker å være i sin beste form noensinne etter passerte 50.
Begge syklene har tosylindrede motorer, som mange mener først er godt innkjørt etter flere titalls tusen km.
Kanskje derfor de bare blir bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på?
Det er noe som heter "å stå seg i hjel". Kan det faktisk være tilfelle at motorsykler som kjører lite hver sesong er mer utsatt for feil enn de som ofte er ute på farten?
Om så er tilfelle kan det kanskje i de aller fleste tilfeller være lurest å kjøpe sykkel med høy kilometerstand?
Forutsatt selvfølgelig at sykkelen er tatt godt vare på ved at eieren selv kan dokumentere regelmessig godt servicevedlikehold eller ved å legge fram utfylt servicehefte.
Kunne vært interessant å høre hva brukerne her inne mener om dette med høy km.stand og hvilke erfaringer som er gjort.
Så vidt jeg husker har det ikke vært mye meningsutvekslinger om akkurat dette her inne.
Selv har jeg aldri hatt sykler som har gått skikkelig langt (+ 100-150K), men to av de jeg har hatt siden 2006 har runder 50K og begge virker å være i sin beste form noensinne etter passerte 50.
Begge syklene har tosylindrede motorer, som mange mener først er godt innkjørt etter flere titalls tusen km.
Kanskje derfor de bare blir bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på?
Det er noe som heter "å stå seg i hjel". Kan det faktisk være tilfelle at motorsykler som kjører lite hver sesong er mer utsatt for feil enn de som ofte er ute på farten?
Om så er tilfelle kan det kanskje i de aller fleste tilfeller være lurest å kjøpe sykkel med høy kilometerstand?
Forutsatt selvfølgelig at sykkelen er tatt godt vare på ved at eieren selv kan dokumentere regelmessig godt servicevedlikehold eller ved å legge fram utfylt servicehefte.
Kunne vært interessant å høre hva brukerne her inne mener om dette med høy km.stand og hvilke erfaringer som er gjort.
Så vidt jeg husker har det ikke vært mye meningsutvekslinger om akkurat dette her inne.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
En godt vedlikeholdt sykkel som har gått 60000km er nok på ingen måte dårligere enn en tilsvarende sykkel som har gått 20000km. Som du skriver blir de kanskje bli bedre for hver km som de ruller. Vedlikehold er alfa/omega.AJ skrev: 30 okt 2017, 19:02 Hva tenker MCsiden folket om motorsykler med lang kjørelengde når dere er på utkikk etter 'ny' sykkel?
Jeg eier motorsykler som knapt brukes, kanskje de går ett par hundre mil i året, maks. Har aldri opplevd noen mekaniske problemer, det eneste jeg har opplevd på sykler som har stått lenge (over ett år om gangen) er lekkasje fra framgaffel.
Da det gjelder kjøp og videresalg er km stand mest relevant for verdien på kjøretøyet, skal du beholde den "for alltid" har det ikke stort å si, men skal du selge om 2-3 år kan det utgjøre mange tusen i verditap.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Hvorfor skulle ikke sykler gå like langt som biler? 

"Do the right thing"
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Effekt utaket i forhold til dimensjonen på motoren? :)
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 sep 2013, 11:14
- Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
- Bosted: Rennebu, Sør-Trøndelag
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Min 2016 Multistrada har akkurat passert 30k km og den fungerer ihvertfall bedre enn noen gang f,eks girkassa skifter mye bedre nå enn da den var ny.
Men lurer jo også på hvor lenge den skal beholdes, når har en sånn sykkel gått så langt at det blir vanskelig å selge?
Men lurer jo også på hvor lenge den skal beholdes, når har en sånn sykkel gått så langt at det blir vanskelig å selge?
Knut Erik Halgunset
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Det er med mc-motorer som med de fleste andre motorer. Regelmessig og riktig vedlikehold, så går de laaangt. I sommer hadde jeg en R1150 GS en stakket stund. Den hadde 113k på telleren. Min nyinnkjøpte R1200GS står på 110k. Begge motorene virket / virker tighte og fine, ikke noe muffens så vidt jeg oppdaget. 1200'en maler som en katt faktisk. Men nå er jo dette motorer som ikke er tynet til siste dråpe, og de er antagelig ikke heller kjørt som om det sto om livet.
