rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Partiet Venstre vet virkelig å ta opp kampen for svake grupper i samfunnet vårt. Denne gang er det Tesla-eiere:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 539624.ece
Beundringsverdig. Rørende.
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 539624.ece
Beundringsverdig. Rørende.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Det at tunge Tesla får litt ekstra vektavgiftpåslag er ikke annet enn helt rimelig. Skulle bare mangle, tør jeg mene, siden Teslatungvekterne også bidrar ikke rent lite med belastning og slitasje på vegene her til lands...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Nå er det vel sånn at alt utenom tungtrafikk er forsumbar i forhold til vei slitasje? Mener å huske jeg leste dette. Kan selvfølgelig huske feil :)
misspelling with autocorrect
misspelling with autocorrect
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Vektavgiften vil ganske snart gjelde langt flere enn rådyre Tesla, så hold el-bilene avgiftsfrie til vi har fått skiftet ut mer av bilparken vår 

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Joda. Noen mener at vanlige personbiler ikke sliter på veiene i det hele tatt. Bra teori. De mener da tydeligvis at dersom vi fjernet all tungtrafikk, samt piggdekk, så vil veiene forbli som nye til evig tid. Imponerende resonnementhakhap skrev: 01 nov 2017, 17:39 Nå er det vel sånn at alt utenom tungtrafikk er forsumbar i forhold til vei slitasje? Mener å huske jeg leste dette. Kan selvfølgelig huske feil :)

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Lite gjennomtenkt, spørru meg. Om vi alle skulle kjøpe oss elbiler, fordi at de er "avgiftsfrie", hva skal vi da gjøre med den eksisterende bilparken? Skal jeg ta min XC60 å kjøre den til høggern?BC45 skrev: 01 nov 2017, 17:51 Vektavgiften vil ganske snart gjelde langt flere enn rådyre Tesla, så hold el-bilene avgiftsfrie til vi har fått skiftet ut mer av bilparken vår![]()

- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
He he :) Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at den dagen du (eller alle andre) ønsker å dra til butikken for å kjøpe splitter ny bil- så burde du og alle andre stimuleres til å kjøpe el-bil. Hvis de fleste velger el-bil, så blir bilparken gradvis erstattet med en mer miljøvennlig en.TGR skrev: 01 nov 2017, 19:14Lite gjennomtenkt, spørru meg. Om vi alle skulle kjøpe oss elbiler, fordi at de er "avgiftsfrie", hva skal vi da gjøre med den eksisterende bilparken? Skal jeg ta min XC60 å kjøre den til høggern?BC45 skrev: 01 nov 2017, 17:51 Vektavgiften vil ganske snart gjelde langt flere enn rådyre Tesla, så hold el-bilene avgiftsfrie til vi har fått skiftet ut mer av bilparken vår![]()
![]()
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
BC45 skrev: 01 nov 2017, 19:25He he :) Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at den dagen du (eller alle andre) ønsker å dra til butikken for å kjøpe splitter ny bil- så burde du og alle andre stimuleres til å kjøpe el-bil. Hvis de fleste velger el-bil, så blir bilparken gradvis erstattet med en mer miljøvennlig en.TGR skrev: 01 nov 2017, 19:14Lite gjennomtenkt, spørru meg. Om vi alle skulle kjøpe oss elbiler, fordi at de er "avgiftsfrie", hva skal vi da gjøre med den eksisterende bilparken? Skal jeg ta min XC60 å kjøre den til høggern?BC45 skrev: 01 nov 2017, 17:51 Vektavgiften vil ganske snart gjelde langt flere enn rådyre Tesla, så hold el-bilene avgiftsfrie til vi har fått skiftet ut mer av bilparken vår![]()
![]()

Problemene med denne avgiftsfriheten for elbiler er ganske omfattende. Mangelen på avgifter bidrar for det første til at norske dieselbileiere påføres vanvittige avskrivninger. For det andre medfører det at regnestykket over statsbudsjettet ikke lenger går opp, fordi at tusenvis av tidligere bidragsytere nå bortfaller. Det medfører en økt avgiftsberegning på de andre bileierne, altså vi som kjører på fossilt. I tillegg har det medført høyere takster på ferger, og på bomavgifter. Og hvis noen er så naive at de trur at staten spanderer kostnadene med ladestasjoner og gratis strøm til elbil-folket, uten å hente dette inn andre steder, ja da har man lite forstått.