Det som kommer av problemer på en mc, kan jeg ikke heller se er særlig annerledes enn på en bil. 100 - 150k km, så må man begynne å tenke clutch. Fjærer blir slakkere etterhvert, og dempere må byttes. Akkurat som på en bil.
Jeg ser faktisk ikke noe problem med kjørelengder, forutsatt at servicehistorikk og vedlikehold virker troverdig.
Og jeg mener at Fredrik har vært borti K1200RS med 3-400k på telleren.......
Jeg er faktisk betydelig mer skeptisk til å kjøpe en mc importert fra utlandet, 15 år gammel, med kun 8000 km på telleren, som ny må vite......

Det som kommer av problemer på en mc, kan jeg ikke heller se er særlig annerledes enn på en bil. 100 - 150k km, så må man begynne å tenke clutch. Fjærer blir slakkere etterhvert, og dempere må byttes. Akkurat som på en bil.
Jeg ser faktisk ikke noe problem med kjørelengder, forutsatt at servicehistorikk og vedlikehold virker troverdig.
Og jeg mener at Fredrik har vært borti K1200RS med 3-400k på telleren.......
Jeg er faktisk betydelig mer skeptisk til å kjøpe en mc importert fra utlandet, 15 år gammel, med kun 8000 km på telleren, som ny må vite......


Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
TGR skrev: 30 okt 2017, 22:11 Det er med mc-motorer som med de fleste andre motorer. Regelmessig og riktig vedlikehold, så går de laaangt. I sommer hadde jeg en R1150 GS en stakket stund. Den hadde 113k på telleren. Min nyinnkjøpte R1200GS står på 110k. Begge motorene virket / virker tighte og fine, ikke noe muffens så vidt jeg oppdaget. 1200'en maler som en katt faktisk. Men nå er jo dette motorer som ikke er tynet til siste dråpe, og de er antagelig ikke heller kjørt som om det sto om livet.
Det som kommer av problemer på en mc, kan jeg ikke heller se er særlig annerledes enn på en bil. 100 - 150k km, så må man begynne å tenke clutch. Fjærer blir slakkere etterhvert, og dempere må byttes. Akkurat som på en bil.
Jeg ser faktisk ikke noe problem med kjørelengder, forutsatt at servicehistorikk og vedlikehold virker troverdig.
Og jeg mener at Fredrik har vært borti K1200RS med 3-400k på telleren.......
Jeg er faktisk betydelig mer skeptisk til å kjøpe en mc importert fra utlandet, 15 år gammel, med kun 8000 km på telleren, som ny må vite......![]()
![]()

Det kan kanskje være en forskjell på sykler som har gått 150k i 8000 RPM og sykler som lever på under halvparten av det turtallet, men ellers burde det funke om olje ( & service) har vært holdt bra. Selvfølgelig kan dempere,diverse lagre, generator osv måtte byttes , men sykkelen som sådan kan holde.
Det var en spørreundersøkelse i Cycleworld ( tror det var der?) for en de år tilbake and hvor lang sykler gikk. Det kom opp MANGE som hadde gått flere hundre tusen MILES..også noen ennå mer.
"Do the right thing"
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Jeg bryr meg ikke stort om det sålenge tilstanden virker god.
1. Er motoren tett?
2. Clutch virker bra?(særlig på BMW med tørrclutch er dette viktig, med tanke på pkt. 1)
3. (Hvis) Kardang er tett og ingen slakk?
4. Tight forstilling?
5. Bremser ok?
6. Motoren går greit?
Generell sjekk av utseende og tilstand. Liker man det man ser?
Jeg har sett langkjørte motorsykler som har stått ute hele sitt liv, de svetter overalt og brytere, sal, vindskjerm og alt er både falmet og gult. Alle skruer er rustne. Vet om en som har kjørt sin K1200RS 140k, den ser ikke ut i måneskinn.
En kollega har en kamerat som har kjørt rett under 400k på sin, den ser OK ut. Så alt går på vedlikehold.
Jeg har drøyt 90k på min BMW K1200RS, kan ikke forstå at den er noe dårligere nå enn da den var ny. Har dog skiftet dempere forran og bak. I tillegg har jeg fordi jeg ønsker det gått over sjekkpunkter på både motor og øvrig. Jeg vil ikke si at det ville vært dyrere totalt sett å eie en langkjørt sykkel som er godt ivaretatt enn en som er kortere kjørt.
1. Er motoren tett?
2. Clutch virker bra?(særlig på BMW med tørrclutch er dette viktig, med tanke på pkt. 1)
3. (Hvis) Kardang er tett og ingen slakk?
4. Tight forstilling?
5. Bremser ok?
6. Motoren går greit?
Generell sjekk av utseende og tilstand. Liker man det man ser?
Jeg har sett langkjørte motorsykler som har stått ute hele sitt liv, de svetter overalt og brytere, sal, vindskjerm og alt er både falmet og gult. Alle skruer er rustne. Vet om en som har kjørt sin K1200RS 140k, den ser ikke ut i måneskinn.
En kollega har en kamerat som har kjørt rett under 400k på sin, den ser OK ut. Så alt går på vedlikehold.
Jeg har drøyt 90k på min BMW K1200RS, kan ikke forstå at den er noe dårligere nå enn da den var ny. Har dog skiftet dempere forran og bak. I tillegg har jeg fordi jeg ønsker det gått over sjekkpunkter på både motor og øvrig. Jeg vil ikke si at det ville vært dyrere totalt sett å eie en langkjørt sykkel som er godt ivaretatt enn en som er kortere kjørt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Ikke nødvendigvis, en motor tåler fint det turtallet den er designet for å gå på. En motor med samme effekt/dreimoment på lavere turtall, må ha tyngre og sterkere dimensjonerte deler i hele konstruksjonen, pga større belastning pr omdreining.Relax skrev: 31 okt 2017, 08:38
Det kan kanskje være en forskjell på sykler som har gått 150k i 8000 RPM og sykler som lever på under halvparten av det turtallet,
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
En annen kuriositet når det gjelder slitasje på stempel/sylinder så har motorer som er designet for lavere rpm ofte lengre slaglengde. Det medfører høyere stempelhastighet pr omdreining vs en med mindre slaglengde, som vil utjevne rpm forskjellen noe. Men nå har jo nikasil sylindere lang levetid da. Generelt sett er vedlikehold og oljeskift alfa omga. Da holder ting lenge.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 24 jan 2016, 04:15
- Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.
Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren
Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren

Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.
Yamaha xj6 (fz6r)
Yamaha xj6 (fz6r)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Uten å ha støtt på problemer av noe slag som f.eks. tørre/morkne gummipakninger, lekkasje i forgaffel, vaiere som "henger", startproblemer osv. osv.?Eirikvestfold skrev: 10 nov 2017, 20:18 Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.
Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Nei, med riktig vedlikehold er den som har gått lengst, mest slitt, og vil gå først i stykker. En noenlunde moderne MC vil ikke stå seg ihjel på noen måte hvis de blir brukt noe i løpet av året, eller et par år.
Folk er veldig flinke til vedlikeholde MC, det byttes olje mye oftere enn man trenger, minst en gang om året. Har sykkelen da gått 500KM istedenfor 8000KM på olja er jo det bare en fordel. Og det er en grunn til at folk vil ha de kjøretøyene med lavest kjørelengde, de er det minst feil på.
Hvordan den er brukt har noe å si, en mil med bykjøring sliter mer enn en mil på landeveien, så man må jo da vite hvor sykkelen har gått også.
Folk er veldig flinke til vedlikeholde MC, det byttes olje mye oftere enn man trenger, minst en gang om året. Har sykkelen da gått 500KM istedenfor 8000KM på olja er jo det bare en fordel. Og det er en grunn til at folk vil ha de kjøretøyene med lavest kjørelengde, de er det minst feil på.
Hvordan den er brukt har noe å si, en mil med bykjøring sliter mer enn en mil på landeveien, så man må jo da vite hvor sykkelen har gått også.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 24 jan 2016, 04:15
- Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Ikke som jeg har merket. Men den skal få en skikkelig service til våren.AJ skrev: 10 nov 2017, 20:34Uten å ha støtt på problemer av noe slag som f.eks. tørre/morkne gummipakninger, lekkasje i forgaffel, vaiere som "henger", startproblemer osv. osv.?Eirikvestfold skrev: 10 nov 2017, 20:18 Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.
Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren![]()
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.
Yamaha xj6 (fz6r)
Yamaha xj6 (fz6r)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Dette er ikke nødvendigvis riktig (se min understrekning i sitatet).NickNei skrev: 10 nov 2017, 20:40 Og det er en grunn til at folk vil ha de kjøretøyene med lavest kjørelengde, de er det minst feil på.
Det forekommer ikke rent sjelden feil på sykler med lav km, la oss si under f.eks. 30K. Feil som er rettet, gjerne som garantisak, på sykler med høy km. Sånn sett kan man være rimelig trygg på sykler med relativ høy km som har fulgt servicer og hvor det foreligger bekreftelser, kvitteringer eller elektronisk loggføring som i tilfeller med KTM på evt. recalls og reklamasjonsreparasjoner.
Om slike ting skjer på MC'er med lav km får nok ny eier som hovedregel disse tingene dekket som reklamasjon/garantissak, men må altså ta seg bryet med å ta opp en slik sak både med forrige eier og selger.
Noe man altså slipper med en tilsvarende sykkel med høyere km hvor disse tingene allerede er utbedret.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Med høyere kilometerstand kommer jo også mer slitasje. Kan selvsagt være en sykkel med ti tusenvis av kilometer som er blitt veldig godt tatt vare på, eller en sykkel med noen få tusen som har blitt kjørt hardt helt fra oppstart og herjet med. Å finne ut hvilken type sykkelen du ser på er om ikke umulig veldig vanskelig. Og å finne ut hvilken som har fått mer slitasje er jo enda værre.
Dersom du skulle finne på å selge sykkelen igjen så kan det kanskje være vanskeligere å finne en kjøper dersom sykkelen har unormalt høy kilometerstand da mange kjøpere kan være skeptiske til sykler med høy kilometerstand, om det er berettiget eller ikke.
Hva som er høy kilometerstand kommer jo veldig an på hvilken sykkel det er. Slik som min 690 SMC-R så tenker jeg at 15-20k er litt mye kilometer (for en 2012 vert fall), mens for en Adventure/Touring sykkel så er det helt innafor eller til og med lite. Til sammenligning så har 690en min cirka 7k km på klokka, mens 650GSen min har 42k.
Dersom du skulle finne på å selge sykkelen igjen så kan det kanskje være vanskeligere å finne en kjøper dersom sykkelen har unormalt høy kilometerstand da mange kjøpere kan være skeptiske til sykler med høy kilometerstand, om det er berettiget eller ikke.
Hva som er høy kilometerstand kommer jo veldig an på hvilken sykkel det er. Slik som min 690 SMC-R så tenker jeg at 15-20k er litt mye kilometer (for en 2012 vert fall), mens for en Adventure/Touring sykkel så er det helt innafor eller til og med lite. Til sammenligning så har 690en min cirka 7k km på klokka, mens 650GSen min har 42k.
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Hva er det egentlig som skjer med en motor som har gått langt, og når er langt? På engelsk er det mye snakk om engine rebuild etter en viss tid, men hva menes med det? Er det så enkelt som stempelringer, eller er det full nedplukking av motor, også bytte det meste som går rundt inni der?
15000 på en 690 kan da umulig være mye. Ikke mange mil pr år sida 2012 det.
15000 på en 690 kan da umulig være mye. Ikke mange mil pr år sida 2012 det.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Etter å ha eid en bil med 540 000km på telleverket da jeg lot den gå til huggern var motoren fremdeles pottetett, malte som en katt, startet lett, hadde kompresjon iht. manualen og gikk som et uvær så er jeg ikke spesielt redd for en sykkel med høy kilometerstand.
Man må se på generell tilstand og hvordan den ellers ser ut. Da kan man få et greit overblikk over hvordan den er blitt tatt vare på.
Jeg runder nok 100k på BMWen min neste sesong uten at jeg tar det så tungt. Fremdeles fin å se på og er i bedre stand enn mange som har gått halvparten. Det vet jeg etter å ha besiktiget mange med både 30k og 50k på tellern.