Konklusjon: Det er resten av Norge som subsidierer elbil-folket. Dette er helt urimelig, og faktisk i så stor grad at nå rasles det i EU om at en videreføring av dette er vil være lovstridig.
De som kjører elbil, og soler seg i glansen av politisk korrekthet, burde være tilstrekkelig stimulert av å slippe å kjøpe fossilt drivstoff, og forøvrig ha moral nok til å betale sin del av samferdselsregninga i kongeriket. Jeg blir faktisk litt småkvalm av å lese sutrete innlegg fra velbeslåtte Tesla-eiere om hvor fælt det vil bli for dem å måtte betale avgifter. Stakkars.... eller kanskje mer korrekt, stakkarslig....

Case closed fra min side, her er jeg dønn urokkelig.

- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Selv har jeg en plug-in hybrid og en dieselbil. Jeg forsto heldigvis for flere år siden at markedet for diesel- og bensinbiler kom til å bli særdeles usikkert. Jeg har derfor valgt å lease bil de siste årene, og det har nok lønt seg for min del. Dette er egentlig ganske enkelt. Hvis man ønsker en mer miljøvennlig bilpark, så må det straffe seg å kjøre fossilt og lønne seg å kjøre elektrisk. Det finnes en del idealister her i landet som er oppriktig opptatt av miljøet, men dessverre må nok de fleste "stimuleres" i riktig retning. En annen ting som kan være verdt å nevne er at det foreløpig er svært dyrt å produsere el-biler. Uten avgiftsfritak hadde el-bilene blitt altfor dyre til at de kunne konkurrert i markedet. Batteriene vil etterhvert kunne produseres rimeligere og dermed vil også prisene inn til norske forhandlere falle. Da er det på tide å sakte men sikkert jevne ut avgiftene.TGR skrev: 01 nov 2017, 19:43BC45 skrev: 01 nov 2017, 19:25He he :) Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at den dagen du (eller alle andre) ønsker å dra til butikken for å kjøpe splitter ny bil- så burde du og alle andre stimuleres til å kjøpe el-bil. Hvis de fleste velger el-bil, så blir bilparken gradvis erstattet med en mer miljøvennlig en.TGR skrev: 01 nov 2017, 19:14Lite gjennomtenkt, spørru meg. Om vi alle skulle kjøpe oss elbiler, fordi at de er "avgiftsfrie", hva skal vi da gjøre med den eksisterende bilparken? Skal jeg ta min XC60 å kjøre den til høggern?BC45 skrev: 01 nov 2017, 17:51 Vektavgiften vil ganske snart gjelde langt flere enn rådyre Tesla, så hold el-bilene avgiftsfrie til vi har fått skiftet ut mer av bilparken vår![]()
![]()
Joda, jeg forsto jo egentlig det. Men problemstillingen er uansett reell. I 2012 ble nasjonen innstendig oppfordret av sjølvaste Stasminister Stoltengutt om å kjøpe og kjøre dieselbiler. Og så gakk Ola Pottitt ut og gjorde så, og det gjorde han i så stor utstrekning at verdens bilprodusenter nesten sluttet å sende bensinbiler til Noreg.
Problemene med denne avgiftsfriheten for elbiler er ganske omfattende. Mangelen på avgifter bidrar for det første til at norske dieselbileiere påføres vanvittige avskrivninger. For det andre medfører det at regnestykket over statsbudsjettet ikke lenger går opp, fordi at tusenvis av tidligere bidragsytere nå bortfaller. Det medfører en økt avgiftsberegning på de andre bileierne, altså vi som kjører på fossilt. I tillegg har det medført høyere takster på ferger, og på bomavgifter. Og hvis noen er så naive at de trur at staten spanderer kostnadene med ladestasjoner og gratis strøm til elbil-folket, uten å hente dette inn andre steder, ja da har man lite forstått.