Man må se på generell tilstand og hvordan den ellers ser ut. Da kan man få et greit overblikk over hvordan den er blitt tatt vare på.
Jeg runder nok 100k på BMWen min neste sesong uten at jeg tar det så tungt. Fremdeles fin å se på og er i bedre stand enn mange som har gått halvparten. Det vet jeg etter å ha besiktiget mange med både 30k og 50k på tellern.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Jeg har også gjort meg en del tanker om dette. Det er jo blitt slik at bruktprisene har en tendens til å reduseres ganske kraftig på sykler som nærmer seg eller har passert 100K. Men så lenge man vet litt om hvordan sykkelen har vært brukt og vedlikeholdt trenger ikke dette bety all verden.
Vedlikeholdet er viktig. Motoren i de fleste tunge sykler av anerkjente merker holder mye mer enn 100K så lenge den blir vedlikeholdt riktig. Service er mer enn olje og filterskift. Luftfilter og ventilkontroll/justering er også viktig. Likeså oljekvalitet! Billigoljer med med spec som holder akkurat minimumsspesifikasjonene holder sikkert bra nok for de fleste, men jeg er overbevist om at oljer der det ikke er spart på litt dyrere additiver vil gi et veldig positivt utslag på motorer som skal gå langt. Service handler også om mye annet. Styrekrone, svingarmslagring, demperlenke, hjullager, bremser, kjølevæske, wirer og en mengde annet. Slike ting vil før enn siden få et sammenbrudd om det ikke blir smurt, justert og holdt øye med. Dessverre er det mange sykler som kun får et oljeskift med billigolje i ny og ne, og eier kaller det service. Dette ville jeg ha gått litt dypt i historikken på før jeg hadde blitt enig med selger om pris..
Generelt sett så vil jeg tro at sykler som har gått mye, vært mye på langtur, har en tilfredstillende servicehistorikk og har fått utført de recalls som skal utføres, kan være mer pålitelige enn tilårskomne sykler med lav tellerstand.
Vedlikeholdet er viktig. Motoren i de fleste tunge sykler av anerkjente merker holder mye mer enn 100K så lenge den blir vedlikeholdt riktig. Service er mer enn olje og filterskift. Luftfilter og ventilkontroll/justering er også viktig. Likeså oljekvalitet! Billigoljer med med spec som holder akkurat minimumsspesifikasjonene holder sikkert bra nok for de fleste, men jeg er overbevist om at oljer der det ikke er spart på litt dyrere additiver vil gi et veldig positivt utslag på motorer som skal gå langt. Service handler også om mye annet. Styrekrone, svingarmslagring, demperlenke, hjullager, bremser, kjølevæske, wirer og en mengde annet. Slike ting vil før enn siden få et sammenbrudd om det ikke blir smurt, justert og holdt øye med. Dessverre er det mange sykler som kun får et oljeskift med billigolje i ny og ne, og eier kaller det service. Dette ville jeg ha gått litt dypt i historikken på før jeg hadde blitt enig med selger om pris..

Generelt sett så vil jeg tro at sykler som har gått mye, vært mye på langtur, har en tilfredstillende servicehistorikk og har fått utført de recalls som skal utføres, kan være mer pålitelige enn tilårskomne sykler med lav tellerstand.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?
Omtrent alt som beveger seg inni en motor blir slitt etterhvert. Hva som inngår i en engine rebuild er opp til den som gjør arbeidet/eventuell kunde/hva som trengs.Ronning skrev: 11 nov 2017, 22:51 Hva er det egentlig som skjer med en motor som har gått langt, og når er langt? På engelsk er det mye snakk om engine rebuild etter en viss tid, men hva menes med det? Er det så enkelt som stempelringer, eller er det full nedplukking av motor, også bytte det meste som går rundt inni der?
15000 på en 690 kan da umulig være mye. Ikke mange mil pr år sida 2012 det.
Crossere har gjerne det som kalles top end rebuild så og så ofte. Da byttes stempel, ringer, stempel lager (ikke spør meg hva det egentlig heter, men er lageret som sitter mellom veiva og stempel-pinnen) og selvsagt pakninger.
Hva som er langt kommer helt an på motoren, crossere regner levetiden på stempel i timer, mens andre motorer kan gå flere hundre tusen uten problem.