Konklusjon: Det er resten av Norge som subsidierer elbil-folket. Dette er helt urimelig, og faktisk i så stor grad at nå rasles det i EU om at en videreføring av dette er vil være lovstridig.
De som kjører elbil, og soler seg i glansen av politisk korrekthet, burde være tilstrekkelig stimulert av å slippe å kjøpe fossilt drivstoff, og forøvrig ha moral nok til å betale sin del av samferdselsregninga i kongeriket. Jeg blir faktisk litt småkvalm av å lese sutrete innlegg fra velbeslåtte Tesla-eiere om hvor fælt det vil bli for dem å måtte betale avgifter. Stakkars.... eller kanskje mer korrekt, stakkarslig....![]()
Case closed fra min side, her er jeg dønn urokkelig.![]()
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Joda, jeg følger deg på den. Er ikke klimafornekter heller. Men det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hue.BC45 skrev: 01 nov 2017, 19:50 Selv har jeg en plug-in hybrid og en dieselbil. Jeg forsto heldigvis for flere år siden at markedet for diesel- og bensinbiler kom til å bli særdeles usikkert. Jeg har derfor valgt å lease bil de siste årene, og det har nok lønt seg for min del. Dette er egentlig ganske enkelt. Hvis man ønsker en mer miljøvennlig bilpark, så må det straffe seg å kjøre fossilt og lønne seg å kjøre elektrisk. Det finnes en del idealister her i landet som er oppriktig opptatt av miljøet, men dessverre må nok de fleste "stimuleres" i riktig retning.
At fossile biler er en uting i tettbygde strøk, med høy luftforurensing, det er det jo ingen tvil om. Men hva angår det globale klimaregnskap, så foreligger jo ikke fasit. Noen mener faktisk kvalifisert at en moderne dieselbil er mindre belastende globalt sett enn nåværende generasjon elbiler. For min del var det ikke tema å kjøpe en bil til en mill. Og rimeligere elbiler dekker ikke mitt rekkevidde-behov, når jeg plutselig må kjøre 40-50 mil over fjellet vinterstid i forbindelse med jobb. Jeg har også leid en del hybrider på jobbreiser, og de jeg har prøvd var ikke tema for min del.
Men poenget mitt er at denne konverteringen må skje gradvis i rolige former, uten at vanlige folks økonomi blir salderingsposten. For i et globalt perspektiv er det nemlig ikke personbilen i Norge som er et problem.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Kan lese litt her for eksempel:TGR skrev: 01 nov 2017, 19:12Joda. Noen mener at vanlige personbiler ikke sliter på veiene i det hele tatt. Bra teori. De mener da tydeligvis at dersom vi fjernet all tungtrafikk, samt piggdekk, så vil veiene forbli som nye til evig tid. Imponerende resonnementhakhap skrev: 01 nov 2017, 17:39 Nå er det vel sånn at alt utenom tungtrafikk er forsumbar i forhold til vei slitasje? Mener å huske jeg leste dette. Kan selvfølgelig huske feil :)![]()
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sl ... r/22587695
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Jada, har lest slike betraktninger. Overdreven tro på asfaltens slitestyrke. Selv gress klarer å trenge igjennom asfalt, fra undersiden. At millioner av bevegelser med biler som veier 1,5 til 2 tonn overhodet ikke sliter på veiene, det går det jo ikke an å tro på.overlay skrev: 01 nov 2017, 20:42Kan lese litt her for eksempel:TGR skrev: 01 nov 2017, 19:12Joda. Noen mener at vanlige personbiler ikke sliter på veiene i det hele tatt. Bra teori. De mener da tydeligvis at dersom vi fjernet all tungtrafikk, samt piggdekk, så vil veiene forbli som nye til evig tid. Imponerende resonnementhakhap skrev: 01 nov 2017, 17:39 Nå er det vel sånn at alt utenom tungtrafikk er forsumbar i forhold til vei slitasje? Mener å huske jeg leste dette. Kan selvfølgelig huske feil :)![]()
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sl ... r/22587695
- JosteinBever
- Innlegg: 87
- Registrert: 19 jun 2016, 15:36
- Motorsykkelen din: INGEN At The Moment
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Det finnes mange andre gode elbiler på markedet,så for meg kan Tesla prises så dyrt myndighetene bare orker. Er uansett litt harry å eie en Tesla. I enkelte gater i byen,så er det en Tesla utenfor hvert eneste hus.. Det ser utrolig dumt ut. (Ikke at det er relevant)
Når bilen symboliserer mer at man har evne til å bruke mye penger,en det faktum at bilen faktisk utgjør en miljøgevinst,så blir det for dumt uansett. Vet faktisk om enkeltindiver som kommer til å betale på denne bilen i maaaaange år framover,alt bare for å opprettholde illusjonen at man har like mye penger som naboen.
Når bilen symboliserer mer at man har evne til å bruke mye penger,en det faktum at bilen faktisk utgjør en miljøgevinst,så blir det for dumt uansett. Vet faktisk om enkeltindiver som kommer til å betale på denne bilen i maaaaange år framover,alt bare for å opprettholde illusjonen at man har like mye penger som naboen.
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Enig det, jeg kommer aldri til å kjøpe meg Tesla nettopp pga prisen. Problemet med den nye avgiften er at den vil ramme nye større elektriske biler fra de andre produsentene også. Om bare et par-tre år har de fleste merkene el-biler på markedet, også firehjulstrekkere med god rekkevidde, plass til en hel familie og godt med bagasjeplass. Disse bilene blir tunge og blir lidende under vektavgiften. Veldig mange som kjører fossilt i dag, sitter nok på gjerdet og venter på disse bilene. Når de dukker opp på markedet er det viktig at de ikke blir vesentlig mye dyrere enn de fossile bilene. Blir de det vil kun et fåtall av de som har behov for større biler kjøpe elektrisk.JosteinBever skrev: 02 nov 2017, 05:47 Det finnes mange andre gode elbiler på markedet,så for meg kan Tesla prises så dyrt myndighetene bare orker. Er uansett litt harry å eie en Tesla. I enkelte gater i byen,så er det en Tesla utenfor hvert eneste hus.. Det ser utrolig dumt ut. (Ikke at det er relevant)
Når bilen symboliserer mer at man har evne til å bruke mye penger,en det faktum at bilen faktisk utgjør en miljøgevinst,så blir det for dumt uansett. Vet faktisk om enkeltindiver som kommer til å betale på denne bilen i maaaaange år framover,alt bare for å opprettholde illusjonen at man har like mye penger som naboen.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe
Ikke bare diesel- og bensinbiler som fortjener merkelappen "fossile". Jeg mener å ha lest at den gjennomsnittlig personbil representerer klimagass-utslipp tilsvarende 200 000 kjørte kilometer før den har kjørt en eneste meter, dvs i stor grad under produksjon. Ikke sikkert at elbiler kommer gunstigere ut i så måte.
Her er for eksempel en artikkel (under) der det sies at batteriproduksjon for Tesla tilsvarer 8 års kjøring med tanke på CO2-utslipp.
Kan ikke gå god for artikkelen, men det er slettes ikke slik at elbiler ikke forårsaker C02-utslipp. (Forhåpentligvis er det få eller ingen som tror det). Subsidier av de som allerede har mye er da ikke ukjent, og det er bare nok en kreativ variant at dette skjer under merkelappen "miljøhensyn".
https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/ ... e-driving/
Her er for eksempel en artikkel (under) der det sies at batteriproduksjon for Tesla tilsvarer 8 års kjøring med tanke på CO2-utslipp.
Kan ikke gå god for artikkelen, men det er slettes ikke slik at elbiler ikke forårsaker C02-utslipp. (Forhåpentligvis er det få eller ingen som tror det). Subsidier av de som allerede har mye er da ikke ukjent, og det er bare nok en kreativ variant at dette skjer under merkelappen "miljøhensyn".
https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/ ... e-driving/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80